اگر زمانی را به یاد ندارید که SSDها وجود نداشتند، میتوانید فراموش کنید که آنها چقدر در بازیهای مدرن تفاوت ایجاد کردهاند. قبل از دهه ۲۰۱۰، HDDها، یعنی نسل مکانیکی SSDها، برای اجرای هر چیزی کافی بودند. بله، حتی برای اجرای بازی معروف “Crysis” که کامپیوترها را به چالش میکشید. اما HDDها، به دلیل مکانیکی بودن، مستعد خرابی بودند، اغلب از نظر فیزیکی بزرگتر بودند و مهمتر از همه، بسیار کندتر از SSDها عمل میکردند.
جای تعجب نیست که SSDها به سرعت جای HDDها را به عنوان جزء پیشفرض ذخیرهسازی ROM در کامپیوترها و کنسولهای نسل فعلی گرفتند. در واقع، کار به جایی رسیده است که SSD به یک نیاز اجباری برای برخی از بازیهای بزرگ و پرطرفدار AAA، مانند “Baldur’s Gate 3″، تبدیل شده است.
با این حال، صرف داشتن یک SSD کافی نیست. در حالیکه آنها به طور کلی بهتر از HDDها هستند، هنوز سطوح مختلفی در بازی SSD وجود دارد و همه چیز به سرعت خواندن و نوشتن (read and write speed) برمیگردد. به عنوان مثال، یکی از کندترین انواع SSD، یعنی SATA SSD، معمولاً سرعت خواندن و نوشتن ۲۰۰ تا ۵۰۰ مگابایت بر ثانیه دارد که بسیار بهتر از ۸۰ تا ۱۶۰ مگابایت بر ثانیه است که از HDDهای استاندارد دریافت میکنید. اما اینها در مقایسه با سرعت ۲۰۰۰+ مگابایت بر ثانیه که میتوانید از یک NVMe SSD به دست آورید، هیچ نیستند. اگر میخواهید در مورد تفاوتهای SATA و PCIe SSD بیشتر بدانید، میتوانید مطلب ما را در این زمینه بررسی کنید.
اما این سرعتها چقدر روی بازی شما تأثیر میگذارند؟ و آیا نقطهای وجود دارد که سرعتهای نوشتن بالاتر دیگر مهم نباشند؟! برای بررسی بیشتر این موضوع با اِروتِک همراه باشید.
SSDها چگونه سرعت بازی را بهبود میبخشند؟
از آنجاییکه SSDها عمدتاً جایی هستند که فایلهای نصب بازیهای ویدیویی شما ذخیره میشوند، چگونه میتوانند برای سرعت بازی مهم باشند؟ چرا بهتر نیست یک HDD بزرگ و ارزان برای ذخیرهسازی بخرید و همه بازیهای مورد نظر خود را روی آن دانلود کنید، به جای استفاده از یک SSD کوچکتر و گرانتر؟ ممکن است فکر کنید: “بالاخره، این فقط برای ذخیرهسازی است، RAM ،GPU و CPU باید تمام کارهای سنگین واقعی را انجام دهند.” این درست است، اما شما یک بخش حیاتی را نادیده میگیرید: صفحههای بارگذاری (loading screens).
هنگامیکه یک بازی بارگذاری میشود، منابع و دادهها را از SSD شما برمیدارد، آنها را به RAM منتقل میکند، سپس منابع گرافیکی به VRAM فرستاده میشوند و در نهایت GPU فریم را رندر میکند. حرکت از SSD به RAM به شدت به سرعت خواندن و نوشتن SSD شما وابسته است. بسیاری از بازیهای جدیدتر جهانباز از فرآیندی به نام “استریمینگ (streaming)” استفاده میکنند، جاییکه جهان اطراف شما در RAM بارگذاری میشود، اما با حرکت شما، بازی دائماً بافتها، مدلها و صداها را از حافظه ذخیرهسازی میکشد. حافظه ذخیرهسازی کُند این فرآیند را کُند میکند و ممکن است متوجه لکنت (stuttering)، تأخیر (lag) یا حتی کرش شوید.
این به این معنی نیست که بازیهای شما با سریعتر شدن SSD، بینهایت سریعتر بارگذاری میشوند؛ به یاد داشته باشید که SSDها تنها بخشی از فرآیند بارگذاری هستند. انتقال از یک SATA SSD به یک PCIe SSD میتواند بهبودهایی قابلتوجه (تا ۳۵ درصد) در زمان بارگذاری، بسته به بازی، به همراه داشته باشد. با این حال، انتقال از یک PCIe 3.0 به یک PCIe 4.0 SSD تفاوت ناچیزی ایجاد میکند، اگر اصلاً تفاوتی داشته باشد. یک SSD با سرعت ۵۰۰۰ مگابایت بر ثانیه و یک SSD با سرعت ۷۵۰۰ مگابایت بر ثانیه عملکردی بسیار مشابه از نظر بازی خواهند داشت. در حالیکه این SSDها ممکن است خارج از بازی سریعتر بخوانند و بنویسند، سایر اجزای مهم مانند بهینهسازی موتور بازی نیز به شدت به سرعت بازی کمک میکنند.
منبع: Slashgear