یک خودروی چینی بهتازگی با حرکات شگفتانگیزی که توسط دوربین ثبت شدهاند، توجهها را به خود جلب کرده است. خودروی Yangwang U9 از شرکت BYD، هنگام رانندگی خودکار، از روی موانع مختلفی مانند گودالهای پر از آب و میخهای جادهای میپرد.
جدیدترین ویدیوی منتشر شده نشان میدهد که این خودرو میتواند انواع مختلف موانع را بهطور خودکار شناسایی کرده و تصمیم به پرش از روی آنها بگیرد. در آزمایشهای اخیر، چهار چرخ Yangwang U9 کاملاً از زمین بلند شده (چند اینچ بالاتر از سطح زمین) و برای مدتزمان بسیار کوتاهی در هوا معلق میماند تا از موانع عبور کند!
نمایش قابلیت رانندگی خودکار
این آزمایشها نشان میدهد که خودروهای خودران در آینده میتوانند بهمراتب بهتر از انسانها در جادههای پر از موانع رانندگی کنند.
به گفته BYD، این خودرو با بهرهگیری از دو فناوری اصلی، پلتفرم e4 و سیستم کنترل هوشمند بدنه DiSus-X، در حال تحول در بخش سوپراسپرتهای برقی است و عملکرد در پیست، تطبیقپذیری شهری و ویژگیهای سرگرمکننده را بهصورت یکپارچه ارائه میدهد.
در جدیدترین کلیپ منتشرشده توسط BYD، خودروی Yangwang U9 بدون سرنشین با سرعت ۷۵ مایل در ساعت (۱۲۰ کیلومتر در ساعت) در یک مسیر آزمایشی رانندگی میکند. اولین مانع، یک گودال ۲.۵ متری (۸ فوتی) پر از آب است.
سیستم تعلیق، خودرو را به پرواز درمیآورد
زمانیکه خودرو به گودال نزدیک میشود، سیستم تعلیق آن را به پرواز درمیآورد. این پرش بیش از ۱۹ فوت (۶ متر) طول دارد. مانع بعدی، زمینی پوشیده از میخهای جادهای به ارتفاع حدود ۱.۳ اینچ (۳.۵ سانتیمتر) است.
در این مرحله نیز سیستم تعلیق DiSus-X باعث میشود خودرو از روی این مانع نیز پرش کند. BYD جزئیات بیشتری درباره این آزمایش، از جمله سیستم کمکراننده پیشرفته (ADAS)، ارائه نکرده است. پیشتر اعلام شده بود که BYD برای توسعه ADAS با شرکتهای DJI یا Horizon Robotics همکاری میکند.
پس از انتشار این ویدیو در یوتیوب، یکی از کاربران این پرش را به حرکات خودروی جیمز باند تشبیه کرد و دیگری آن را «بهترین خودرو برای سرقت از بانک» نامید!
به گفته BYD، این خودرو به حداکثر سرعت ۱۹۲ مایل بر ساعت (۳۰۹ کیلومتر بر ساعت) میرسد و شتاب صفر تا ۶۲ مایل بر ساعت (۱۰۰ کیلومتر بر ساعت) آن تنها ۲.۳۶ ثانیه طول میکشد. همچنین، پس از آزمایشهای سخت در پیست، سیستم مدیریت حرارتی خودرو بهبود یافته است تا مقاومت بیشتری در برابر دماهای بالا داشته باشد و ظرفیت خنککنندگی آن ۱۰۰٪ افزایش یابد.
باتری Blade امکان تخلیه و عملکردهای خنککنندگی را فراهم میکند و فناوری شارژ فوقسریع دوگانه، حداکثر توان شارژ ۵۰۰ کیلووات را ارائه میدهد. علاوه بر این، Yangwang U9 مجهز به ۱۲ بسته آیرودینامیکی فعال و غیرفعال است که ضریب درگ را کاهش داده و کارایی دفع حرارت را افزایش میدهد.
Yangwang U9 که در فوریه ۲۰۲۴ معرفی شد، با قیمت ۲۲۹,۱۴۱ دلار (۱.۶۸ میلیون یوان) عرضه شده است تا بتواند با سوپراسپرتهایی مانند فراری و لامبورگینی رقابت کند.
این خودروی برقی دارای کابینی با الیاف کربن فوقالعاده و ساختاری متشکل از مواد مختلف است و از فناوری نسل جدید CTB بهره میبرد. این طراحی به استحکام پیچشی بیسابقه ۵۴,۴۲۵ نیوتن متر بر درجه و تحمل فشار یکطرفه سقف تا بیش از ۱۱ تن منجر شده است، که ایمنی کامل سفر را تضمین میکند.
این خودرو بهطور خاص برای رانندگی در پیست طراحی شده است و با ارائه دستیار هوشمند مسابقه، اطلاعات دقیقی درباره نزدیک به ۳۰ پیست در سراسر چین ارائه میدهد.
کابین این خودرو دارای دو صندلی با ۱۴ حالت تنظیم مختلف است تا تجربهای راحت برای راننده و سرنشین فراهم کند. همچنین، سیستم صوتی Dynaudio Evidence Series یک تجربه شنیداری فراگیر ارائه میدهد.
منبع: Interestingengineering