جستجو
Close this search box.
جستجو
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

ابر ماژلانی بزرگ؛ نقشه‌برداری ستاره‌ای، دید ما را از کهکشان نزدیک تغییر می‌دهد!

ابر ماژلانی بزرگ؛ نقشه‌برداری ستاره‌ای، دید ما را از کهکشان نزدیک تغییر می‌دهد!

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

ابر ماژلانی بزرگ (LMC)، یکی از نزدیک‌ترین کهکشان‌ها به کهکشان راه شیری، با استفاده از داده‌های دومین انتشار مأموریت Gaia آژانس فضایی اروپا به‌طور دقیق نقشه‌برداری شد. این نقشه بر روی درخشان‌ترین ستاره‌ها و مناطق مهمی مانند ۳۰ دورادوس تمرکز دارد و از تکنیک‌های تصویربرداری پیشرفته استفاده می‌کند.

این نما، که در واقع یک عکس نیست، با نقشه‌برداری از کل مقدار تابش شناسایی‌شده توسط Gaia در هر پیکسل و ترکیب آن با اندازه‌گیری‌های تابش ثبت‌شده از فیلترهای مختلف فضایی ایجاد شده است.

ابر بزرگ ماژلانی

این تصویر به‌وضوح تحت تأثیر درخشان‌ترین و بزرگ‌ترین ستاره‌ها قرار دارد که به‌طور قابل توجهی از همتایان کم‌نور و کم جرم‌تر خود روشن‌تر هستند. نوار ابر ماژلانی بزرگ با جزئیات زیادی نمایان شده و مناطق مختلف تشکیل ستاره، مانند ۳۰ دورادوس که درست بالای مرکز کهکشان قرار دارد، مشخص شده‌اند.

مأموریت Gaia آژانس فضایی اروپا پروژه‌ای بزرگ و جاه‌طلبانه است که به‌منظور ایجاد دقیق‌ترین و جامع‌ترین نقشه ۳ بعدی از کهکشان راه شیری طراحی شده است. این مأموریت که در دسامبر ۲۰۱۳ راه‌اندازی شد، از موقعیت پایداری در حدود ۱.۵ میلیون کیلومتری زمین در جهت مخالف خورشید، معروف به نقطه لاگرانژی دوم (L2)، فعالیت می‌کند. هدف این مأموریت درک ترکیب، شکل‌گیری و تکامل کهکشان راه شیری است.

ابزارهای پیشرفته Gaia با دقت بی‌سابقه‌ای موقعیت‌، فاصله‌ و حرکات ستاره‌ها را اندازه‌گیری می‌کنند. این فضاپیما مجهز به دو تلسکوپ نوری و دوربین یک میلیارد پیکسلی است که بزرگ‌ترین دوربین پرتاب‌شده به فضا محسوب می‌شود و به آن امکان مشاهده بیش از یک میلیارد ستاره، تقریباً ۱ درصد از کل کهکشان راه شیری را می‌دهد. این مشاهدات به دانشمندان کمک می‌کند تا معماهای کهکشانی را کنار هم بگذارند و بینش‌هایی درباره ویژگی‌های فیزیکی ستاره‌ها، از جمله روشنایی، دما و ترکیب آن‌ها ارائه دهند.

ابر بزرگ ماژلانی: نقشه‌برداری ستاره‌ای دید ما را از کهکشان نزدیک تغییر می‌دهد!

داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط Gaia ارزش علمی زیادی دارند و به طیف وسیعی از زمینه‌های نجومی کمک می‌کنند. علاوه بر نقشه‌برداری از ستاره‌ها، Gaia همچنین هزاران سیاره فراخورشیدی، سیارک‌های موجود در سیستم خورشیدی ما و کهکشان‌های دوردست را شناسایی و فهرست‌گذاری می‌کند. همچنین، این مأموریت نظریه نسبیت عام اینشتین را با اندازه‌گیری انحراف نور ستاره‌ها توسط جاذبه خورشید آزمایش می‌کند. مأموریت Gaia که در ابتدا تا سال ۲۰۲۰ برنامه‌ریزی شده بود، اما اکنون تمدید شده و نوید جستجوها و کشف‌های دقیق‌تری را می‌دهد که به شکل دادن درک ما از کیهان ادامه می‌دهند.

منبع: Scitechdaily

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *