جستجو
Close this search box.
جستجو
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

کشف ویروس‌هایی ۴۰ هزار ساله‌ در چین که تاکنون ناشناخته مانده بودند!

کشف ویروس‌هایی ۴۰ هزار ساله‌ در چین که تاکنون ناشناخته مانده بودند!

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

گزارش‌های که به‌تازگی منتشر شده‌اند حاکی از آنند که محققان تقریباً ۱۷۰۰ گونه ویروس باستانی را در اعماق یخ‌های هیمالیا کشف کرده‌اند. نتیجه این مطالعه که اخیراً در مجله Nature Geoscience منتشر شده، نشان می‌دهد این ویروس‌ها عمدتاً به کمک تکه‌هایی از DNA ویروس که به‌صورت منجمد در هسته‌های یخی باقی مانده بودند، شناسایی شدند. این نمونه‌ها از یخچال طبیعی گلیا در فلات تبت به دست آمده بود.

محققان احتمالاً به تجزیه و تحلیل DNA این ویروس‌های باستانی ادامه خواهند داد و به بررسی چگونگی سازگاری آن‌ها با تغییرات آب‌و‌هوایی می‌پردازند. در حال حاضر، آن‌ها در تلاشند تا اطلاعات بیشتری از این ویروس‌های باستانی جمع‌آوری کنند.

بسیاری از محققان نسبت به نتایج این پژوهش خوش‌بین هستند و امیدوارند که همکاری‌های آن‌ها بتواند به حل طیف گسترده‌ای از مسائل علمی کمک کند.

ویروس‌های باستانی کشف‌شده در یخچال‌های طبیعی هیمالیا؛ هشداری برای تغییرات آب و هوایی!

ژی پینگ ژونگ، یکی از همکاران تحقیقاتی، در بیانیه‌ای اظهار داشت که تاکنون کار چندانی در این زمینه انجام نشده است. او افزود بررسی چگونگی ارتباط ویروس‌ها با تغییرات بزرگ در آب‌و‌هوای زمین هنوز به طور کامل انجام نشده است.

وی تأکید کرد که معمولاً مقادیر زیادی از مواد مورد نیاز برای تحقیق در مورد ویروس‌ها و میکروب‌ها در دسترس نیست به همین دلیل یخ‌های یخبندان منابعی بسیار ارزشمند هستند. این مطالعه نشان می‌دهد که ویروس‌ها از ۹ دوره زمانی مختلف می‌آیند که شامل سه چرخه سرد به گرم در ۴۱ هزار سال گذشته بوده است.

نمونه‌برداری از هسته‌های یخ در یخچال طبیعی گلیا هیمالیا، در شمال غربی تبت و حدود ۴ مایل بالاتر از سطح دریا انجام شده است. سیبری نیز محل شناسایی ویروس‌های باستانی بوده است که در یخبندان دائمی منجمد شده‌اند. برخی محققان نگرانی‌هایی را ابراز کرده‌اند که این ویروس‌ها ممکن است به دلیل تغییرات آب و هوایی در سراسر جهان و ذوب شدن یخ‌ها، بتواند انسان‌ها را آلوده کنند.

ژان میشل کلاوری، استاد دانشگاه اکس مارسی فرانسه که این مطالعه را رهبری می‌کرد، پیش‌تر به روزنامه‌ی نیوزویک گفته بود:

اگر ویروس‌های آمیب بتوانند برای مدت طولانی در یخ‌های دائمی زنده بمانند، یعنی ویروس‌هایی که می‌توانند به حیوانات و انسان‌ها منتقل شوند، هزاران سال در همان شرایط عفونی باقی می‌مانند. علاوه بر این، ما می‌دانیم که DNA ویروس‌های آلوده‌کننده حیوانات و انسان‌ها در یخبندان دائمی شناسایی شده‌اند.

ویروس‌های باستانی؛ نشان‌دهنده ارتباط بالقوه بین تغییرات آب و هوایی و ذوب یخبندان!

این کشف نشان می‌دهد که ویروس‌های باستانی چگونه با تغییرات آب و هوایی سازگار شده و تکامل یافته‌اند. همچنین، برخی جوامع میکروبی موجود در هسته‌های یخی که به حدود ۱۱,۵۰۰ سال پیش بازمی‌گردند نیز کشف شده‌اند.

ژونگ افزود:

این کشف، حداقل نشان‌دهنده ارتباط بالقوه بین ویروس‌ها و تغییرات آب و هوایی است.

این تیم تحقیقاتی همچنین بیان کرده است که حدود یک‌چهارم از ویروس‌ها با گونه‌های موجود در مناطق مختلف همپوشانی دارند.

پروفسور لونی تامپسون خاطرنشان کرد که علم، ابزاری جدید است که می‌تواند به پاسخگویی به سوالات اساسی در زمینه تغییرات آب و هوایی کمک کند. وی همچنین اضافه کرد که تحقیق در مورد حیات در هسته‌های یخی اهمیت زیادی دارد.

محققان بیان کردند که تحقیق در مورد حیات منجمد شده در یخبندان‌های زمین، به دلیل ذوب آن‌ها که در طول قرن گذشته افزایش یافته است، ممکن است در آینده امکان‌پذیر نباشد. برخی از یخچال‌های طبیعی در هیمالیا، آلپ و آند تلفات قابل‌توجهی را تجربه کرده‌اند.

بر اساس گزارش سال ۲۰۲۳ مرکز بین‌المللی توسعه یکپارچه کوهستانی (ICIMOD)، تا سال ۲۱۰۰ ممکن است بین ۳۰ تا ۵۰ درصد از حجم یخچال‌های طبیعی هیمالیا در صورت گرم شدن هوا بین ۱.۵ تا ۲ درجه، ذوب شوند.

تامپسون نسبت به کل این فرآیند خوش‌بین بود و اظهار داشت که این تحقیق می‌تواند به حل مسائل علمی کمک کند.

منبع: Interestingengineering

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *