در یک هواپیمای معمولی تعداد بیشماری حسگر و سیستم وجود دارد. در واقعیت، پتانسیل تأثیر یک گوشی به تنهایی اساساً ناچیز است. اما بیایید ببینیم یک گوشی که در حالت پرواز (Airplane Mode) نیست، واقعاً چه تأثیری میتواند بر ابزارهای هواپیما بگذارد و کدام ابزارها ممکن است تحت تأثیر قرار گیرند و برخی عوامل بالقوه که میتوانند این اثر را افزایش دهند. با اِروتِک همراه باشید.
حفظ ایمنی خدمه، مسافران و هواپیماها در آسمان
کابین خلبان هواپیما مملو از کنترلها و تجهیزات حساس است که به خدمه اجازه میدهد پرواز هواپیما را کنترل کرده و عملکرد آن را دائماً نظارت کنند. این ماشینها شاید هر روزه پرواز کنند، اما پیچیده هستند، بنابراین هر چیزی که بتواند تمرکز خلبان را تحت تأثیر منفی قرار دهد، باید جدی گرفته شود. به عنوان مثال، حتی نشانگرهای لیزری به ظاهر ساده میتوانند برای هواپیما خطرناک باشند و اثرات عدم فعالسازی حالت پرواز نیز در برخی موارد میتواند تأثیری مختلکننده بر خلبانان داشته باشد.

در فوریه ۲۰۲۵، راندل کورفمن، رئیس انجمن خلبانان مینه سوتا، در مورد تأثیری که یک گوشی بدون حالت پرواز میتواند بر هواپیما بگذارد، برای CBS News توضیح داد. کورفمن گفت که این احتمال وجود دارد که “در صورتی که تلفنهای همراه نزدیکتر به کابین خلبان باشند، تداخلی ایجاد شود، اما این تداخل حداقل است و فقط یک صدای وزوز کوچک در هدفون خلبانان و خدمه پرواز شنیده میشود.” این موضوع جزئی به نظر میرسد، اما در این شرایط، میتواند یک تهدید واقعی باشد. مهم است به یاد داشته باشیم که خلبانان و سایر خدمه به آن هدفونها وابستهاند.
کورفمن در ادامه اشاره میکند که یک دستورالعمل یا هشدار ساده که به اشتباه شنیده شود، میتواند پرواز را به خطر بیندازد. البته، کابین خلبان میتواند محیطی شلوغ باشد و همه ما میدانیم وقتی چندین اتفاق بهطور همزمان در اطرافمان رخ میدهد، یا صداهای دیگری وجود دارند که شنیدن آنچه در یک مکالمه گفته شده را دشوار میکنند، چقدر دشوار است که بتوانیم کاملاً روی یک کار خاص تمرکز کنیم. با این حال، خود صدای وزوز تنها چیزی نیست که باید نگران آن باشیم. بلکه عملی است که تلفن همراه برای تولید آن انجام میدهد.
اهمیت ارتفاعسنج رادیویی هواپیما
مسافران عادت دارند این حالت را فعال کنند، زیرا نگران تأثیر منفی بر تجهیزات داخل هواپیما هستند، اما اینکه دقیقاً چگونه و بر کدام قطعه از تجهیزات تأثیر میگذارد، معمولاً اگر در صنعت هوانوردی نباشید، نامشخص است. یک ابزار خاص وجود دارد که میتواند به طور ویژه آسیبپذیر باشد. پروفسور دن باب از دانشگاه نوادا به نیوزویک تصریح کرد که ارتفاعسنج رادیویی ابزاری است که تلفنها بر آن تأثیر میگذارند. این ابزار اطلاعات دقیقی در مورد ارتفاع هواپیما در اختیار خدمه پرواز قرار میدهد؛ با ارسال امواج رادیویی به زمین و اندازهگیری زمانی که طول میکشد تا آنها به هواپیما برگردند.

این مسئله هرچه هواپیما به زمین نزدیکتر باشد، اهمیت بیشتری پیدا میکند و از آنجاییکه فرود یکی از حیاتیترین لحظات پرواز است، این ابزارها باید در بهترین حالت خود کار کنند. همچنین این همان زمانی است که تلفنهای همراه به محدوده برجهای تلفن همراه نزدیکتر میشوند و در نتیجه فعالیت آنها افزایش مییابد و پتانسیل تأثیر منفی بر کار حیاتی خلبان و خدمه از طریق آن وزوز مزاحم، افزایش مییابد؛ به ویژه اگر چندین تلفن همزمان این کار را انجام دهند. در سال ۲۰۲۳، کمیسیون اروپا تلاشی را برای اجازه دادن به خدمات 5G در هواپیماهای قابل اجرا در سراسر قاره آغاز کرد.
دای ویتینگهام از کمیته ایمنی پرواز بریتانیا (U.K. Flight Safety Committee) توضیح داد که این کار در اروپا و بریتانیا عملی است، زیرا آنها “از مجموعه فرکانسهای متفاوتی برای 5G استفاده میکنند و تنظیمات توان پایینتری نسبت به آنچه در ایالات متحده مجاز است، دارند.” به همین دلیل، خطر عدم استفاده از حالت پرواز در اروپا ناچیز است و بهطور کلی در ایالات متحده و جاهای دیگر نیز کمینه است.
منبع: Slashgear
























