جستجو
Close this search box.
جستجو
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

کیهان‌شناسان از کهکشانی باستانی شگفت‌زده شده‌اند که شبیه کهکشان راه شیری کنونی است!

کیهان‌شناسان از کهکشانی باستانی شگفت‌زده شده‌اند که شبیه به کهکشان راه شیری است!

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

کهکشان REBELS-25 که شبیه کهکشان راه شیری است و در اوایل جهان کشف شده، با ساختار منظم خود نظریه‌های سنتی را به چالش می‌کشد و نشان‌دهنده تکامل سریع کهکشانی است.

محققان به‌تازگی دورترین کهکشان شبیه به کهکشان راه شیری به نام REBELS-25 را کشف کرده‌اند. این کهکشان دیسکی به همان اندازه منظم به نظر می‌رسد که کهکشان‌های امروزی، اما به زمانی برمی‌گردد که جهان تنها ۷۰۰ میلیون سال عمر داشت. این کشف نظریه‌های موجود درباره شکل‌گیری کهکشان‌ها را به چالش می‌کشد و نشان می‌دهد که کهکشان‌های اولیه باید ساختارهای آشفته‌تری داشته باشند. چرخش و ساختار REBELS-25 با استفاده از آرایه میلیمتری/زیرمیلیمتری آتاکاما (ALMA) که با همکاری رصدخانه جنوبی اروپا (ESO) اداره می‌شود، بررسی شده است.

چالش در شکل‌گیری کهکشان‌های اولیه

کهکشان‌هایی که امروزه مشاهده می‌کنیم، مسیری طولانی‌تر را نسبت همتایان آشفته و نامنظم خود که در ابتدای عمر کیهان مشاهده می‌کنیم، طی کرده‌اند. ژاکلین هاج، ستاره‌شناس دانشگاه لیدن هلند و نویسنده همکار این مطالعه، می‌گوید:

طبق درک ما از روند شکل‌گیری کهکشان، انتظار داریم بیشتر کهکشان‌های اولیه کوچک و نامنظم به نظر برسند.

REBELS-25: یک انحراف کیهانی

این کهکشان‌های اولیه به آرامی با یکدیگر ادغام شده و به شکل‌های صاف و منظم تبدیل می‌شوند. نظریه‌های فعلی پیشنهاد می‌کنند که برای اینکه کهکشان‌ها به نظمی مشابه کهکشان راه شیری، به‌صورت یک دیسک چرخان با بازوهای چرخان، دست یابند میلیاردها سال تکامل باید سپری شود. با این حال، کشف REBELS-25 این زمان‌بندی را به چالش می‌کشد.

کیهان‌شناسان از کهکشانی باستانی شگفت‌زده شده‌اند که شبیه کهکشان راه شیری کنونی است!
تصویر کهکشان REBELS-25 که توسط ALMA گرفته شده، توزیع گاز سرد در کهکشان را نشان می‌دهد و نشانه‌هایی از ساختار میله‌ای کشیده در مرکز خود را به نمایش می‌گذارد.

کشف غیرمنتظره: چرخش منظم REBELS-25

در این مطالعه که دیروز (۷ اکتبر) در نشریه Monthly Notices of the Royal Astronomical Society منتشر شده است، ستاره‌شناسان دریافتند که REBELS-25 دورترین کهکشان دیسکی با چرخشی اینچنین سریع است که تا به حال کشف شده است. نوری که از این کهکشان به ما می‌رسد، زمانی ساطع شده که جهان تنها ۷۰۰ میلیون سال عمر داشت که تنها پنج درصد از سن فعلی آن (۱۳.۸ میلیارد سال) است. این موضوع چرخش منظم REBELS-25 را غیرمنتظره می‌سازد.

لوسی رولند، دانشجوی دکترا در دانشگاه لیدن و نویسنده اول این مطالعه، گفت:

دیدن کهکشانی که چنین شباهت‌هایی به کهکشان راه شیری خودمان دارد و به شدت تحت تأثیر چرخش است، درک ما از سرعت تکامل کهکشان‌ها در جهان اولیه به کیهان منظم امروز را به چالش می‌کشد.

کیهان‌شناسان از کهکشانی باستانی شگفت‌زده شده‌اند که شبیه کهکشان راه شیری کنونی است!
این تصویر حرکت گاز سرد در کهکشان REBELS-25 را نشان می‌دهد که با استفاده از آرایه بزرگ میلی‌متری/زیرمیلی‌متری آتاکاما (ALMA) مشاهده شده است. رنگ آبی نشان‌دهنده حرکت به سمت زمین، رنگ قرمز نشان‌دهنده حرکت دور شونده از زمین است و سایه‌های تیره‌تر نشان‌دهنده حرکت سریع‌تر در آن جهت است. در این مورد، تقسیم قرمز و آبی تصویر به وضوح نشان می‌دهد که این شی در حال چرخش است و به این ترتیب REBELS-25 دورترین کهکشان دیسکی در حال چرخش است که تاکنون کشف شده است.

مشاهدات پسین برای تأیید ویژگی‌های پیشرفته این کهکشان

REBELS-25 در ابتدا در مشاهدات قبلی توسط همین تیم تحقیقاتی با کمک ALMA، در صحرای آتاکامای شیلی انجام شده بود، شناسایی شد. در آن زمان، این یک کشف هیجان‌انگیز بود که نشانه‌هایی از چرخش را نشان می‌داد، اما وضوح داده‌ها به اندازه‌ای نبود که بتوان با اطمینان نتیجه‌گیری کرد. برای تشخیص صحیح ساختار و حرکت کهکشان، این تیم مشاهدات دیگری را با ALMA در وضوح بالاتر انجام داد که طبیعت رکوردشکن آن را تأیید کرد.

رنسکه اسمیت، محقق دانشگاه لیورپول جان مورز در بریتانیا و همچنین یکی از نویسندگان این مطالعه، گفت:

ALMA تنها تلسکوپی است که با حساسیت و وضوح لازم برای دستیابی به این نتیجه وجود دارد.

پیامدها برای کیهان‌شناسی و مشاهدات آینده

به طرز شگفت‌انگیزی، داده‌ها به ویژگی‌های توسعه‌یافته‌تری مشابه کهکشان راه شیری مانند یک نوار مرکزی کشیده و حتی بازوهای حلزونی، اشاره کردند هرچند برای تأیید این موضوع به مشاهدات بیشتری نیاز است. رولند می‌گوید:

یافتن شواهد بیشتر از ساختارهای تکامل‌یافته‌تر کشف جذابی خواهد بود، زیرا این کهکشان دورترین کهکشان با چنین ساختارهایی است که تا به امروز مشاهده شده است.

کیهان‌شناسان از کهکشانی باستانی شگفت‌زده شده‌اند که شبیه کهکشان راه شیری کنونی است!
این تصویر میدان ستاره‌ها و کهکشان‌ها را با دوربین نزدیک‌مادون قرمز VISTA نشان می‌دهد. در میان آن‌ها REBELS-25، دورترین کهکشان دیسکی در حال چرخش که تاکنون کشف شده است، قرار دارد. VISTA در صحرای آتاکامای شیلی واقع شده است.

این مشاهدات آینده از REBELS-25، همراه با سایر کشفیات کهکشان‌های در حال چرخش اولیه، به طور بالقوه درک ما از شکل‌گیری کهکشان‌های اولیه و تکامل کل کیهان را متحول خواهد کرد.

منبع: Scitechdaily

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *