چه از گوشیهای اندرویدی استفاده میکنید و چه از کاربران آیفون هستید، همیشه میتوان زمینههایی را پیدا کرد که یکی از این دو برتری قابل ملاحظهای را نسبت به دیگری به نمایش میگذارد. برای آشنایی با زمینههایی که این برتری به تولیدکنندگان گوشیهای اندرویدی تعلق دارد و این کمپانیها بهتر از اپل عمل میکنند، با اِروتِک همراه باشید.
۱) پذیرش سریعتر فناوریهای جدید
تولیدکنندگان گوشیهای اندرویدی بهسرعت از فناوریهای جدید برای تجهیز دستگاههای خود استفاده میکنند. یکی از مواردی که اولین گوشی اندرویدی، اچتیسی دریم (HTC Dream) را از آیفون اصلی جدا کرد، به فضای ذخیرهسازی قابل افزایش آن از طریق کارت حافظهی microSD مربوط بود. این گوشی راهی مقرونبهصرفه برای بهرهمندی از فضای ذخیرهسازی بیشتر را در اختیار کاربران قرار میداد، چیزی که اپل هرگز برای دستگاههای خود در نظر نگرفت. کمی بعد، گوگل گوشی نکسوس اس (Nexus S) خود را با فناوری NFC عرضه کرد، در حالیکه اپل چهار سال بعد توانست این فناوری را با آیفون 6 به کار بگیرد!
تولیدکنندگان گوشیهای اندرویدی در بسیاری از پیشرفتهای کاربرمحور دیگر نیز سریع عمل کردند و پیشتاز بودند. در حالیکه گوشیهای اچتیسی به سیستم چند دوربینی مجهز میشدند، گلکسی اس 6 سامسونگ شارژ بیسیم را به بازار معرفی میکرد. برند ریزر (Razer) در سال ۲۰۱۷ از نمایشگری با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی پرده برداشت که امروزه یکی از محبوبترین ویژگیهای گوشیها به حساب میآید. سونی نیز گوشی اکسپریا زد خود را بهعنوان یک دستگاه مقاوم در برابر آب با گواهی IP57 در سال ۲۰۱۳ معرفی کرد، سه سال قبل از اینکه آیفون 7 اپل با گواهی IP67 عرضه شود.
گوگل همچنین با نکسوس 5 ایکس (Nexus 5X) توانست استفاده از USB-C را به استاندارد دیگری در صنعت موبایل تبدیل کند، در حالیکه مقررات اتحادیهی اروپا اپل را سرانجام در سال ۲۰۲۳ مجبور کرد تا پورت لایتنینگ اختصاصی خود را کنار بگذارد و از USB-C بهره ببرد.
بسیاری بر این باورند که اپل اولین شرکتی است که در سال ۲۰۱۳ حسگر اثر انگشت را با Touch ID خود معرفی کرد. با این وجود، موتورولا این کار را با اتریکس 4G خود در سال ۲۰۱۱ انجام داد و پس از آن، اچتیسی وان مکس در سال ۲۰۱۳ با سنسور اثر انگشت عرضه شد. سازندگان گوشیهای اندرویدی همچنین زودتر از اپل موفق به تعبیهی حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر، سنسوری که با چشم غیرمسلح روی بدنهی گوشی قابل مشاهده نیست اما عملکرد یکسانی را در اختیار کاربر میگذارد، نیز شدند.
بسیاری از نوآوریهای دیگری که از آن زمان تاکنون در صنعت موبایل به استاندارد تبدیل شدهاند، از تولیدکنندگان گوشیهای اندرویدی سرچشمه گرفتهاند. بهطور مثال، گوشی اوپو فایند 7 برای اولینبار شارژ سریع را به بازار معرفی کرد، در حالیکه سامسونگ با PowerShare از قابلیتی پرده برداشت که میتوان دستگاههای دیگر را با استفاده از آن بهصورت بیسیم شارژ کرد.
۲) تولیدکنندگان گوشیهای اندرویدی کاربران مختلفی را هدف قرار میدهند
اندروید در سال ۲۰۲۴ در بازار موبایل پیشتاز است و ۷۲ درصد از سهم جهانی گوشیهای هوشمند را به خود اختصاص میدهد. این تسلط چشمگیر تا حد زیادی به هدف قرار گرفتن طیف گستردهای از کاربران توسط تولیدکنندگان گوشیهای اندرویدی برمیگردد. در حالیکه برندهایی مانند سامسونگ و گوگل با مجموعههای گلکسی اس و پیکسل خود، گوشیهای پیشرو و پرچمداری را به بازار عرضه میکنند، این کمپانیها گزینههای مقرونبهصرفهتری مانند سری گلکسی A سامسونگ و مدلهایی مانند پیکسل 8a و 7a را نیز برای جذب کاربران بیشتری به بازار میآورند.
علاوه بر تنوع سختافزاری و قیمتی، ماهیت اکوسیستم اندروید بهگونهای است که برندها با نوآوریهای خود با یکدیگر به رقابت میپردازند. بهطور مثال، سامسونگ با دستگاههای تاشو گلکسی فلیپ و زد فولد در سالهای اخیر جایگزین قانعکنندهای را برای گوشیهای معمولیتر معرفی کرده است. دستگاههایی که تا چند سال پیش چندان جدی گرفته نمیشدند، امروزه ویژگیهای کاربردی و مفیدی را به بازار ارائه میکنند.
۳) رابطهای کاربری اندرویدی متنوع
ماهیت منبعباز اندروید به سازندگان اجازه میدهد تا رابطهای کاربری خود را با ویژگیها و قابلیتهایی که حتی ممکن است در نسخهی اصلی اندروید در دسترس نباشند، توسعه دهند و منتشر کنند. از این رو، کاربران گوشیهای اندرویدی هم از نظر سختافزار و هم نرمافزار با گزینههای متنوعی روبهرو هستند.
بهعنوان مثال، اگر تجربهی نسخهی اصلی اندروید (استوک) را ترجیح میدهید، گوشیهای پیکسل گوگل برای شما انتخاب بهتری هستند. از سوی دیگر، سامسونگ از رابط کاربری One UI خود برای تمامی دستگاههای گلکسی استفاده میکند که همواره ویژگیهای اختصاصی و جذابی را برای ارائه در اختیار دارد. در نتیجه، حتی اگر دو دستگاه از گوگل و سامسونگ نسخهی اندروید یکسانی را اجرا کنند، تجربهی کاربر از این دو دستگاه کاملاً متفاوت خواهد بود.
۴) تعمیرپذیری
گوشیهای اندرویدی در طول تاریخ بیشتر قابل تعمیر بودهاند. بهطور مثال، اگر دستگاه شما نشانههایی از تحلیل رفتن باتری را بروز میداد، میتوانستید قاب پشتی گوشی را باز کرده و خودتان باتری را تعویض کنید. این امر با استقبال کمپانیها از پلمپ کردن گوشیها برای افزایش مقاومت در برابر آب و گردوغبار تغییر کرد و تعمیرپذیری این دستگاهها با چالش جدیدی مواجه شد.
با این وجود، برخی از تولیدکنندگان گوشیهای اندرویدی مانند HMD و Fairphone با طراحی دستگاههایی که به کاربران اجازه میدهند بهراحتی قطعات را تعویض یا تعمیر کنند، رویکرد متفاوتی را اتخاذ کردهاند. حتی اگر یک دستگاه اندرویدی از نظر تعمیرپذیری در سطح پایینی قرار داشته باشد، همچنان میتوانید به تعمیرکاران ماهر مراجعه کنید و بدون موانعی که برای آیفونهای اپل وجود دارند، به تعمیر شدن گوشی خود امید داشته باشید.
با پیشرفت روزافزون صنعت موبایل، تولیدکنندگان گوشیهای اندرویدی احتمالاً به آزمایشها و نوآوریهای خود با شدت بیشتری ادامه خواهند داد. در عین حال، اپل به استراتژی امتحانپسدادهی خود برای تولید دستگاههای قدرتمند با پردازندههای پیشرفتهتر پایبند خواهد ماند. با این وجود، تمامی تولیدکنندگان گوشیهای هوشمند این روزها ویژگیهای هوش مصنوعی را بهطور یکپارچه برای بهبود تجربهی کاربران در اولویت قرار دادهاند.
منبع: Makeuseof