جستجو
Close this search box.
جستجو
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

زمان شارژ خودروهای برقی احتمالاً به‌زودی به 10 دقیقه می‌رسد!

زمان شارژ خودروهای برقی احتمالاً به‌زودی به 10 دقیقه می‌رسد!

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

یکی از مشکلات پررنگ خودروهای برقی، زمان‌بر بودن شارژ آن‌ها در مقایسه با سرعت بنزین زدن خودروهای معمولی است. برنامه‌ریزی قبلی و انتخاب کوتاه‌ترین مسیر می‌تواند برای سفرهای طولانی‌تر مفید باشد، اما به نظر می‌رسد دارندگان خودروهای برقی به‌زودی دیگر نیازی به چنین رویکردی نخواهند داشت. کمپانی‌های چینی BYD و CATL در آستانه‌ی توسعه‌ی باتری‌های لیتیوم آهن فسفات (LFP) جدیدی هستند که در تئوری و روی کاغذ می‌توانند در تنها ۱۰ دقیقه به‌طور کامل شارژ شوند!

فناوری‌های مربوط به باتری این روزها با سرعت بسیار بالایی در مسیر پیشرفت قدم برمی‌دارند و طی سال‌های اخیر شاهد بهبودهای قابل‌توجهی در برد و سرعت شارژ خودروهای برقی بوده‌ایم. باتری‌های آینده‌ی دو شرکت چینی CATL و BYD جدیدترین نمونه‌ی این دستاوردها هستند که کاهش زمان شارژ را هدف قرار داده‌اند. با توجه به گزارشات اخیر، هر دو کمپانی قصد دارند باتری‌های لیتیوم آهن فسفات خود با شارژ فوق‌العاده سریع را تا پایان سال جاری میلادی رونمایی کنند و به‌طور بالقوه نیاز به توقف‌های طولانی در سفرهای جاده‌ای برای شارژ خودروهای برقی را از بین ببرند.

نرخ شارژ 6C که به‌لطف پک‌های باتری BYD Blade 2.0 و CATL Qilin 2.0 ارائه می‌شود، هسته‌ی اصلی دستاورد جدید دو کمپانی چینی مذکور به حساب می‌آید. به بیان ساده، عدد 6 در «6C» به این موضوع اشاره دارد که ضریب شارژ، ۶ برابر ظرفیت باتری خواهد بود؛ به‌طور مثال، یک باتری ۱۰۰ میلی آمپرساعتی می‌تواند با یک جریان ۶۰۰ آمپری شارژ شود.

با این حال، دستیابی به چنین نتیجه‌ای با موانع مختلفی روبه‌رو است. ارتقاء زیرساخت‌ها برای پشتیبانی از این سرعت‌ها اهمیت زیادی دارد؛ بدون به‌روزرسانی شبکه‌های شارژ، دارندگان خودروهای برقی مجهز به این باتری‌های پیشرفته‌ نمی‌‎توانند از مزایای کامل باتری خودروهای خود بهره‌مند شود و چاره‌ای جز استفاده از سرعت‌های شارژ پایین‌تر نخواهند داشت. همچنین باید یادآور شد که باتری‌ها قادر نیستند تا حداکثر سرعت شارژ را در کل چرخه‌ی شارژ حفظ کنند. از این رو، انتظار می‌رود در بازاریابی این باتری‌های لیتیوم آهن فسفات جدید با عباراتی که بر روی یک بازه‌ی زمانی خاص تمرکز دارند، مانند «شارژ ۱۰ تا ۸۰ درصد در تنها ۱۰ دقیقه» روبه‌رو شویم. نسخه‌ی جدید Zeekr 001 و باتری سازگار با 5C آن که در مدت ۱۱٫۵ دقیقه از ۱۰ تا ۸۰ درصد شارژ می‌شود، مثال خوبی برای آینده‌ی احتمالی باتری‌های BYD و CATL است.

در زمان نگارش این متن هنوز اطلاعات زیادی درباره‌ی باتری‌های 6C این دو کمپانی در دسترس نیست، اما رسانه‌های چینی گزارش داده‌اند که شارژرهای سریع DC که برای باتری‌های 4C (چهار برابر سرعت شارژ در مقایسه با ظرفیت) ساخته شده‌اند، قادرند تا به برق حداکثر ۴۸۰ کیلووات و جریان ۶۱۵ آمپر دست پیدا کنند. دستیابی به شارژ سریع‌تر، نیازمند افزایش ولتاژ یا آمپر (یا هر دو) است. اگرچه چنین امری از نظر فنی ممکن به نظر می‌آید، اما تجهیز هزاران شارژر سریع DC به چنین اتصالاتی نیاز به سرمایه‌گذاری‌های قابل‌توجهی دارد.

این‌طور که به نظر می‌رسد، آینده‌ی خودروهای برقی به سمت شارژهای سریع‌تر در حال حرکت است. علی‌رغم نیاز به ارتقاء زیرساخت‌ها و عبور از موانع فنی متعددی که در این مسیر قرار گرفته‌اند، پیشرفت‌های اخیر دو کمپانی چینی BYD و CATL همراه با سایر بازیگران فعال در فضای فناوری باتری، راه را برای آسودگی بیشتر دارندگان خودروهای برقی و شارژ سریع‌تر این وسایل نقلیه هموار می‌کنند.

منبع: Gizmochina

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *