جستجو
Close this search box.
جستجو
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

هابل کهکشانی را شناسایی کرد که مانند گلوله‌ای کیهانی در فضا حرکت می‌کند!

هابل کهکشانی را شناسایی کرد که مانند گلوله‌ای کیهانی در فضا حرکت می‌کند!

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

این هفته، تلسکوپ فضایی هابل تصویری خیره‌کننده از کهکشان مارپیچی IC 3225 را به نمایش گذاشت که در حال حرکت در کیهان است و شبیه به یک دنباله‌دار با دُمی از گاز به نظر می‌رسد.

کهکشان مارپیچی IC 3225 که در این تصویر دیدنی از تلسکوپ فضایی هابل به نمایش درآمده، گویی از یک توپ شلیک شده و در فضا مانند دنباله‌دار حرکت می‌کند، در حالیکه ردی از گاز از دیسک آن در حال جدا شدن است. کهکشان‌هایی که از زمین مشاهده می‌شوند اغلب صحنه‌های بصری جذابی ایجاد می‌کنند؛ برخی به‌صورت آرام در خلاء شناور به نظر می‌رسند، در حالی که برخی دیگر فعالیت‌های پویاتری را به نمایش می‌گذارند.

دینامیک خوشه کهکشانی سنبله

با وجود اینکه ظاهر اشیایی که این‌قدر از زمین دور هستند ممکن است گمراه‌کننده باشد – IC 3225 تقریباً ۱۰۰ میلیون سال نوری از ما فاصله دارد – مکان آن به توضیح این رفتار پرانرژی کمک می‌کند. این کهکشان بخشی از خوشه کهکشانی سنبله است که بیش از ۱۳۰۰ کهکشان را در خود جای داده است. تراکم زیاد این خوشه، محیطی پر از گاز و داغ ایجاد کرده که به آن «محیط درون‌خوشه‌ای» گفته می‌شود. جرم گرانشی عظیم این خوشه باعث می‌شود که کهکشان‌ها با سرعت بسیار زیاد به دور مرکز آن مدار بزنند. کهکشان‌هایی مانند IC 3225 که از میان این محیط ضخیم درون‌خوشه‌ای عبور می‌کنند، تحت فشار شدید موسوم به «فشار رم» قرار می‌گیرند که گاز را از آن‌ها جدا می‌کند.

نیروهای نجومی و دگرگونی‌های کهکشانی

در حال حاضر IC 3225 به هسته خوشه خیلی نزدیک نیست، اما اخترشناسان دریافته‌اند که این کهکشان در گذشته تحت تأثیر همین فشار رم قرار گرفته است. به نظر می‌رسد که این کهکشان تحت تأثیر این نیرو قرار گرفته؛ از یک طرف فشرده شده و در لبه پیشرو آن ستاره‌های بیشتری تشکیل شده، در حالیکه انتهای دیگر آن کشیده و دگرگون شده است. حضور در چنین محیط پرتراکم و نزدیکی به کهکشان‌های دیگر نیز می‌تواند باعث شود که یک کهکشان مانند IC 3225 دچار تغییر شکل شود. مشاهده این کهکشان تغییر شکل‌یافته یادآور نیروهای عظیمی است که در مقیاس‌های نجومی عمل می‌کنند و حتی قادر به جابجایی و تغییر شکل کل کهکشان‌ها هستند!

منبع: Scitechdaily

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *