جستجو
Close this search box.
جستجو
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

ماهواره‌ها یک درخشش عجیب را در آسمان شناسایی کردند!

ماهواره‌ها یک درخشش عجیب را در آسمان شناسایی کردند!

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اگر قصد دارید در نوبت بعدی که خورشید یک شفق به سمت ما می‌فرستد برای دیدن آن بیرون بروید، بهتر است به دنبال یک نوع جدید از درخشش آسمانی که به‌تازگی کشف شده است نیز باشید. این پدیده کوتاه‌مدت فقط بعد از نیمه‌شب ظاهر شده و به‌نظر می‌رسد معکوس چیزی است که چند سال پیش مشاهده شد!

شفق‌ها یکی از دیدنی‌ترین پدیده‌های طبیعی هستند، اما با وجود اینکه هزاران سال به آن‌ها نگریسته‌ایم، به‌نظر می‌رسد برخی ویژگی‌های آن هنوز کشف نشده‌اند. در سال ۲۰۱۷ در تصاویر ثبت‌شده توسط گروه Alberta Aurora Chasers، رگه‌هایی بنفش‌رنگ دیده شد که نشان‌دهنده‌ی یک پدیده جدید به نام جریان یونی زیر‌شفقی بود. این گروه در آن زمان قبل از اینکه این پدیده به‌طور معکوس به یک مخفف ناهنجار تبدیل شود که به معنای افزایش سرعتِ انتشار حرارتی قوی (Strong Thermal Emission Velocity Enhancement) است به شوخی آن را “STEVE (استیو)” نامیدند.

در بررسی دقیق‌تر مشخص شد که استیو از یک جریان گاز با جریان سریع تشکیل شده است که تا دمای بالا گرم می‌شود. این جریان همیشه به سمت غرب حرکت می‌کرد و فقط قبل از نیمه‌شب دیده می‌شد، اما دانشمندان مشکوک بودند که آیا ممکن است پدیده مشابهی بعد از نیمه‌شب و به سمت شرق رخ دهد.

و مطمئناً اکنون این ضد-استیو ممکن است در داده‌های ایستگاه پژوهشی رامفیوردمن در قطب شمال نروژ کشف شده باشد. تصویری از ۲۸ دسامبر ۲۰۲۱، شامل یک رگه بنفشِ واضح بود که حدود ۱۰۰۰ کیلومتر طول داشت و تنها بعد از نیمه‌شب قابل مشاهده بود.

برخی از ماهواره‌های Swarm آژانس فضایی اروپا توانستند ویژگی‌های قسمت بنفش این پدیده را قبل در حین و بعد از ظاهر شدن آن اندازه‌گیری کنند. این نشان داد که یون‌ها به احتمال زیاد به سمت شرق جریان داشتند.

دوقلوی شب‌هنگام استیو هنوز نام رسمی ندارد، اما شاید نام سام (SAM) (STEVE After Midnight) برای آن انتخابی بدی نباشد!

نتایج این تحقیق در مجله Earth, Planets & Space منتشر شده است.

منابع: Newatlas

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *