شرکت Dawn Aerospace اعلام کرد که هواپیمای راکتی Mk-II Aurora این استارتاپ به سرعت ماخ 1.1 دست یافته و در تاریخ ۱۲ نوامبر ۲۰۲۴، احیای پروازهای مافوق صوت تجاری به واقعیت پیوسته است. از زمان بازنشستگی کُنکورد، هواپیمای مافوق صوت انگلیسی-فرانسوی در سال ۲۰۰۳، پروازهای مافوق صوت غیرنظامی به نوعی به یک هنر گمشده تبدیل شده بود. در سالهای اخیر، چندین استارتاپ بر روی پروژههای مختلفی کار کردهاند تا نسل جدیدی از هواپیماهای مافوق صوت را توسعه دهند که بیصداتر، سبزتر (آلودگی محیط زیستی کمتر)، کارآمدتر و از نظر عملیاتی مقرونبهصرفهتر باشند.
اکنون، یک هواپیمای مافوق صوت توانسته است اولین پرواز خود را هرچند به شکل یک وسیله آزمایشی بدون سرنشین و بهوسیلهی کنترل از راه دور، با موفقیت انجام دهد. این هواپیما با طول بال ۱۳ فوت (۴ متر) و وزن خشک ۸۸۰ پوند (۲۰۰ کیلوگرم)، بر فراز فرودگاه گلتانر در نیوزیلند، در نزدیکی کوه آئوراکی/مونت کوک، به سرعت ماخ 1.1 رسید و به ارتفاع ۸۲,۵۰۰ فوت (۲۵,۱۵۰ متر) صعود کرد.
به گفتهی شرکت Dawn Aerospace، هواپیمای Mk-II Aurora رکوردهای دیگری نیز به ثبت رساند:
- اولین هواپیمای مافوق صوت طراحی و ساختهشده در نیوزیلند
- بالاترین ارتفاع دستیافته در خاک نیوزیلند
- سریعترین صعود به ارتفاع ۶۶,۰۰۰ فوت (۲۰ کیلومتر)، Mk-II Aurora این کار را در ۱۱۸.۶ ثانیه انجام داد؛ ۴.۲ ثانیه سریعتر از رکورد ثبتشده توسط یک F-15 اصلاحشده در دهه ۱۹۷۰
همچنین، شش ساعت پس از این پرواز، Mk-II Aurora پرواز دومی نیز انجام داد.
اهداف آینده برنامه Aurora
هدف نهایی این پروژه دستیابی به سرعتی حدود ماخ ۳.۵ در لبه فضا، یعنی در ارتفاع ۱۰۰ کیلومتر (۶۲ مایل) است. در این ارتفاع، Aurora برای پژوهش در ریزگرانش، علوم جوی، مشاهده زمین و آزمایش پروازهای پرسرعت استفاده خواهد شد.
استفان پاول، مدیرعامل Dawn Aerospace، گفت:
این دستاورد پتانسیل عظیم هواپیماهای راکتی را برای دستیابی به عملکردهایی که تاکنون دیده نشده، نشان میدهد. با پرواز آزمایشی شماره ۵۷، ما آخرین مشکل فنی مهم در برنامه Aurora، یعنی دینامیک هواپیما در حالتهای مافوق صوت را برطرف کردیم. اکنون ما توانستهایم Aurora را بهعنوان سریعترین وسیله با نرخ صعود بالا در جهان تأیید کنیم. این نقطه عطف، زمینه را برای Aurora فراهم میکند تا به بالاترین و سریعترین هواپیمای پروازی جهان تبدیل شود و راه را برای نخستین هواپیمای عملیاتی فراصوتی هموار کند، و مرزهای ممکن در هوانوردی را بازتعریف کند.
منبع: Newatlas