جستجو
Close this search box.
جستجو
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

ماموریت جدید اسپیس ایکس برای ارسال فضانوردان به فضا بر فراز قطب‌های زمین!

ماموریت جدید اسپیس ایکس برای ارسال فضانوردان به فضا بر فراز قطب‌های زمین!

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

کمپانی اسپیس‌ایکس که به ارسال گردشگران به فضا به‌عنوان یک مقصدی نهایی قانع نیست، قصد دارد تا پایان سال جاری، اولین مأموریت اکتشاف فضایی خصوصی همراه با خدمه به نام Fram2 را بر فراز قطب‌های زمین با فضاپیمای دراگون (Dragon) انجام دهد.

فضانوردان بیش از ۶۴ سال است که به فضا سفر می‌کنند، بنابراین یک مأموریت مداری دیگر، معمولاً خبر جدیدی به‌حساب نمی‌آید. اما تاکنون تمام مأموریت‌های مداری شامل خدمه به مسیرهایی در عرض‌های جغرافیایی میانی محدود بوده‌اند.

در طول این مدت، دورترین نقطه‌ای که تاکنون یک مأموریت به آن دست یافته است، مأموریت وستوک ۶ شوروی در سال ۱۹۶۳ بوده که به شیب ۶۵ درجه از خط استوا رسید. این مأموریت همچنین به دلیل حمل اولین زن به فضا نیز قابل توجه است.

با این حال، Fram2 قصد دارد برای اولین بار انسان‌ها را مستقیماً بر فراز قطب شمال و جنوب ببرد!

دلیل اینکه تاکنون هیچ فضانوردی چنین مسیری را طی نکرده، این است که به‌طور عملی دلیلی برای فرستادن آنها به مدار قطبی وجود نداشته است. مأموریت‌های قطبی چالش‌هایی زیادی دارند، زیرا در این مناطق نمی‌توان به چرخش زمین برای افزایش سرعت تکیه کرد و به همین دلیل این مأموریت‌ها بیشتر برای شناسایی نظامی، نقشه‌برداری و سایر وظایف تخصصی استفاده شده‌اند. در مورد Fram2، دلیل این مأموریت به نوعی شبیه به دلیل فتح قله اورست در سال ۱۹۵۳ است، صرفاً چون کسی تاکنون این کار را نکرده است!

اسپیس‌ایکس در این مأموریت برای اولین فضانوردان را بر فراز قطب‌ها خواهد فرستاد!
خدمه‌ی فضاپیمای Fram2

نام Fram2 از کشتی معروف “فرام” الهام گرفته است که توسط فریتیوف نانسن، اتو سوردراپ، اسکار ویستینگ و رولد آموندسن برای کاوش در قطب‌های شمال و جنوب بین سال‌های ۱۸۹۳ تا ۱۹۱۲ استفاده می‌شد. فرماندهی این مأموریت برعهده‌ی چون وانگ، کارآفرین و ماجراجوی اهل مالت است. او همراه با فرمانده‌ی فضاپیما، جَنیک میکلسن از نروژ؛ خلبان وسیله نقلیه، اریک فیلیپس از استرالیا؛ و متخصص مأموریت، رابه‌آ رووژ از آلمان خواهد بود.

این مأموریت قرار است زودتر از اواخر سال جاری، با استفاده از موشک فالکون ۹ از فلوریدا پرتاب شود و به مدت سه تا پنج روز در ارتفاع ۴۲۵ تا ۴۵۰ کیلومتری (۲۶۴ تا ۲۸۰ مایلی) از سطح زمین به دور سیاره بگردد. در طول این مدت، خدمه قصد دارند با مشاهده‌ی پدیده‌های شفق قطبی در مناطق قطبی و ثبت اولین تصاویر اشعه ایکس از انسان در فضا، اثرات پرواز فضایی بر بدن انسان را بررسی کنند.

منبع: Newatlas

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *