جستجو
Close this search box.
جستجو
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

چرا اپل باید یک آیفون مینی جدید بسازد؟

چرا اپل باید یک آیفون مینی جدید بسازد؟

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

با در نظر گرفتن استانداردهای اپل، آیفون مینی بدون شک برای این غول فناوری یک شکست تجاری به حساب می‌آمد و تعجبی نداشت که تنها دو نسخه‌ی مختلف از آن راهی بازار شدند. با این حال، آیفون مینی در میان کاربرانی که به دنبال یک گوشی جمع‌و‌جور و قدرتمند بودند، به محبوبیت ویژه‌ای دست پیدا کرد. نزدیک به دو سال پس از پایان تولید این گوشی‌های کامپکت، با اِروتِک در این مطلب همراه باشید تا ببینیم آیا آیفون مینی واقعاً یک شکست تجاری تمام‌عیار برای اپل بود یا این کمپانی صرفاً نتوانست از پتانسیل گوشی جمع‌وجور خود به‌درستی استفاده کند؟

رونمایی از آیفون مینی شجاعت می‌طلبید!

اپلِ دوران استیو جابز اغلب به‌عنوان یک کمپانی مبتکر و جسور شناخته می‌شد که از ریسک کردن نمی‌ترسید. برخی حتی معتقدند که این ویژگی در DNA اپل جای خوش کرده است. با این وجود، در چند سال گذشته به نظر می‌رسد اپل حساب‌شده‌تر، دقیق‌تر و بالغ‌تر عمل می‌کند.

این موضوع اما برای آیفون مینی صادق نبود و به نظر نمی‌رسید که دستگاه جمع‌وجور اپل حاصل محاسبات دقیق این کمپانی باشد. حتی زمانی که آیفون 12 مینی برای اولین‌بار در اواخر سال ۲۰۲۰ معرفی شد، کاملاً مشخص بود که با سایر محصولات اپل متفاوت است و خلاف موج فعلی صنعت حرکت می‌کند. در حالیکه شرکت‌های دیگر گوشی‌های کامپکت خود را کنار می‌گذاشتند، اپل روی چیزی شرط‌بندی کرد که به‌وضوح در آن زمان گزینه‌ای محبوب و پرطرفدار محسوب نمی‌شد. آیفون 12 مینی تنها برای دسته‌ی خاصی از طرفداران اپل دستگاهی هیجان‌انگیز و جذاب بود و قدرت مهندسی اپل در ارائه‌ی عملکرد چشمگیر با یک دستگاه کوچک را به نمایش می‌گذاشت.

چرخه‌ی عرضه‌ی سالیانه

چرا اپل باید آیفون مینی جدیدی بسازد؟

بر کسی پوشیده نیست که آیفون سودآورترین محصول اپل است و هر سال حوالی سپتامبر (شهریور و آبان)، می‌توان شاهد رونمایی از آیفون‌های جدید بود که به این روند ادامه می‌دهند. این گوشی‌های پرچم‌دار اپل باید انتظارات فوق‌العاده بالایی را برآورده کنند و موفقیت آیفون‌ها برای عملکرد تجاری اپل و حتی بقای آن ضروری است، اما آیفون مینی هرگز نمی‌توانست در این محیط رقابتی دوام بیاورد.

آیفون‌های جدید برای فراهم کردن ارتقاء سالانه‌ای که خرید این محصولات را توجیه کند، نیاز به بهبودهای تدریجی دارند. دست‌یابی به چنین سطح پیشرفت مداومی حتی در گوشی‌هایی با اندازه‌های معمولی نیز چالش‌برانگیز است، اما فرم محدودتر و جمع‌وجورتر گوشی‌های آیفون مینی سطح این چالش را حتی بالاتر می‌برد.

به عبارت دیگر، لزومی نداشت که اپل آیفون مینی را به‌صورت سالیانه معرفی و عرضه کند. بسیاری از محصولات اپل، حتی برخی از آیفون‌ها، در حال حاضر از این استراتژی فشرده پیروی نمی‌کنند. آیفون SE یکی از این دستگاه‌ها است، اما آیپد مینی، آی‌مک، مک پرو و ​​چند دستگاه دیگر نیز به همین شکل راهی بازار می‌شوند و بین مدل‌های جدیدشان دو یا سه سال فاصله می‌افتد.

شاید بهتر بود که آیفون مینی نیز شبیه به این نوع محصولات اپل با چندین سال فاصله معرفی می‌شد و تنها بخش خاصی از بازار را هدف قرار می‌داد تا طرفداران پروپاقرصی را در میان علاقه‌مندان به گوشی‌های جمع‌وجور و کامپکت پیدا کند.

وسواس اپل با باریک بودن محصولات

چرا اپل باید آیفون مینی جدیدی بسازد؟

آیفون 12 مینی به‌عنوان اولین آیفون مینی در زمان نامناسبی معرفی و روانه‌ی بازار شد. سری آیفون 12، گوشی‌های پرچم‌دار اپل را به دوره‌ی جدیدی انتقال می‌داد و یکی از وسواس‌های اصلی اپل در آن دوره به دستگاه‌های باریک و سبک مربوط می‌شد.

عمر باتری و شارژدهی ضعیف یکی از انتقادات مهمی است که آیفون 12 در زمان عرضه با آن روبه‌رو بود. اگرچه عمر باتری این سری برای آیفون‌های معمولی و مدل‌های بزرگ‌تر قابل تحمل به شمار می‌رفت، اما این کمبود در آیفون 12 مینی بسیار بیشتر به چشم می‌آمد.

زمانی که آیفون 13 با باتری‌های بسیار بزرگ‌تر و کمی افزایش وزن رونمایی شد، به نظر می‌رسید که اپل از قبل تصمیم به طرد کردن آیفون مینی گرفته است و نمی‌خواهد به این محصول جمع‌وجور خود فرصت مناسبی برای مبارزه و رقابت در بازار بدهد. تمامی این شرایط، نبرد سختی که مقابل این گوشی کامپکت و کوچک در دوران مدرن قرار داشت را حتی دشوارتر از قبل کرد.

در سال ۲۰۲۴، برای کسانی که به دنبال یک گوشی جمع‌وجور جدید می‌گردند، امید چندان زیادی وجود ندارد و حتی در شایعات و گمانه‌زنی‌های پیرامون محصولات اپل نیز به آیفون مینی‌ جدید اشاره‌ای نشده است. جدیدترین آیفون نسبتاً کامپکت، آیفون 4 SE، نیز طبق شایعات قرار است بزرگ‌تر از قبل شود و به اندازه‌ی ۶٫۱ اینچی برسد.

با این حال، همچنان می‌توان درباره‌ی رونمایی از آیفون‌ مینی بعدی رویاپردازی کرد و امیدوار بود که اپل در آینده برای ساخت گوشی جمع‌وجور و کوچک دیگری برنامه داشته باشد.

منبع: PhoneArena

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *