کمپانی دیپمایند (DeepMind)، یکی از زیرمجموعههای گوگل که از محققان و مهندسان هوش مصنوعی تشکیل شده است، بهصورت رسمی از یک مدل هوش مصنوعی جدید به نام «Genie 2» رونمایی کرد. این مدل هوش مصنوعی بهطور ویژه برای ساخت دنیاهای سهبعدی تعاملی توسعه یافته است و میتواند محیطهای مجازی کاملاً قابل بازی، مانند مواردی که معمولاً در بازیهای ویدیویی جهانباز پیدا میشوند را ارائه دهد. جهت اطلاع از جزئیات بیشتر، با اِروتِک همراه باشید.
گوگل با به اشتراک گذاشتن یک پست جدید در وبلاگ رسمی دیپمایند به معرفی این مدل هوش مصنوعی جدید پرداخته است:
«امروز، Genie 2 را معرفی میکنیم؛ یک مدل بنیادی که قادر به تولید انواع بیپایانی از محیطهای سهبعدی قابل کنترل و قابل بازی برای آموزش و ارزیابی ایجنتهای جمعی هوش مصنوعی است.»
این دنیاهای سهبعدی تعاملی که بر اساس یک پرامپت تصویری ساخته میشوند، میتوانند توسط انسانها یا یک عامل و ایجنت هوش مصنوعی با استفاده از ورودیهای کیبورد و ماوس بازی شوند. طبق گفتههای دیپمایند در شبکهی اجتماعی X (توییتر سابق)، چیزی که Genie 2 را از دیگر مدلهای هوش مصنوعی متمایز میکند، توانایی آن در شبیهسازی پیامدهای انجام کارهایی مانند پریدن و شنا کردن در جهانهای سهبعدی تعاملیاش است.
دیپمایند همچنین چندین نمونهی ویدیویی از نحوهی عملکرد مدل هوش مصنوعی Genie 2 گوگل را به اشتراک گذاشته است که شامل مواردی مانند یک ربات انساننما در جنگل یا نمای اولشخص از رباتی در یک سیارهی بنفش میشود. گرافیک این جهانهای سهبعدی در نگاه اول مطمئناً متقاعدکننده هستند و دیدن نتایج این مدل هوش مصنوعی با حفظ نرخ فریم ثابت در حالی که محتوای جدیدی را بهطور همزمان تولید میکند، بسیار چشمگیر به حساب میآید. علاوه بر این، هیچ موتور بازیسازی خاصی در پشتصحنهی این فرآیندها قرار ندارد و تولید دنیاهای تعاملی قابل بازی برعهدهی خود Genie 2 است.
مدل هوش مصنوعی Genie 2 شگفتانگیز است، اما جنبهی هنری بازیهای ویدیویی را نادیده میگیرد!
اگرچه وجود مدل هوش مصنوعی پیشرفتهای مانند Genie 2 بدون شک شگفتانگیز است، این دستاورد سؤالات مهمی را نیز در مورد جنبهی هنری بازیهای ویدیویی مطرح میکند. اکثر دنیاهای تعاملی در حال حاضر تحت تأثیر خلاقیت انسانی شکل گرفتهاند و زادهی ذوق، دقت و ظرافت فرد یا تیم توسعهدهنده هستند. با این حال، اگر استفاده از این نوع فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی در استودیوهای بزرگ صنعت بازیهای ویدیویی رایج شود، بخش جداییناپذیری از هویت مدیوم و جنبهی هنری آن به فراموشی سپرده خواهد شد.
وقتی دنیای تعاملی یک بازی ویدیویی جهانباز مانند The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom را کاوش میکنیم، از همان اولین لحظات مشخص است که سازندگان آن خلاقیت و ذوق فراوانی را برای جهان بازی خرج کردهاند. جدای از این واقعیت که بسیاری از کارمندان استودیوهای بازیسازی ممکن است شغل خود را با ظهور مدلهای هوش مصنوعی شبیه به Genie 2 از دست بدهند، نمیتوان انتظار ارتباط برقرار کردن با جهانی را داشت که بهصورت مصنوعی و بدون خلاقیت و دید هنری ساخته شده است.
منبع: Pocket-lint