جستجو
Close this search box.
جستجو
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

شکارچیان آماتور سیارات می‌توانند از خانه به جستجوی سیارات فراخورشیدی بپیوندند!

شکارچیان آماتور سیارات می‌توانند از خانه به برنامه جستجوی سیارات فراخورشیدی بپیوندند!

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

با همکاری ستاره‌شناسان آماتور و محققان ناسا، جزئیاتی مهم درباره سیاره فراخورشیدی WASP-77 A b آشکار شده که اندازه و مدار آن که به ستاره‌اش نزدیک است، را نشان می‌دهد. این تحقیق که با تلاش‌های داوطلبان و دانشمندان شهروند (Citizen Scientists) تسهیل شده است، توانایی ما را برای پیش‌بینی گذرهای سیارات فراخورشیدی افزایش می‌دهد که برای کاوش‌های فضایی و مطالعات جوی آینده ضروری است.

وقتی سیاره‌ای از مقابل ستاره خود عبور می‌کند، به طور موقت نور ستاره را که به ما می‌رسد، کم می‌کند. این پدیده‌ها که به نام گذرها (Transits) شناخته می‌شوند، منبعی ارزشمند از اطلاعات در مورد سیارات فراخورشیدی، سیاراتی که به دور ستاره‌هایی غیر از خورشید ما می‌چرخند، هستند. اما پیش‌بینی این رویدادهای خاص می‌تواند چالش‌برانگیز باشد… مگر با کمک ستاره‌شناسان داوطلب!

خوشبختانه، همکاری چند تیم از شکارچیان آماتور سیارات، به رهبری فدریکو ر. نوگر از دانشگاه ایالتی آریزونا و محققان از آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا (JPL) و مرکز فضایی گادرد (SFC)، این چالش را پذیرفته است. این همکاری دقیق‌ترین پارامترهای فیزیکی و مداری که تا به امروز اندازه‌گیری شده را برای یک سیاره فراخورشیدی مهم به نام WASP-77 A b را منتشر کرده است. این پارامترهای دقیق به ما کمک می‌کنند تا رویدادهای گذر آینده را پیش‌بینی کنیم و برای مشاهدات فضاپیما و مدل‌سازی دقیق جوی برنامه‌ریزی کنیم.

قدرت علم شهروندی

به عنوان یک دندانپزشک بازنشسته که اکنون دانشمند شهروند برای پروژه Exoplanet Watch است، فرصت‌های تحقیقاتی مانند این به من امکان می‌دهد تا در این حوزه شگفت‌انگیز از اخترفیزیک یاد بگیرم و مشارکت کنم.

این گفته آنتونی نوریس، دانشمند شهروندی است که روی پروژه Exoplanet Watch با بودجه ناسا کار می‌کند.

این مطالعه داده‌های علمی آماتور/شهروندی از پروژه‌های Exoplanet Watch و ExoClock و همچنین پایگاه داده‌های گذر سیارات فراخورشیدی را ترکیب کردهو نیز از داده‌های تلسکوپ فضایی Spitzer، تلسکوپ فضایی هابل (HST)، تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) و رصدخانه La Silla استفاده کرده است. پروژه Exoplanet Watch داوطلبان را دعوت می‌کند تا در تحقیقات پیشگامانه سیارات فراخورشیدی شرکت کنند؛ بر اساس اطلاعات این برنامه، منجمان آماتور می‌توانند با استفاده از تلسکوپ‌های خود سیارات فراخورشیدی را مشاهده کرده یا داده‌های جمع‌آوری شده توسط دیگران را تحلیل کنند.

مقایسه ستاره‌ای و فرصت‌ها

WASP-77 A b یک سیاره گازی غول‌پیکر است که به دور یک ستاره شبیه خورشید می‌چرخد. این سیاره حدود 20 درصد بزرگ‌تر از مشتری است. اما این‌جاست که شباهت‌ها به منظومه شمسی ما به پایان می‌رسد. این توپ گازی سوزان درست در نزدیکی ستاره خود می‌چرخد؛ بیش از 200 برابر نزدیک‌تر از مشتری به خورشید ما!

اگر شما نیز می‌خواهید بخشی از این ماجرا باشید می‌توانید به پروژه Exoplanet Watch بپیوندید و به پیشرفت علم سیارات فراخورشیدی کمک کنید! هر کسی می‌تواند شرکت کند – مشارکت نیازی به شهروندی هیچ کشور خاصی ندارد.

منبع: Scitechdaily

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *