شرکت چینی CATL یک شاسی اسکیتبرد فوقالعاده ایمن به نام Bedrock Chassis معرفی کرده که موفق به گذراندن سختترین آزمایشهای سرعت و شدت برخورد شده است. این پلتفرم خودروهای الکتریکی میتواند در برابر برخوردهای از جلوی خودرو با سرعت ۷۵ مایل بر ساعت (۱۲۰ کیلومتر بر ساعت) مقاومت کند، بدون اینکه دچار آتشسوزی یا انفجار شود.
کمپانی CATL مدعی است که شاسی Bedrock، استاندارد جدیدی در زمینه ایمنی هوشمند شاسیها ایجاد کرده و در تمامی سناریوها و سرعتها محافظت کامل ارائه میدهد. شاسی Bedrock به دلیل تفکیک شاسی از بدنه فوقانی، قادر است ۸۵ درصد انرژی برخورد خودرو را جذب کند، در حالیکه این عدد در شاسیهای سنتی حدود ۶۰ درصد است.
طراحی باتریمحور در شاسی Bedrock شرکت CATL
شرکت CATL از شاسی Bedrock با طراحی باتریمحور رونمایی کرده است. این شاسی با استفاده از فناوری Cell-to-Chassis Integration، باتریها را مستقیماً در شاسی ادغام کرده و طراحی ساختاری مشترکی بین این دو ایجاد میکند.
شاسی Bedrock از طریق پیشرفتهای فناوری متعدد، اولین شاسی در جهان است که آزمون ایمنی دوگانه “بالاترین سرعت و قویترین ضربه” را با موفقیت پشت سر گذاشته است. این شاسی توانست آزمایش برخورد با سرعت ۱۲۰ کیلومتر در ساعت به ستون مرکزی را بدون آتشسوزی، انفجار یا دچار شدن به Thermal Runaway پشت سر بگذارد و استاندارد جدیدی در ایمنی صنعت تعریف کند.
نی جون، مدیر ارشد تولید CATL، گفت:
به دلیل سرعت و شدت بسیار بالای برخورد، تاکنون هیچ خودروی جدیدی جرأت نکرده بود که آزمایش برخورد با ستون مرکزی در سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت را به چالش بکشد. با این چالش ساختارشکنانه، شاسی Bedrock مسیری نو در صنعت ایجاد کرده است.
ساختار لاکپشتی سهبعدی زیست مشابه
شرکت CATL مدعی است که شاسی Bedrock با ساختار زیست مشابه سهبعدی شبیه به لاکپشت طراحی شده است. این ساختار، بدنه و چارچوب واحد انرژی را یکپارچه میکند و حفاظت غیرقابل تخریبی برای واحد انرژی فراهم میآورد.
این شاسی همچنین از یک ساختار مشابه کابلگیر ناوهای هواپیمابر بهره میبرد که نیروهای ضربه را در هنگام تصادف در چندین مسیر توزیع میکند، سرعت وسیله نقلیه را به تدریج کاهش داده و عمق و سرعت نفوذ موانع به کابین را بهطور قابلتوجهی کاهش میدهد.
استفاده از فولاد با درجه زیردریایی توسط CATL
CATL برای تقویت شاسی از فولاد گرمشده مخصوص زیردریایی با استحکام ۲۰۰۰ مگاپاسکال (معادل فولاد زیردریایی)، آلیاژ آلومینیوم مخصوص هواپبما با استحکام ۶۰۰ مگاپاسکال (درجه هوافضا) و ساختارهای چندگانه مقاوم در برابر ضربه استفاده کرده است که شاسی را تقریباً غیرقابل نفوذ میکند.
این شاسی همچنین دارای طراحی فوق ایمن سلول باتری است که شامل فناوری NP و یک لایه عایق انرژیجذبکننده با انعطافپذیری بالا است. این طراحی بهطور چشمگیری استانداردهای ایمنی باتری را در صنعت ارتقا داده است.
شاسی Bedrock در هنگام تصادف، توانایی جداسازی فوری مدار ولتاژ بالا را در ۰.۰۱ ثانیه دارد و در عرض ۰.۲ ثانیه انرژی باقیمانده ولتاژ بالا را از وسیله نقلیه تخلیه میکند. این عملکرد یک رکورد جدید در صنعت ثبت کرده است.
آزمونهای سختگیرانه برای استاندارد ایمنی بالاتر
سلولهای باتری شاسی Bedrock تحت آزمایشهای بسیار دشوار قرار گرفتهاند، از جمله، آزمایش برخورد با سرعت بالا (۶۰ کیلومتر بر ساعت)، آزمایش خم شدن ۹۰ درجه و آزمایش برش با اره! در تمامی این آزمایشها که CATL برای اولین بار در صنعت انجام داده است، باتریها دچار آتشسوزی یا انفجار نشدند. این آزمونها استانداردهای ایمنی سلولهای باتری را به سطوح جدیدی ارتقا دادهاند.
در مراسم رونمایی از شاسی Bedrock، شرکت خودروسازی AVATR، بهعنوان اولین استفادهکننده از این شاسی، و CAIT-SH (واحد شاسی اسکوتر شرکت CATL)، توافقنامهای برای همکاری عمیقتر امضا کردند. هدف این همکاری ایجاد تجربهای ایمنتر و باکیفیتتر برای کاربران در حملونقل است.
منبع: Interestingengineering