جستجو
Close this search box.
جستجو
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

بازی Forza Motorsport

راهنمای بازی Forza Motorsport؛ شخصی سازی، ارتقاها و تیونینگ خودرو

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

با وجود تغییر یافتن سیستم پیشرفت در بازی Forza Motorsport، استودیوی ترن ۱۰ (Turn 10) در طراحی نسخه‌ی جدید این بازی به جزئیات تیونینگ خودروها دست نزده است. با اِروتِک همراه باشید تا با هر آنچه که نیاز است برای شخصی‌سازی و ارتقا و تیونینگ خودروهایتان در بازی Forza Motorsport بدانید، آشنا شوید.

عنوان مسابقه‌ای و شبیه‌ساز رانندگی جدید استودیوی ترن ۱۰ هم‌اکنون در سراسر جهان و با رایانه‌های شخصی (PC) و کنسول ایکس‌باکس سری ایکس و اس در دسترس قرار دارد و امکان تجربه‌ی تازه‌ترین Forza Motorsport از طریق سرویس گیم‌پس مایکروسافت نیز مهیا شده است. این نسخه تغییرات مختلفی نظیر فیزیک لاستیک‌ها، زمان پویای روزانه و راه‌های افزایش سطح خودرو و به‌دست آوردن امتیاز تجربه (XP) را شامل می‌شود. با این وجود، خوشبختانه تیونینگ خودروها تا حد زیادی دست‌نخورده باقی مانده است و حداقل از نظر مکانیکی فرق چندانی با قسمت‌های قبلی این سری ندارد. تفاوت اصلی اما مرتبط با این موضوع است که در فورتزا موتوراسپورت جدید برای تیون کردن هر بخش از خودرو، باید قطعات مورد نیاز آن را داشته باشید.

بازی Forza Motorsport

تمامی ارتقاها و چگونگی باز کردنشان

لیستی از تمامی ارتقاهای مختلفی که در بازی Forza Motorsport قابل باز شدن هستند و سطح مورد نیاز خودروی شما برای دست‌یابی به آن‌ها، در زیر آورده شده است.

ارتقاهاسطح مورد نیاز
 فیلتر هواخودروی سطح ۱
بالاست (Ballast)خودروی سطح ۱
ترمزهاخودروی سطح ۱
اگزوزخودروی سطح ۱
روغن و خنک‌کنندهخودروی سطح ۱
صفحه‌ی محدودکنندهخودروی سطح ۱
منیفولد ورودی و دریچه‌ی گازخودروی سطح ۱
تقویت شاسی و رول کِیجخودروی سطح ۱
سبک چرخخودروی سطح ۲
عرض لاستیک جلوخودروی سطح ۲
عرض لاستیک عقبخودروی سطح ۲
میل‌های موج‌گیر جلوخودروی سطح ۴
میل‌های موج‌گیر عقبخودروی سطح ۴
چرخ لنگر (Flywheel)خودروی سطح ۶
کلاچخودروی سطح ۷
فنر و دمپرهاخودروی سطح ۸
سیستم سوختخودروی سطح ۸
سیستم انتقال قدرت (Transmission)خودروی سطح ۹
دیفرانسیلخودروی سطح ۹
خط حرکتخودروی سطح ۱۰
سیستم جرقه‌زنی (Ignition)خودروی سطح ۱۱
ترکیب لاستیکخودروی سطح ۱۱
بال عقبخودروی سطح ۱۲
رکاب‌های کناریخودروی سطح ۱۵
کاپوتخودروی سطح ۱۵
سپر جلوخودروی سطح ۱۵
سپر عقبخودروی سطح ۱۵
نرخ تبدیل آسپیراسیون (Aspiration)خودروی سطح ۲۰
اینترکولر (Intercooler)خودروی سطح ۲۰
تک توربوخودروی سطح ۲۰
توربوی دوگانهخودروی سطح ۲۰
کاهش وزن خودروخودروی سطح ۲۰
میل بادامک (Camshaft)خودروی سطح ۲۳
سوپاپخودروی سطح ۲۶
حجم موتور (Displacement)خودروی سطح ۳۰
پیستون و فشرده‌سازیخودروی سطح ۳۵
تعویض موتورخودروی سطح ۴۰
کیت بدنه (Bodykit)خودروی سطح ۴۵
تعویض پیشرانهخودروی سطح ۵۰

چگونه خودروی خود را تنظیم و تیون کنید

به منوی ارتقا و تیون (Upgrade and Tune) بروید و تیونینگ را انتخاب کنید. مانند بازی‌های قبلی سری، امکان ذخیره‌سازی تیونینگ‌های اختصاصی شما و تعویض کردنشان در بخش Setup Manager در دسترس قرار گرفته است. هم‌چنین می‌توانید تیونینگ‌های خود را با سایر بازیکنان به اشتراک بگذارید یا تیونینگ‌های اختصاصی دیگران را دانلود کنید.

بر اساس سبک بازی خود به تنظیم بخش‌های مختلف خودرو بپردازید تا بهترین ترکیب ممکن را پیدا کنید. در ادامه قرار است هر بخش از پروسه‌ی تیونینگ و هر آنچه برای دست‌یابی به بهترین ترکیب ممکن نیاز دارید را یکی پس از دیگری بررسی کنیم.

لاستیک‌ها

برای تنظیم فشار لاستیک‌ها به قطعات اضافی نیاز ندارید و گزینه‌هایی جهت کم و زیاد کردن فشار باد لاستیک (پوند در هر اینچ یا همان PSI) برای لاستیک‌های جلو یا عقب خودرو در اختیار بازیکنان قرار گرفته است. با وجود اینکه افزایش فشار لاستیک‌های جلویی منجر به هندلینگ و کنترل واکنش‌گراتری می‌شود، کاهش دادن آن سبب افزایش کشش خودرو می‌گردد اما هم‌زمان در دور زدن‌ها سرعت کم‌تری خواهید داشت. در مورد لاستیک‌های پشتی نیز باید گفت که کاهش فشار آن‌ها از بیش‌فرمانی می‌کاهد. همیشه به این نکته توجه داشته باشید که فشار بالاتر معادل افزایش دماست و لاستیک‌های شما را سریع‌تر تحت تاثیر قرار می‌دهد. به همین دلیل، فشار لاستیک‌ها را کم‌تر از مقدار معین خود تنظیم کنید تا افزایش دمای احتمالی جبران شود. البته زمان روز و آب و هوا نیز در این مورد تاثیرگذار هستند و باید به آن‌ها توجه‌ی ویژه‌ای نشان داد.

تنظیم چرخ‌دنده‌ها

قبل از هر چیزی، اول Race Transmission را ارتقا دهید تا به قابلیت تنظیم چرخ‌دنده دسترسی پیدا کنید. در بازی Forza Motorsport امکان تنظیم سرعت هر چرخ‌دنده به صورت جداگانه یا تغییر Final Drive جهت تنظیم تمامی چرخ‌دنده‌ها بر اساس بالاترین سرعت وجود دارد. گزینه‌ی «Favoring Speed» به معنای حداکثر سرعت بالاتر است و «Acceleration» یا شتاب یعنی حداکثر سرعت کم‌تری خواهید داشت اما سریع‌تر به آن می‌رسید. ارزشمندترین نکته در این زمینه توجه به پیست مسابقه‌ی بعدی شما است و اگر مسیر مستقیم بیش‌تری مشاهده می‌کنید و احتمال رسیدن به حداکثر سرعت خودرو قبل از پیچیدن وجود دارد، پس سرعت چرخ‌دنده‌ها را طوری تنظیم کنید که به حداکثر سرعت بالاتری دست یابید و از مستقیم بودن مسیر به نفع خود بهره بگیرید.

