جستجو
Close this search box.
جستجو
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

امید به رشد مجدد موها با این قند طبیعی!

امید به رشد مجدد موها با این قند طبیعی!

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

یک خبر خوب برای تقریبا نیمی از مردان جهان! دانشمندان به‌تازگی دریافته‌اند که قند طبیعی موجود در انسان‌ها و حیوانات می‌تواند از بدن آن‌ها استخراج و سپس به عنوان یک درمان موضعی برای طاسی با الگوی مردانه استفاده شود. این کشف می‌تواند یک جایگزین غیر تهاجمی، ارزان‌تر و ایمن‌تر برای درمان پیشرو ماینوکسیدیل ارائه دهد.

یک تیم بین المللی از دانشمندان دانشگاه شفیلد و دانشگاه COMSATS پاکستان پس از هشت سال تحقیق در مورد اینکه چگونه قند طبیعی 2-deoxy-D-ribose (2dDR) می‌تواند به بهبود زخم کمک کند، دریافتند که این قند دئوکسی می‌تواند رشد موهای جدید را تحریک کند. این کشف تصادفی زمانی اتفاق افتاد که دانشمندان متوجه شدند موهای اطراف تکه‌های زخم درمان‌شده در مقایسه با سایر نواحی، رشد سریع‌تری از خود نشان می‌دهند. آنها معتقدند که این قند تأثیر مستقیمی بر فولیکول‌های موی بیمار دارد.

شیلا مک نیل، استاد دانشگاه شفیلد، گفت:

طاسی با الگوی مردانه یک بیماری شایع است که مردان را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار می‌دهد، اما در حال حاضر تنها دو داروی دارای مجوز FDA برای درمان آن وجود دارد. تحقیقات ما نشان می‌دهد که درمان ریزش مو ممکن است به‌سادگی و تنها با استفاده از قند دئوکسی ریبوز طبیعی برای افزایش خون رسانی به فولیکول‌های مو باشد که موجب تقویت رشد مو خواهد شد.

برای آزمایش تئوری خود، محققان ریزش موی تستوسترون محور را در موش‌ها بازسازی کردند تا طاسی با الگوی مردانه در انسان را تقلید کنند. سپس گروه‌هایی به آنها اختصاص داده شد: یک گروه کنترل منفی که با دی هیدروتستوسترون (DHT) تحت درمان قرار گرفتند، گروه کنترل مثبت تحت درمان با ماینوکسیدیل، حیوانات تحت درمان با ژل 2dDR و دیگری ژل متشکل از 2dDR و ماینوکسیدیل.

ماینوکسیدیل که به‌صورت موضعی به عنوان برندهای Rogaine و Theroxidil فروخته می‌شود، یکی از تنها دو داروی ریزش مو مورد تایید FDA است که در حال حاضر در بازار موجود بوده و البته با برخی عوارض جانبی همراه است که حساسیت به نور و سوزش پوست سر، شایع‌ترین واکنش‌های جانبی این داروست. ماینوکسیدیل عقب‌نشینی خطوط مو را درمان نمی‌کند، در افراد زیر 40 سال موثرتر است و نباید توسط کسی که داروهای فشار خون مصرف می‌کند، استفاده شود!

در این مطالعه، موش‌ها روزانه به مدت 20 روز درمان‌های مربوطه خود را دریافت کردند و پس از آن، بخش‌هایی از پوست برای اندازه‌گیری طول، قطر، تراکم و عرض فولیکول، نسبت آناژن مو (رشد) و تلوژن (استراحت)، پوشش ملانین پیازهای مو و رشد رگ‌های خونی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

در روز 21ام، موش‌های تحت درمان با ژل 2dDR-SA مبتنی بر آلژینات سدیم با رهش پایدار، رشد مجدد موی مشابهی با گروه ماینوکسیدیل داشتند. با این حال، تعداد رگ‌های خونی با اختلاف کمی از درمان ماینوکسیدیل افزایش بیشتری داشت. تغییر در طول و تراکم فولیکول مو نیز به همان میزان درمان ماینوکسیدیل بود. ژل 2dDR-SA همچنین تعداد موها در مرحله آناژن یا رشد را  افزایش داد که برای حفظ تراکم مو حیاتی است.

یک قند طبیعی می‌تواند باعث تحریک رشد دوباره موهای از دست رفته‌ی شما شود!

به‌طور کلی، درمان 2dDR-SA بین 80 تا 90 درصد به اندازه ماینوکسیدیل موثر بود و هیچ دستاورد قابل توجهی در ترکیب 2dDR-SA و ماینوکسیدیل وجود نداشت که نشان می دهد این قند پتانسیل زیادی به عنوان یک جایگزین مقرون به صرفه و ایمن برای پیشنهادات فعلی دارد.

محمد یار، دانشیار COMSATS گفت:

این قند دئوکسی ریبوز که ارزان و پایدار است موجب ایجاد رگ‌های جدید به‌طور طبیعی می‌شود و ما نشان داده‌ایم که این دارو به‌سادگی از طریق انواع ژل ها یا پانسمان‌های حامل در بدن جذب می‌شود. این مسئله آن را به یک نامزد جذاب برای کاوش بیشتر در مورد درمان ریزش مو در مردان تبدیل می‌کند.

دانشمندان بر این باورند که این ترکیب قندی، فاکتور رشد اندوتلیال عروقی (VEGF) را تنظیم کرده که رشد موهای جدید را تحریک می‌کند. دانشمندان دلیلی نمی‌بینند که این درمان به طاسی با الگوی مردانه (آلوپسی آندروژنتیک) محدود شود و امکان دارد برای درمان ریزش مو ناشی از شیمی درمانی نیز قابل استفاده باشد.

محققان خاطرنشان کردند:

با این حال، برای مطالعه مکانیسم عملکرد 2dDR، آزمایش‌های بیشتری باید انجام شود تا بتوانیم سطح VEGF پس از افزودن 2dDR بررسی کنیم و  متوجه شویم تا چه حد می‌توان تحریک فولیکول مو را با افزودن مهارکننده‌های VEGF مسدود کرد.

در حالیکه این درمان هنوز در مراحل اولیه خود است، این یافته ها امیدی تازه برای درمان ریزش مو به‌وجود می‌آورد و نشان می‌دهدکه باید به سوی استفاده از ترکیبات طبیعی، مانند آنچه در دارچین یافت می‌شود، برای توسعه درمان‌های موضعی جدید و موثر که می‌تواند برای میلیون‌ها نفر در سراسر جهان مفید باشد، تمرکز کرد.

منبع: Newatlas

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *