Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

میلی آمپر ساعت (mAh) چیست و چه تاثیری بر باتری‌ها و پاوربانک‌ها دارد؟

میلی آمپر ساعت (mAh) چیست و چه تاثیری بر باتری‌ها و پاوربانک‌ها دارد؟

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

زمانی که در حال خرید یک گوشی همراه یا یک پاوربانک هستید، مطمئناً با اصطلاح میلی‌آمپر ساعت یا مخفف آن، یعنی mAh مواجه شده‌اید. اما این واحد به چه معنی است و چه تاثیری بر باتری‌ها و پاوربانک‌ها دارد؟ برای پاسخ به این سوالات با اروتک همراه باشید.

میلی‌آمپر چیست؟

در حالت کلی، میلی‌آمپر ساعت، واحدی است که توان را در طول زمان با مخفف mAh اندازه‌گیری می‌کند. برای اینکه ایده بهتری درباره نحوه عملکرد این واحد داشته باشید، به توضیحات زیر توجه کنید.

میلی آمپر ساعت (mAh) چیست و چه تاثیری بر باتری‌ها و پاوربانک‌ها دارد؟

میلی‌آمپر، واحد اندازه‌گیری جریان الکتریکی و به‌طور خاص، یک هزارم آمپر است. با آمپر و میلی‌آمپر، قدرت جریان الکتریکی اندازه‌گیری می‌‌شود. اگر معیار زمان را نیز به این واحدها اضافه کنیم، می‌توانیم متوجه شویم که یک جریان با یک قدرت مشخص،‌ تا چه مدت زمانی می‌تواند ادامه داشته باشد.

به عنوان مثال، یک باتری را در نظر بگیرید. اگر آن باتری بتواند جریان خروجی یک میلی‌آمپری را برای 1 ساعت حفظ کند، می‌توانید آن را یک باتری 1 میلی‌آمپر ساعتی بنامید. البته یک میلی آمپر مقدار بسیار کمی است، بنابراین این باتری چندان کاربردی نخواهد بود!

در عمل، ما شاهد استفاده از mAh در هر وسیله الکترونیکی با باتری هستیم، از تلفن‌ها گرفته تا بلندگوهای بلوتوث. این دستگاه‌ها از نظر ظرفیت از صدها میلی‌آمپر ساعت تا هزاران میلی‌آمپر ساعت متغیر هستند، اما ظرفیت همه آنها به یک روش اندازه‌گیری می‌شود.

نکته‌ای که در اینجا باید به آن توجه کرد این است که میلی‌آمپر ساعت تنها معیاری از ظرفیت است. آنها تعیین نمی‌کنند که شارژر شما با چه سرعتی یک دستگاه خاص را شارژ کند. این مقدار در شارژرها بسته به عوامل مختلف، متفاوت است، مانند اینکه آیا آنها از شارژ سریع پشتیبانی می‌کنند یا خیر.

میلی‌‌آمپر ساعت و ظرفیت باتری و پاوربانک:

متوسط ​​ظرفیت باتری گوشی‌های هوشمند این روزها بین 2000 تا 4000 میلی‌آمپر ساعت است. این باتری‌ها در مقایسه با گوشی‌های تاشو و گوشی‌های هوشمند قدیمی‌تر، باتری‌های بسیار بزرگ‌تری هستند. اما با پیشرفته‌تر شدن این دستگاه‌ها، تقاضا برای مصرف باتری‌ها افزایش یافته است و در نتیجه عمر باتری به‌طور کلی کاهش می‌یابد. این بدان معناست که پاوربانک‌ها محبوب‌تر از همیشه شده‌اند.

در عمل، شما به یک پاوربانک نیاز دارید که حداقل به‌اندازه هر چیزی که می‌خواهید شارژ کنید، ظرفیت باتری داشته باشد. به هر حال، یک پاوربانک قدیمی با ظرفیت 2000 میلی‌آمپر ساعتی برای یک آیفون 13 پرو مکس با باتری 4352 میلی‌آمپر ساعتی، کار زیادی انجام نمی‌دهد!

همچنین مطالعه کنید
پسوند JPG با JPEG چه تفاوتی دارد؟

میلی آمپر ساعت (mAh) چیست و چه تاثیری بر باتری‌ها و پاوربانک‌ها دارد؟

پاوربانکی با ظرفیت تقریباً برابر با گوشی یا تبلت شما بهتر از هیچ است، اما در این مورد، بزرگترها تقریباً همیشه بهتر جواب می‌دهند. حتی اگر از حداکثر ظرفیت پاوربانک خود استفاده نمی‌کنید، اغلب بهتر است که توان اضافی داشته و به آن نیاز نداشته باشید تا اینکه در مواقع لزوم توان کافی برای شارژ نداشته باشید.

گفته می‌شود، نیازها می‌توانند بین افراد مختلف، بسیار متفاوت باشند. اگر می‌خواهید گوشی هوشمند خود را هنگام کمپینگ یا مسافرت شارژ کنید، پاوربانکی با ظرفیت بالاتر نیاز خواهید داشت، زیرا احتمالاً زمان‌های کمتری (در صورت وجود) برای شارژ مجدد خواهید داشت. برای این منظور باید به دنبال چیزی در نزدیکی 20000 میلی‌آمپر ساعت باشید، به‌خصوص اگر برای سفرهای طولانی‌تر برنامه‌ریزی می‌کنید.

از طرف دیگر، اگر گاهی اوقات در پایان روز نیاز به شارژ کمی دارید، یک پاوربانک 10000 میلی آمپر ساعتی برای تامین نیازهای شما کافی خواهد بود.

آیا چیزی به عنوان ظرفیت بیش از حد وجود دارد؟

با بزرگتر شدن باتری دستگاه‌ها، ظرفیت پاوربانک‌ها نیز همچنان در حال افزایش است. با در نظر گرفتن این موضوع، آیا امکان وجود پاوربانکی با ظرفیت بیش از حد برای دستگاه‌هایی که شارژ می‌کنید وجود دارد؟

در حالیکه ظرفیت شارژر بزرگ‌تر جنبه‌های منفی دارد، اما تعداد زیادی از آنها وجود ندارد و هیچ‌کدام خطرناک نیستند و داشتن پاوربانکی با ظرفیت میلی‌آمپر ساعتی بیشتر از نیاز شما، به دستگاه شما آسیب نمی‌رساند.

میلی آمپر ساعت (mAh) چیست و چه تاثیری بر باتری‌ها و پاوربانک‌ها دارد؟

در مقابل، یکی از نقطه ضعف‌ها وجود باتری‌هایی با ظرفیت بیش از حد نیاز است. ظرفیت بیشتر به معنای باتری‌های بزرگتر است، که گاهی اوقات به فضای بیشتری برای خنک کردن نیاز دارند و همچنین به پاوربانک بسیار بزرگتری برای شارژ کردن آن‌ها نیاز خواهید داشت.

نقطه ضعف دیگر باتری با ظرفیت بیشتر این است که شارژ مجدد آن زمان بیشتری می‌برد. این موضوع، اغلب آنقدرها هم که تصور می‌کنید بد نیست، اما اگر روزانه از شارژر استفاده می‌کنید، بهتر است از یک باتری متناسب با دستگاه خود استفاده کنید.

منبع: Howtogeek

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>