جستجو
Close this search box.
جستجو
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

خودروی Owl SP600 رکورد جهانی سرعت نِوِرا ریماک را شکست!

خودروی Owl SP600 رکورد جهانی سرعت نِوِرا ریماک را شکست!

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اَبَرخودروی الکتریکی Owl SP600 ساخت کمپانی ژاپنی اَسپارک (Aspark) با ظاهری شبیه به جغد (Owl) به‌تازگی توانسته است رکورد سرعت جهانی خودروها را بشکند و با 26.7 کیلومتر بر ساعت سرعت بیشتر از رکورد چشمگیر هایپرکار نِوِرا (Nevera) کمپانی کراوتی ریماک (Rimac) که در سال 2022 به ثبت رسیده بود، جایگاه سریع‌ترین خودروی الکتریکی جهان را از آنِ خود کند.

مدیرعامل شرکت، ماسانوری یوشیدا که اَسپارک را در سال 2005 تأسیس کرده است، گفت:

“حدود 10 سال است که ما بر روی هایپرکار Owl کار می‌کنیم.”

“هدف ما ساخت سریع‌ترین خودروی شتاب‌گیرنده جهان بود و سپس تلاش کردیم و در نهایت توانستیم رکوردهای سرعت جهانی را با هایپرکار جدید Owl SP600 خود ثبت کنیم. این توانایی فنی، همه افراد را به تعالی شخصی، چالش و رشد سریع در آینده تشویق می‌کند.”

ماشین Owl SP600 رکورد جهانی سرعت بالای خودروهای Rimac Nevera را شکست!

هایپرکار برقی Aspark Owl اولین بار در نمایشگاه خودروی فرانکفورت 2017 به صورت نمونه اولیه رونمایی شد و در فوریه بعدی توانست شتاب صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت را در 1.89 ثانیه به ثبت برساند. در نوامبر 2019، قیمت این هیولا با توان 1480 کیلووات، 3.1 میلیون دلار آمریکا اعلام شد و نمونه اولیه آن توانست با بهره‌گیری از 2000 نیوتن‌متر گشتاور، در زمان 1.69 ثانیه سرعت خود را صفر تا 96.5 کیلومتر بر ساعت (0-60 مایل بر ساعت) با تایرهای مسابقه‌ای برساند.

اَسپارک با Manifattura Automobili Torino (تولیدکننده خودروهای سفارشی) همکاری کرده است تا تنها 50 مدل تولیدی در ایتالیا ساخته شود. با اولین نمایشگاه رسمی در اوزاکا ژاپن در دسامبر 2020، فروش این نسخه‌های محدود برای آمریکای شمالی و اروپا آغاز شد.

مشخصات کلیدی این خودرو عبارتند از؛ 1456 کیلووات (1953 اسب‌بخار) توان خروجی از چهار موتور و 4600 نیوتن‌متر گشتاور در هر چرخ عقب به‌علاوه 2120 نیوتن‌متر گشتاور در هر چرخ جلو برای دستیابی به شتاب صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت در 1.78 ثانیه و سرعت نهایی 413 کیلومتر بر ساعت (256.6 مایل بر ساعت). محدوده‌ی پیمایش با هر شارژ برای بسته باتری لیتیوم‌یونی 69 کیلووات‌ساعتی این خودرو، 400 کیلومتر گزارش شده است.

ماشین Owl SP600 رکورد جهانی سرعت بالای خودروهای Rimac Nevera را شکست!

این خودرو نیز با ارتفاع تنها 910 میلی‌متر، بسیار کم ارتفاع است و بر روی تایرهای بزرگ میشلین 265/35 ZR20 در جلو و 325/30 ZR21 در عقب حرکت می‌کند. پشتیبانی از شارژ سریع 200 کیلووات/800 ولت، سیستم تعلیق دوجناغی با کنترل ارتفاع فعال و دیسک‌های ترمز Sicom، ویژگی‌های دیگری هستند که این خودرو را کامل می‌کنند.

سال گذشته، Owl به بریتانیا رفت تا در پیست الوینگتون (Elvington Airfield) در یورکشایر دو رکورد جهانی گینس را ثبت کند؛ سریع‌ترین یک هشتم مایل برای خودروهای برقی و سریع‌ترین یک چهارم مایل برای تمام خودروها. چند ماه پیش نیز این هایپرکار برقی در نمایشگاه Amelia Concours d’Elegance در آمریکا ظاهر شد و سپس برای مذاکرات فروش تنها با قرار ملاقات قبلی به نمایشگاه Miami Supercar Rooms رفت.

اینها تقریباً تمام اطلاعات روز درباره این خودرو است، به جز اینکه اشاره کنیم رکوردشکنی این ماه Owl در واقع یک نمونه اولیه با هدف تولید نسخه‌ای جدید با نام SP600 است. کمپانی Manifattura Automobili Torino (MAT) بار دیگر مسئول توسعه و ساخت این خودرو شده و با شرکت Bridgestone برای تایرهای سفارشی Potenza Race همکاری می‌کند.

ماشین Owl SP600 رکورد جهانی سرعت بالای خودروهای Rimac Nevera را شکست!

به غیر از اعلام اینکه نمونه اولیه، “مجموعه‌ای کامل از آزمایشات مجازی و فیزیکی” را به همراه اعتبارسنجی در تونل باد پشت سر گذاشته است، هیچکدام از این شرکت‌ها اطلاعات بیشتری درباره SP600 Owl که به عنوان “نسخه تکامل‌یافته Owl Aspark” شناخته شده و به‌طور خاص برای رکورشکنی سرعت توسعه یافته است” به اشتراک نگذاشته‌اند.

ماشین Owl SP600 رکورد جهانی سرعت بالای خودروهای Rimac Nevera را شکست!

در دومین تلاش در یک روز برای ثبت رکورد 438.7 کیلومتر در ساعتی (272.595 مایل بر ساعت) در مرکز آزمایش خودروی Papenburg در آلمان، مارک بسنگ، برنده مسابقه 24 ساعته نوربرگ‌رینگ، پشت صندلی راننده نشسته بود. او درنهایت توانست 26.7 ثانیه سریع‌تر از اَبَرخودروی نِوِرا (Nevera) ریماک (با سرعت 412 کیلومتر در ساعت) که در سال 2022 در این پیست آزمایش شده بود، همان مسیر را طی کند. نتایج این تست نیز توسط همان دستگاه اندازه‌گیری Racelogic V-Box مبتنی بر GPS که برای نِوِرا استفاده شده بود تأیید شد. بدون اینکه چیزی از دستاورد چشمگیر اَسپارک کم شود، باید گفت با‌توجه به علاقه شدید ریماک (Rimac) به رکوردشکنی، تصور نمی‌کنیم که این کمپانی به این راحتی رکورد سریع‌ترین خودروی الکتریکی جهان را به اَسپارک واگذار کند و باید منتظر چالش‌های جذاب از سوی آنها باشیم!

منبع: Newatlas

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *