با ادامه افزایش نرخ افسردگی و خودکشی در میان جوانان، یک سوال توجه کارشناسان را به خود جلب کرده است: آیا رسانههای اجتماعی باعث افسردگی بیشتر کودکان میشوند، یا کودکانی که از قبل با مشکلاتی دست و پنجه نرم میکنند، صرفاً زمان بیشتری را آنلاین میگذرانند؟!
یک مطالعه جدید از دانشگاه کالیفرنیا سانفرانسیسکو (UCSF) در حال روشن کردن این موضوع است. محققان دریافتند که وقتی نوجوانان استفاده از رسانههای اجتماعی خود را افزایش دادند، علائم افسردگی آنها نیز بالا رفت. جالب اینجاست که عکس این موضوع صادق نبود؛ یعنی سطوح بالاتر افسردگی منجر به صرف زمان بیشتر در پلتفرمهای اجتماعی نشد!
اعداد و ارقام چشمگیر هستند. در طول سه سال این مطالعه، استفاده روزانه کودکان از رسانههای اجتماعی از تنها هفت دقیقه به 73 دقیقه افزایش یافت. در همان دوره، علائم افسردگی آنها 35 درصد بالا رفت. این مطالعه که با حمایت مالی از موسسه ملی سلامت (NIH) انجام شده بود، در مجله JAMA Network Open منتشر شد.
تیم تحقیقاتی به سرپرستی دکتر جیسون ناگاتا، استادیار دپارتمان اطفال UCSF، تقریباً 12,000 کودک را ردیابی کردند. آنها از سن 9 تا 10 سالگی این کودکان را مورد بررسی قرار دادند و تا زمانیکه به 12 تا 13 سالگی رسیدند، پیگیری کردند.
این مطالعه از اولین مواردی است که از دادههای طولی “درون فردی” استفاده میکند؛ به این معنی که محققان میتوانستند تغییرات را در طول زمان در هر کودک ردیابی کرده تا ارتباط بین رسانههای اجتماعی و افسردگی را با دقت ارزیابی کنند.
ناگاتا گفت:
همیشه یک بحث در مورد اینکه آیا رسانههای اجتماعی به افسردگی کمک میکنند یا صرفاً علائم افسردگی زمینهای را منعکس میکنند، وجود داشته است. این یافتهها شواهدی ارائه میدهند که رسانههای اجتماعی ممکن است به توسعه علائم افسردگی کمک کنند.
درک مکانیزمها
در حالیکه دلیل افزایش علائم افسردگی توسط رسانههای اجتماعی مشخص نیست، تحقیقات قبلی به خطراتی مانند قلدری سایبری و اختلال در خواب اشاره میکنند. در واقع، ناگاتا و تیمش بهتازگی مطالعه جداگانهای را در The Lancet Regional Health – Americas منتشر کردند که به بررسی همین گروه از شرکتکنندگان میپردازد و به جای آن بر اثرات قلدری سایبری تمرکز دارد.
این مطالعه نشان داد که کودکان 11 تا 12 ساله که مورد قلدری سایبری قرار گرفته بودند، 2.62 برابر بیشتر احتمال داشت که یک سال بعد افکار خودکشی یا اقدام به خودکشی را گزارش کنند. علاوه بر این، این کودکان 2.31 برابر بیشتر احتمال داشت که در سال بعد، مواد مخدر را آزمایش کنند.
یک تعادل دشوار
نسلهای جوانتر بهطور فزایندهای با یک معضل مواجه هستند: شواهد فزایندهای وجود دارد که رسانههای اجتماعی با علائم افسردگی و رفتارهای پرخطر مرتبط است، با این حال، رسانههای اجتماعی همچنین منطقه اصلی برای ارتباط و تعامل آنها با دوستانشان هستند.
برای پرداختن به این واقعیت، آکادمی اطفال آمریکا پیشنهاد میکند از ابزارهای موجود در “برنامه رسانهای خانواده” (Family Media Plan) خود برای ایجاد عادات دیجیتالی سالمتر برای کودکان و والدین استفاده کنید.
ناگاتا گفت:
به عنوان پدری با دو فرزند خردسال، میدانم که صرفاً گفتن “گوشیات را کنار بگذار” به کودکان واقعاً کار نمیکند. والدین میتوانند با گفتگوهای باز و بدون قضاوت در مورد استفاده از صفحه نمایش، الگو باشند. تعیین زمانهای بدون صفحه نمایش برای کل خانواده، مانند هنگام غذا خوردن یا قبل از خواب، میتواند به ایجاد عادات دیجیتالی سالمتر برای همه، از جمله بزرگسالان، کمک کند.
منبع: Scitechdaily