هم‌راستاسازی محورها (Alignment)

برای این مورد به ارتقای Race Suspension نیاز دارید که شامل کمبر، تو (Toe) و کستر جلویی می‌شود. امکان تنظیم زاویه‌های جلویی و پشتی کمبر در اختیار بازیکنان است و زاویه‌ی جلویی را باید به مقدار منفی برسانید تا کشش و فاصله‌ی ترمز بدون تاثیرگذاری بر شتاب متعادل شود. از آن‌جایی که تنظیمات تو (Toe) بر واکنش‌گرا بودن خودرو و ثبات و دمای لاستیک‌ها تاثیر می‌گذارد، تا جای ممکن نباید تغییری در آن ایجاد کنید. این تنظیمات را با مقدار ۰.۱، کم و زیاد نمایید تا به بالانس مورد نظر برسید. زاویه‌ی کستر جلویی هم بر ثبات کلی و کمبر خودروی شما تاثیر می‌گذارد، پس آن را حدود 5 درجه یا بیش‌تر نگه داریئ و متعاقباً تنظیمات لازم را انجام دهید.

میل‌های موج‌گیر (Anti-Roll Bars)

در این بخش دو طبقه‌بندی وجود دارد؛ جلو و عقب خودرو، با نوارهای تنظیم نرمی و سفتی. جهت کم‌فرمانی (Understeer) کم‌تر، پیشنهاد می‌شود که برای میل‌های موج‌گیر جلویی به نوار سفتی تاکید بیش‌تری داشته باشید. جهت بیش‌فرمانی (oversteer) بیش‌تر نیز به همین ترتیب برای میل‌های موج‌گیر پشتی به نوار نرمی توجه کنید تا هنگام پیچیدن از ثبات بیش‌تری برخوردار باشید.

فنرها

برای تنظیم فنرها باید دارای Race Suspension باشید تا به تنظیمات مخصوص فنرها و ارتفاع خودرو دست پیدا کنید. هر کدام از این‌ها نیز تنظیمات نرمی و سفتی مجزای خودشان را برای جلو و عقب خودرو دارند. برای تنظیم این موارد، بیش‌تر از هر چیز دیگری باید به وزن کلی توجه داشت. فنرهای جلویی نرم، واکنش‌گرا بودن خودروی شما را افزایش می‌دهند اما امکان بیش‌فرمانی نیز بالاتر می‌رود. در حالی که فنرهای پشتی نرم به افزایش ثبات خودرو کمک می‌کنند اما ممکن است سبب کم‌فرمانی شوند. برای تنظیم ارتفاع خودرو (Ride Height) باید گفت که کاهش آن، نیروی رو به پایین خودرو را افزایش خواهد داد که متعاقباً سرعت رانندگی در خط‌های مستقیم را بالاتر می‌برد. با این وجود، ارتفاع خودرو را تا حدی پایین نیاورید که در دست‌اندازها و برآمدگی‌های مسیر به مشکل بربخورید.

عایق‌کاری (Damping)

مانند بسیاری از موارد قبلی، به ارتقای Race Suspension جهت باز کردن تنظیمات عایق‌کاری نیاز خواهید داشت. بعد از آن اما گزینه‌های تنظیم دو پارامتر سفتی برگشتی (Rebound Stiffness) و Bump Stiffness در جلو و عقب خودرو در اختیارتان قرار می‌گیرد و نرمی و سفتی این دو را می‌توانید تعیین کنید. این مورد ربط مستقیمی به تنظیم فنرها دارد که بالاتر به آن اشاره شد، پس این تنظیمات را مطابق فنرها تغییر دهید. به طور کلی این موضوع را در نظر داشته باشید که هرچقدر تنظیمات را به سمت نرمی ببرید، همان میزان به ناپایداری خودرو می‌افزایید و به ثباتش ضربه می‌زنید.

