جستجو
Close this search box.
جستجو
Close this search box.
ماکروبت، تاکسی هوایی جدید PHRACTYL؛ ترکیبی عجیب از هواپیما و پرندگان!

ماکروبت، تاکسی هوایی جدید PHRACTYL؛ ترکیبی عجیب از هواپیما و پرندگان!

اشتراک‌گذاری:

در تمام خبرهایی که تاکنون از تاکسی‌های هوایی، شامل طراحی بال‌ها، فن‌آوری‌های پیشرانه، مداومت پروازی و حداکثر سرعت پرواز شاهد بوده‌ایم، مطمئناً به وسیله‌ای به این رادیکالی و جذابی برخورد نکرده‌ایم. این هواپیما که ماکروبت نام دارد، شاید در نگاه اول به نظر شما مانند پرنده‌ای بیاید که به اشتباه یک جفت ملخ بزرگ روی آن قرار گرفته است، در کمال تعجب، تصویری که دیده‌اید تقریباً درست است!

ماکروبت، تاکسی هوایی جدید PHRACTYL؛ ترکیبی عجیب از هواپیما و پرندگان!

در حالیکه پرندگان با بال‌های خود از دیرباز، منبع الهام پرواز برای انسان‌ها بوده‌اند، پس از موفقیت برادران رایت، بال‌های پهن و مسطح، به استانداردی قابل قبول در صنعت هوانوردی تبدیل شد و پیشرفت‌های تکنولوژیکی برای بلند‌تر و همچنین بهینه‌تر شدن این بال‌ها اتفاق افتاده است. با این حال، مهندسان PHRACTYL، این تصور متعارف را برای یک طراحی کاملاً منحصربه‌فرد که شبیه یک پرنده است، کنار گذاشته‌اند.

کپی کردن و تولید طرح‌های مفهومی الهام‌گرفته‌شده از طبیعت ممکن است ساده باشد، اما تیم PHRACTYL، ظاهراً برای تولید نمونه‌های اولیه این وسیله نیز آماده شده است. هدف آنها ساخت یک ماشین پرنده متوسط و دوستدار محیط‌زیست با استفاده از نیروی محرکه الکتریکی است. با این حال، آن‌ها می‌دانند که فناوری باتری هنوز راه درازی در پیش دارد تا بتواند این پروازها را در قالب فعلی‌شان تامین کند. بنابراین برای پرواز بهتر این پرنده، PHRACTYL تاکنون مشغول بهبود طراحی آیرودینامیکی آن برای پوشش ضعف باتری‌ها بوده‌ است.

ماکروبت، تاکسی هوایی جدید PHRACTYL؛ ترکیبی عجیب از هواپیما و پرندگان!

وقتی صحبت از برخاستن به میان می‌آید، ماکروبت از پاهای پرنده‌ای‌شکلش مانند ارابه فرود استفاده می‌کند تا کابین سرنشینان را بالا ببرد و سپس آن را به سمت عقب متمایل کرده تا زاویه مناسبی برای بال‌های با شکل نامتعارفش، ایجاد کند. سپس سیستم پیشرانه وارد می‌شود و نیروی بالابر (برآ) لازم را برای برخاستن ایجاد می‌کند. اوج‌گیری این هواپیما مانند سایر تاکسی‌های هوایی که معمولاً انجام می‌دهند، به‌صورت کاملاً مستقیم نخواهد بود، به همین دلیل است که این تیم عبارت جدیدی به نام Near Vertical Off and Landing (NVTOL) (یعنی هواپیمای شبیه با عمودپرواز) را برای این پرنده ابداع کرده است.

هنگامی که ماکروبت به اندازه کافی اوج گرفت، ارابه فرود جمع می‌شود تا درگ پرنده کاهش یافته و ماکروبت مانند هر هواپیمای دیگری پرواز کند. طبق توضیح وب‌سایت PHRACTYL، این تیم ادعا می‌کند که این پرنده با بار 150 کیلوگرمی، 150 کیلومتر را با حداکثر سرعت 180 کیلومتر در ساعت طی خواهد کرد.

ماکروبت، تاکسی هوایی جدید PHRACTYL؛ ترکیبی عجیب از هواپیما و پرندگان!

PHRACTYL همچنین مدعی است که ارابه فرود منحصربه‌فرد این پرنده، ماکروبت را برای فرود در زمین‌های ناهموار نیز سازگار کرده است. با این حال، البته این ادعا به این معنی نیز هست که فرود باید با سرعت بسیار پایین انجام شود چراکه در صورت عدم انجام این کار، هواپیما به دلیل تکانه‌های شدید سقوط می‌‌کند.

این شرکت در مورد چیدمان موتور و سیستم پیشرانه و نحوه استقرار آن، به صورت واحدهای منفرد در هر بال یا به صورت سری، توضیحی نداده است. اما واضح است که بال این پرنده، از آن چیزی که به نظر می‌رسد، جالب‌تر است.

ماکروبت، تاکسی هوایی جدید PHRACTYL؛ ترکیبی عجیب از هواپیما و پرندگان!

مانند سایر تاکسی‌های هوایی، ماکروبت نیز به گونه‌ای طراحی شده است که توسط یک خلبان در داخل کابین یا از راه دور از روی زمین هدایت شود. PHRACTYL همچنین ادعا می‌کند که هواپیمای آن از مواد پایدار و به شکل ماژولار ساخته خواهد شد تا جایگزینی قطعات یدکی آن، آسان‌تر شود.

منبع: Interestingengineering

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *