جستجو
Close this search box.
جستجو
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

عرض‌های جغرافیایی میانی مریخ می‌تواند با سطح یخی خود میزبان حیاتی فتوسنتزی باشد!

عرض‌های جغرافیایی میانی مریخ می‌تواند با سطح یخی خود، میزبان حیاتی فتوسنتزی باشند!

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

پژوهش‌های جدید نشان می‌دهد که امکان وجود حیات فتوسنتزی در زیر سطح مریخ، به‌ویژه در عرض‌های میانی این سیاره که یخ‌های آلوده به غبار می‌تواند هم از تابش فرابنفش محافظت کند و هم شرایط لازم برای آب زیرسطحی را فراهم آورد، وجود دارد.

این مطالعه پیشنهاد می‌کند که در اکتشافات آینده مریخ، باید به این مناطق اولویت داده شود و تأکید می‌کند که تعادل بین میزان غبار موجود در یخ و نفوذ نور برای بقای حیات ضروری است.

یخ در مریخ و امکان وجود حیات

یخ آلوده به غبار که در سطح مریخ یافت می‌شود ممکن است شرایط مناسبی برای حیات فتوسنتزی ایجاد کند. مطالعه‌ای که دیروز (26 مهر) در مجله Communications Earth & Environment منتشر شده، نشان می‌دهد که رسوبات یخی در عرض‌های میانی مریخ مهمترین نقاط برای جستجوی حیات در این سیاره هستند.

تابش شدید فرابنفش از خورشید در حال حاضر زندگی در سطح مریخ را بسیار بعید می‌سازد. با این حال، یک لایه ضخیم یخ می‌تواند سلول‌های زیرین را از این تابش محافظت کند. برای اینکه حیات در این شرایط یخی شکوفا شود، باید در محدوده‌ای به نام منطقه قابل سکونت پرتوی باشد؛ جایی که به اندازه کافی عمق داشته باشد تا از تابش مضر در امان بماند و هم‌زمان آن‌قدر کم‌عمق باشد که نور مرئی لازم برای فتوسنتز را جذب کند.

تحقیقات در مورد قابلیت سکونت یخ مریخی

ادیتیا خولر و همکارانش محاسبه کردند که آیا چنین منطقه قابل سکونت پرتویی می‌تواند در یخ‌هایی با میزان غبار و ساختار مشابه با آنچه در مریخ مشاهده شده، وجود داشته باشد. آن‌ها دریافتند که یخ بسیار آلوده به غبار، نور خورشید را بیش از حد مسدود می‌کند، اما در یخی که حاوی ۰.۰۱ تا ۰.۱ درصد غبار باشد، منطقه قابل سکونتی در عمق‌های بین ۵ تا ۳۸ سانتی‌متری ممکن است وجود داشته باشد (بسته به اندازه و خلوص بلورهای یخ). در یخ پاک‌تر، منطقه قابل سکونت بزرگ‌تری در عمق‌های بین ۲.۱۵ تا ۳.۱۰ متری ممکن است وجود داشته باشد.

به گفته محققان، ذرات غبار داخل یخ می‌تواند گاهی باعث ذوب محلی در عمق‌هایی تا حدود ۱.۵ متر شود و آب مایع لازم برای بقای حیات فتوسنتزی را فراهم کند. آن‌ها پیشنهاد می‌کنند که مناطق قطبی مریخ برای این فرآیند بیش از حد سرد هستند، اما ذوب زیرسطحی ممکن است در مناطق عرض‌های میانی (بین حدود ۳۰ تا ۵۰ درجه عرض جغرافیایی) رخ دهد.

پیامدهای این تحقیقات برای مأموریت‌های آینده مریخ

نویسندگان این تحقیق هشدار می‌دهند که وجود احتمالی این مناطق قابل سکونت به این معنا نیست که حیات فتوسنتزی در مریخ وجود دارد یا تاکنون وجود داشته است. با این حال، آن‌ها پیشنهاد می‌کنند که معدود نمونه‌های یخ نمایان‌شده در عرض‌های میانی مریخ می‌تواند نقاط کلیدی برای جستجوهای آینده در مورد حیات باشد.

منبع: Scitechdaily

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *