بازار عینکهای هوشمند چین به سرعت در حال داغ شدن است. پیشبینی جدید IDC نشان میدهد که محمولهها میتوانند در سال ۲۰۲۵ به ۲.۹ میلیون دستگاه برسند که نسبت به سال گذشته ۱۲۱ درصد افزایش یافته است، چراکه قیمتهای پایینتر و ویژگیهای هوش مصنوعی تقاضا را افزایش میدهند.
تنها در سه ماهه اول، ۴۹۴۰۰۰ دستگاه ارسال شده است، ۱۱۶ درصد بیشتر از سال گذشته. مدلهای صوتی و ضبط صدا با ۳۵۹۰۰۰ دستگاه در صدر این گروه قرار دارند که تقریباً سه برابر تعداد سال قبل است. IDC به کاهش قیمتها، زنجیره تأمین قویتر و افزایش علاقه مصرفکنندگان به عنوان عوامل کلیدی اشاره میکند. میانگین قیمتها نیز از چند هزار یوان به حدود ۱۰۰۰ یوان (حدود ۱۴۰ دلار) کاهش یافته است و در را برای مخاطبان گستردهتری باز میکند.
چه کسی پیشرو این بازار است؟!
شیائومی و هواوی همچنان بازیگرانی قدرتمند در فروش آنلاین هستند، در حالیکه شرکتهای کوچکتر ویژگیهایی مانند ترجمه در لحظه و ردیابی سلامت را ارائه میدهند. هواوی، علیبابا و بایتدنس نیز سرمایهگذاریهای سنگینی انجام و فشار را بر بازار افزایش دادهاند. عینکهای مجهز به هوش مصنوعی تاکنون عامل اصلی رشد بودهاند و طبق گزارشها ۷۸ درصد از محمولههای سهماهه اول را تشکیل میدهند. فروش آفلاین نیز در حال رشد است و نسبت به سال گذشته ۷۵ درصد افزایش یافته است.
IDC به لطف اوج فروش فصلی، انتظار دارد که در نیمه دوم سال ۲۰۲۵، اعداد حتی قویتری نیز به دست آید. وانگ هایو، تحلیلگر، پیشبینی میکند که عینکهای هوشمند میتوانند بهزودی فراتر از خریداران اولیه، به بازارهای تناسب اندام، تجارت و دسترسیپذیری راه پیدا کنند. با رشدی که از رقبای جهانی مانند عینکهای ریبن متا پیشی میگیرد، چین میتواند در سال ۲۰۲۶ سرعت آنچه را که برخی “جنگ صد لنز” مینامند، تعیین کند.
منبع: Gizmochina