سیستم تعلیق (Suspension)

این قابلیت که بار دیگر به ارتقای Race Suspension نیاز دارد، جزو موارد جدیدی محسوب می‌شود که به بازی Forza Motorsport اضافه گردیده است. در این بخش می‌توانید پارامتر Roll Center Height Offset و درصد Anti Geometry را برای جلو یا عقب خودرو، به بالا یا پایین تنظیم کنید. برای تنظیمات بخش جلوییِ مورد اول، ترجیحاً سمت بالا را انتخاب کنید تا واکنش‌گرایی خودرو افزایش یابد. برای تنظیمات بخش عقب اما دقت بیش‌تری به خرج دهید چرا که این مورد تاثیر مستقیمی بر کشش خودروی شما می‌گذارد.

آیرودینامیک (Aero)

برای این مورد به ارتقای Race Bumper یا Race Spoiler نیاز خواهید داشت. همان‌طور که نوارهای خود بازی نشان می‌دهند، امکان تمرکز بر سرعت یا پیچیدن وجود دارد. اگر می‌خواهید حداکثر سرعت بالاتری داشته باشید بهتر است به افزایش پارامتر Speed اقدام کنید، اما با این کار ریسکِ از دست دادن کنترل خودرو هنگام پیچ‌ها را بالاتر می‌برید. اگر هم تمایل به کنترل و هندلینگ بهتری دارید، پیشنهاد می‌شود بر Cornering تمرکز کنید تا علی‌رغم کاهش حداکثر سرعت، در پیچ‌ها کنترل بیش‌تری بر خودرو داشته باشید. لازم به ذکر است که کم و زیاد کردن این موارد در کنترل کم‌فرمانی و بیش‌فرمانی نیز موثر خواهد بود، پس به شکل جداگانه به تنظیمشان بپردازید تا بهترین ترکیب ممکن برای خودروی شما حاصل شود.

ترمزها

برای دست‌کاری تنظیمات ترمزها، اول باید ارتقای Race Brake را بخرید تا به دو گزینه‌ی تعادل نیروی ترمز (Braking Force Balance) و فشار نیروی ترمز (Braking Force Pressure) دسترسی پیدا کنید. مورد اول که مرتبط به هر دو بخش جلویی و عقبی خودروی شماست، تعیین می‌کند که فشار ترمز در هر دو بخش چگونه باشد. سعی کنید مقدار آن را حدود ۵۰ درصد نگه‌دارید و در صورت نیاز تغییرات لازم را انجام دهید. منظور از تعادل نیروی ترمز (Braking Force Balance) هم معیاری است که فشار خودرو هنگام ترمز گرفتن را اندازه‌گیری می‌کند و می‌توانید آن را بالا یا پایین ببرید.

دیفرانسیل

برای این تنظیمات نیاز به دیفرانسل ورزشی یا مسابقه‌ای دارید و بعد از تهیه‌ی یکی از این دو مورد، امکان تنظیم شتاب یا کاهش آن (Deceleration) در جلو و عقب خودرو در دسترس قرار می‌گیرد. باید توجه داشت که جلو یا عقب بودن تنظیمات دیفرانسیل وابسته به نوع خودروی شما و محور عقب یا جلو بودنش است. بر اساس نوع ماشین خود، به کم‌فرمانی و بیش‌فرمانی بپردازید تا نهایتاً تعادل مناسب را پیدا کنید.

فرمان

آخرین تنظیمات جدیدی که به بازی Forza Motorsport اضافه شده مربوط به فرمان خودرو است و با کم و زیاد کردن پارامترهای مقیاس نیروی بازخوردی (Force Feedback Scale) و محدوده‌ی قفل فرمان (Steering Lock Range) امکان تیونینگ فراهم می‌شود. مشابه تنظیمات دیفرانسیل، تنظیم فرمان نیز بستگی به نوع خودروی فعلی شما دارد و تنظیمات همیشگی و ثابتی در این زمینه پیدا نخواهید کرد.

منبع: Gamingbolt

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *