جستجو
Close this search box.
جستجو
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

فرانسه برای اولین بار با استفاده از لیزرهای فضایی از زمین با ماهواره ارتباط برقرار کرد!

فرانسه برای اولین بار با استفاده از لیزرهای فضایی از زمین با ماهواره ارتباط برقرار کرد!

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

فرانسه از برقراری موفقیت‌آمیز یک اتصال لیزری پایدار خبر داد که به عنوان نخستین ارتباط نوری با سرعت بالا بین یک نانو‌ماهواره در مدارهای پایینی زمین و یک ایستگاه نوری و تجاری در سطح زمین محسوب می‌شود.

این آزمایش در اواخر سال ۲۰۲۳ با پرتاب ماهواره «Keraunos» توسط آژانس نوآوری دفاعی فرانسه (AID)، بخشی از مدیریت تسلیحاتی فرانسه (DGA)، و دو شرکت نوپای فضایی فرانسه «Unseenlabs» و «Cailabs» آغاز شد. هدف این آزمایش، آزمودن ارتباطات پرسرعت با استفاده از فناوری‌های نوآورانه شرکت Cailabs بود.

این آزمایش شامل برقراری یک اتصال لیزری پایدار به مدت چند دقیقه بود که امکان دنبال کردن حرکت یک نانو‌ماهواره در مدارهای پایینی را در یک ایستگاه زمینی نوری فراهم می‌کند. طبق بیانیه‌ای از سوی آژانس نوآوری دفاعی فرانسه این آزمایش در تابستان ۲۰۲۴ به نتیجه رسید.

مزایای ارتباط نوری نسبت به رادیویی

به گفته آژانس نوآوری دفاعی فرانسه، مزایای ارتباط نوری به جای رادیویی شامل سرعت بالاتر، افزایش دقت و رهایی از مقررات مرتبط با استفاده از طیف رادیویی است.

طبق بیانیه مطبوعاتی، ماهواره Keraunos موفق شد با عبور از اختلالات ناشی از آشفتگی‌های جوی، کیفیت بهینه انتقال را به دست آورد.

در اوایل سال 2024، ناسا نیز از یک سیستم جدید ارتباط لیزری برای ارسال تصاویر و ویدیوهایی از حیوانات خانگی فضانوردان به ایستگاه فضایی بین‌المللی استفاده کرد.

ناسا اولین سیستم ارتباط لیزری دوسویه و سرتاسری خود را از این طریق مورد آزمایش قرار داد. این آژانس از فناوری لیزری برای ارسال داده‌ها با سرعت ۱.۲ گیگابیت بر ثانیه استفاده کرد که بسیار سریع‌تر از سرعت مورد نیاز برای دانلود یک فیلم است.

پیش از این، ناسا نیز قدرت انتقال داده با لیزر را از طریق مأموریت Psyche به نمایش گذاشته بود. در این آزمایش، ویدیویی از یک گربه نارنجی از طریق اتصالات لیزری به فضاپیمای Psyche و محموله DSOC (ارتباطات نوری اعماق فضا) در فاصله ۱۹ میلیون کیلومتری ارسال شد.

آزمون‌ ارتباطات نوری ماهواره Keraunos

فناوری شرکت Cailabs نقش مهمی در این مأموریت داشت، زیرا این فناوری امکان ایجاد یک گیرنده زمینی را فراهم کرده که می‌تواند این محدودیت‌ها را دور بزند و در عین حال به اندازه کافی مطمئن و قدرتمند باشد تا به صورت تجاری ارائه شود.

ماهواره‌های نانو «Unseenlabs» نیز نقش مهمی در مأموریت ایفا کردند، زیرا فرصت یکپارچه‌سازی محموله لیزری را با توجه به زمان‌بندی فشرده فضای جدید (New Space) فراهم کردند.

این لیزرها امکان ارسال داده‌ها به ایستگاه‌های زمینی ساخته شده توسط Cailabs را فراهم کردند.

این مأموریت موفقیت‌آمیز راه را برای استفاده از ارتباطات لیزری فضایی بر روی پلتفرم‌های متحرک زمینی، دریایی یا هوایی هموار کرده است.

فرانسوی‌ها همچنین قصد دارند این فناوری را در سیستم‌های ماهواره‌ای آینده وزارت نیروهای مسلح ادغام کنند.

پاتریک اوفور، مدیر آژانس نوآوری دفاعی فرانسه، گفت:

من از نتیجه‌ی موفقیت آمیز اولین آزمایش ارتباطات نوری با ماهواره Keraunos به‌عنوان اولین نمونه آزمایشی که توسط این آژانس در حوزه فضایی آغاز شده، بسیار خوشحالم. هدف ما این است که در پروژه‌های آینده نیز به همین اندازه موفق شویم و از خلاقیت و نوآوری شرکت‌های نوپای “فضای جدید” فرانسه بهره‌مند شویم.

پروژه Keraunos در رسیدن به اهداف قانون برنامه‌ریزی نظامی ۲۰۲۴-۲۰۳۰ فرانسه کمک می‌کند که هدف آن تقویت حضور و توانمندی‌های این کشور در تکنولوژی‌های فضایی است.

جان فرانسیس موریزور، یکی از بنیان‌گذاران Cailabs گفت:

موفقیت این آزمایش ارتباط نوری، اعتبار برد بالای ایستگاه‌های زمینی نوری Cailabs را تکمیل می‌کند و پیشنهاد این شرکت برای ارائه یک راه‌حل صنعتی اثبات‌شده را به مشتریان خود تأیید می‌کند. این موفقیت همچنین توانایی شرکت‌های نوپای فضایی مانند Cailabs را در توسعه سریع و کارآمد سیستم‌های بلندپروازانه برای نیروهای مسلح نشان می‌دهد.

یک گزارش از Breaking Defense اشاره می‌کند که Cailabs در حال ارائه یک محصول آماده برای ارتباطات لیزری است که به هفت کشور، از جمله ایالات متحده فروخته می‌شود.

منبع: Interestingengineering

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *