بدون شک پشتیبانی از “نرخ نوسازی متغیر (VRR)” واقعی، یکی از برجستهترین پیشرفتهای سیستمعامل اندروید 15 محسوب میشود. این قابلیت بهبودیافته نرخ نوسازی تطبیقی (ARR) به نمایشگرها این امکان را میدهد تا بسته به نوع محتوا، نرخ نوسازی خود را بهصورت پویا تنظیم کرده و از این طریق «مصرف انرژی» را کاهش و «تجربه کاربری» را بهبود دهند.
در حال حاضر و برخلاف انتظار عموم کاربران، نمایشگرهای 8T LTPO (اکسید پلیکریستالی دمای پایین)، نرخ نوسازی متغیر پیوسته و واقعی را ارائه نداده و نرخ نوسازی در این نوع از نمایشگرها بهجای یک مجموعه پیوسته (بهطور مثال در بازه 1 تا 120 هرتزی)، در میان مجموعهای از نرخهای نوسازی “از پیش تعریفشده” تغییر میکند.
بهطور کلی تولیدکنندگان این نمایشگرها ضمن تعریف مجموعهای از نرخهای نوسازی از پیش تعریفشده، به نمایشگرهای خود این امکان را می دهند تا بر اساس نوع محتوای در حال نمایش، نرخ نوسازی خود را به نرخهای خاصی مانند «1 هرتزی، 10 هرتزی، 30 هرتزی، 60 هرتزی و 120 هرتزی» تغییر داده و در این بازهها جابهجا شوند.
به عنوان مثال در تمامی آزمایشات انجامشده بر روی پنل 8T LTPO گوشی آیکو نئو 9 پرو (iQOO Neo9 Pro)، نرخ نوسازی نمایشگر این دستگاه به هیچعنوان در مقادیری خارج از مقادیر از پیشتعریفشده قرار نگرفته است! اما چرا نرخ نوسازی متغیر در این نوع از نمایشگرها واقعی نیست؟ تا پیش از اندروید 15، این چالش به دلیل محدودیتهای فریمورک نرمافزاری سیستمعامل اندروید و پشتیبانی این سیستمعامل از حالتهای نمایش گسسته وجود داشته است.
با این حال نباید فراموش کرد که در حالت کلی فناوری «نرخ نوسازی متغیر» در گوشیهای هوشمند با فناوری VRR پشتیبانیشده در کامپیوترهای شخصی که در آن نرخ نوسازی قادر است برای مطابقت هر چه بیشتر با فریمهای رندرشده تنظیم و با نرخ فریم در زمان واقعی همگام شود، تفاوت دارد! بهطور کلی VRR در نمایشگرهای کامپیوتری از طریق چندین همگامسازی بلادرنگ صورت گرفته و به همین دلیل قادر است بستر مناسبی برای انتقال روانتر فریمها و پاسخدهی بهتر سیستم (خصوصاً در حالت گیمینگ) را فراهم کند. این در حالی است که این میزان از انعطافپذیری عموماً در دستگاههای اندرویدی یافت نمیشود!
با این حال به نظر میرسد که گوگل با اندروید 15 این چالش را برطرف کرده و با تغییر فریمورک نمایش اندروید 15 و ارائه پشتیبانی واقعی ARR (نرخ نوسازی تطبیقی)، اکنون به نمایشگرها این امکان را میدهد که نرخ نوسازی خود را بر اساس حالت نمایش خود تنظیم کنند. گفتنی است این راهکار با استفاده از بهروزرسانی لایه انتزاعی سختافزاری (HAL) کامپوزر سختافزار (HWC) به واقعیت پیوسته است.
در این بهروزرسانی نسخه سوم HWC HAL به سیستم اجازه میدهد با تجزیه و تحلیل نوع محتوا و تنظیم نرخ نوسازی (بدون نیاز به جابهجایی میان حالتهای از پیش تنظیمشده)، نرخ نوسازی خود را بهینهسازی کند. به این ترتیب در این بهروزرسانی، «کاهش وضوح، پخش ناپایدار و توقفهای ناگهانی یا Stutter» که اغلب در هنگام تغییر نرخ نوسازی و حالت نمایش در نسخههای پیشین سیستمعامل اندروید اتفاق میافتاد، بهطرز قابلتوجهی کاهش خواهد یافت.
با این حال نباید فراموش کرد که عملکرد ARR به سازگاری قطعات سختافزاری دستگاه و پشتیبانی آنها از نسخه سوم HWC HAL که در برخی از گوشیهای منتخب مانند گوشیهای پرچمدار مجهز به تراشه اسنپدراگون 8 الیت کوالکام ارائه میشود، وابسته است. به همین دلیل این احتمال وجود دارد که دلیل عدم سازگاری سختافزارها یا عدم پشتیبانی کرنل، دستگاههای قدیمیتری که واجد دریافت اندروید 15 هستند نیز امکان پشتیبانی از ARR را نداشته باشند!
همچنین متأسفانه از آنجایی که ARR ارائهشده از سوی گوگل تنها به نرخهای نوسازی اجازه میدهد که خود را با «تقسیمکنندههای اثر پارگی پانل (TE)» تطابق دهند، این قابلیت در حالت گیمینگ قادر به همگامسازی فریم مشابه با همگامسازی ارائهشده در کامپیوترهای شخصی نخواهد بود.
در نهایت با وجود اینکه در حال حاضر پشتیبانی از نرخ نوسازی متغیر تنها به گوشیهای پرچمدار جدید محدود میشود، اما بدون شک این ارتقاء بسیار امیدوارکننده بوده و انتظار میرود با استقبال تولیدکنندگان گوشیهای اندرویدی از این قابلیت در آینده نزدیک، توسعه نمایشگرهای پویا و کارآمدتری را شاهد باشیم.
منبع: Gizmochina