جستجو
Close this search box.
جستجو
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

این روزها مشخصات فنی گوشی تا چه حد اهمیت دارد؟

این روزها مشخصات فنی گوشی چقدر اهمیت دارد؟

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

با توجه به گزینه‌های فراوانی که این روزها در بازار موبایل پیدا می‌شود، خرید مناسب‌ترین گوشی کار آسانی نیست. اگرچه اکثر افراد به‌دنبال بهترین مشخصات فنی با کمترین برچسب قیمتی می‌گردند، اما باید به یاد داشت که مشخصات فنی به‌تنهایی تعیین‌کننده نیستند. برای بررسی اهمیت مشخصات فنی در خرید گوشی جدید، با اِروتِک همراه باشید.

مشخصات فنی این روزها اهمیت کمتری دارند!

یکی از باورهای رایج در هنگام خرید گوشی جدید این است که پردازنده‌ی قوی‌تر به‌معنای عملکرد روان‌تر خواهد بود و مقایسه‌ی نتایج بنچمارک گوشی‌ها برای اطلاع از دستگاهی که عملکرد بهتری دارد بسنده می‌کند. متأسفانه، تشخیص دستگاه قدرتمندتر به این سادگی‌ها نیست و با اینکه از این طریق می‌توان ایده‌ای تقریبی از عملکرد موردانتظار گوشی‌ها به‌دست آورد، اما این موضوع همیشه اطلاعات دقیق و کاملی درمورد عملکرد دستگاه‌ها نمی‌دهد.

دو گوشی مجزا که به تراشه‌ی یکسان مجهز هستند، می‌توانند از نظر عملکرد با یکدیگر کاملاً متفاوت باشند. برخی از شرکت‌ها حتی به این متهم شده‌اند که دستگاه‌های خود را طوری تنظیم می‌کنند تا هنگام تست‌های بنچمارک، با اورکلاک کردن پردازنده‌ی مرکزی (CPU) امتیاز را افزایش دهند. از این رو، نتایج بنچمارک لزوماً با عملکرد واقعی دستگاه یکسان نیست!

این روزها مشخصات فنی گوشی تا چه حد اهمیت دارد؟

بهره‌وری دستگاه به‌اندازه‌ی قدرت خالص آن اهمیت دارد. به بیان ساده‌تر، تراشه‌ای که به‌طور مداوم با کمترین مصرف باتری عملکرد خوبی را ارائه می‌دهد، بهتر از تراشه‌ای است که به‌طور کلی عملکرد بسیار خوبی را ارائه می‌دهد اما باتری دستگاه را به‌سرعت خالی می‌کند!

این مسئله همچنین نشان می‌دهد که ظرفیت باتری گوشی به‌تنهایی برای تعیین عمر و شارژدهی آن کافی نیست. اگرچه باتری‌هایی که ظرفیت بیشتری دارند همیشه گزینه‌ای بهتر محسوب می‌شوند، اما اگر دستگاه به‌خوبی بهینه نشده باشد، نمی‌توانید از این ظرفیت بهره ببرید.

به‌طور مثال، آیفون‌ها علی‌رغم داشتن باتری‌های کوچک‌تر با ظرفیت کمتر، همچنان می‌توانند عمر باتری بهتری را نسبت به بسیاری از پرچم‌داران اندرویدی ارائه دهند، چرا که سیستم‌عامل iOS بسیار بهینه و باتری سیلیکونی اپل بسیار کارآمد است.

گوشی‌های پرچمدار ویوو X200 پرو و ویوو X200 پرو مینی

تعداد مگاپیکسل سنسور دوربین گوشی‌ها احتمالاً یکی از بهترین نمونه‌هایی است که اهمیت کم مشخصات فنی را نشان می‌دهد. مگاپیکسل بیشتر دوربین لزوماً به‌معنای کیفیت بالاتر آن نیست و موارد متعدد دیگری روی کیفیت نهایی عکس‌هایی که می‌توانید با گوشی خود بگیرید تأثیر می‌گذارند.

حداکثر روشنایی نمایشگر نیز در مشخصات گوشی‌ها اغلب موردتوجه قرار می‌گیرد. با این حال، منظور از حداکثر روشنایی همان بیشترین میزان روشنایی صفحه که می‌توانید آن را با کشیدن نوار لغزنده به سمت راست به‌دست آورید نیست و در واقع به حداکثر سطح روشنایی یک نقطه در نمایشگر اشاره دارد که در شرایط ایده‌آل آزمایش شده است. مشخصاتی که برای استفاده‌ی معمولی کاربر اهمیت بیشتری دارد، میزان نیت (nit) در حالت روشنایی بالا است.

مواردی که واقعاً در خرید گوشی حائز اهمیت هستند!

این روزها بهینه‌سازی نرم‌افزاری بیشتر از هر بخش دیگری در خرید گوشی اهمیت دارد. با توجه به اینکه اکثر گوشی‌های مدرن به سخت‌افزارهایی توانمند مجهز شده‌اند، دقتی که کمپانی سازنده به بخش نرم‌افزاری محصول خود نشان می‌دهد، در عملکرد نهایی آن تأثیر قابل لمسی می‌گذارد.

این روزها مشخصات فنی گوشی تا چه حد اهمیت دارد؟

نرم‌افزار بهینه به شما این امکان را می‌دهد تا از قدرت سخت‌افزار گوشی استفاده‌ی بهتری داشته باشید و از انیمیشن‌های روان‌تر، اجرای سریع‌تر برنامه‌ها، سرعت بیشتر پاسخ‌گویی رابط کاربری، عمر طولانی‌تر باتری، امنیت بیشتر و باگ‌ها و مشکلات فنی کمتر بهره ببرید. این موضوع درباره‌ی دوربین‌ها نیز صادق است؛ توان پردازش تصویر گوشی همانند اندازه‌ی سنسور، بر کیفیت نهایی عکس‌ها مؤثر خواهد بود.

نکته‌ی دیگری که باید به آن توجه داشته باشید، سیستم خنک‌کننده و مدیریت دمای گوشی است. این شامل لوله‌های حرارتی، محفظه‌های بخار و خمیر حرارتی می‌شود که به دفع گرما کمک می‌کنند تا گوشی شما در حین انجام کارهای سنگین تحت فشار قرار نگیرد یا بیش از حد داغ نشود.

این روزها مشخصات فنی گوشی تا چه حد اهمیت دارد؟

در پایان باید اشاره کرد که بسیار از افراد جنبه‌ی تعمیرپذیری گوشی خود را نادیده می‌گیرند، اما گوشی‌های امروزی علی‌رغم دوام بالایی که دارند، کاملاً آسیب‌ناپذیر نیستند. از این رو، در صورت آسیب دیدن دستگاه باید خیالتان راحت باشد که قطعات یدکی برای آن به‌راحتی در دسترس هستند و هزینه‌ی تعمیر گوشی نیز معقول است.

منبع: Makeuseof

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *