بدون شک یکی از چشمگیرترین جنبههای فنی بازی Dragon Age: The Veilguard، رندر پیشرفتهی موهای شخصیتهای این عنوان است. هنگام حرکت دادن کاراکتر خود و راه رفتن سایر شخصیتها میتوانید بهوضوح ببینید که مدلهای مو به طور طبیعی حرکت میکنند و تکان میخورند. اگر هم بهطور ناگهانی با نیرو یا جسم خاصی برخورد کنید، کل مدل موی کاراکتر شما به این برخورد واکنش طبیعی و مناسبی نشان میدهد.
هر کدام از شخصیتهای اصلی بازی Dragon Age: The Veilguard حداکثر دارای ۵۰٬۰۰۰ تار مو هستند و این دستاورد قابل توجه بهلطف تیم توسعهدهندهی موتور بازیسازی فراستبایت (Frostbite) میسر شده است. این فناوری پیشرفته که در کمپانی الکترونیک آرتز (EA) با نام «Strand Hair technology» شناخته میشود، در ابتدا برای سری فوتبالی پرطرفدار EA Sports FC روی آن کار شده بود، اما برای عنوان نقشآفرینی جدید استودیو بایوور (BioWare) تا حد زیادی گسترش یافت. الکترونیک آرتز در پستی که اخیراً در بلاگ رسمی خود به اشتراک گذاشته است، دربارهی این فناوری توضیح داد:
«اگرچه فناوری Strand Hair در سایر بازیهای EA نیز حضور دارد، تیم بایوور مجبور شد برای Dragon Age: The Veilguard حتی فراتر از محدودیتهای قبلی [این فناوری] پیش برود. بهطور مثال، اعمال فناوری Strand Hair برای شخصیتهایی که موهایی تا کمر همراه با شاخ روی سر خود دارند، چالشهای منحصربهفردی را به همراه داشت.»
«این اولین بازی EA است که چنین مدل موهای بلند فیزیکمحور دقیقی را ارائه میدهد. تیم توسعهدهندهی فراستبایت حداکثر طول مو را از ۶۳ به ۲۵۵ افزایش داد و سیستم جدیدی را برای ساختارهای پیچیدهی مو، مانند موهای بافتهشده، به کار گرفت.»
یکی از چالشهای تیم توسعهدهنده این مسئله بود که برخلاف بازیهای ورزشی سری EA Sports FC، موهای شخصیتهای Dragon Age: The Veilguard بهعلت ماهیت و ژانر بازی با اشیاء نیمهشفاف برخورد خواهند داشت و در مه، دود یا حتی آتش پوشانده خواهند شد. در نهایت، استودیو بایوور سیستمی را توسعه داد که در آن هر مدل مو و هر کدام از لایههای مات و شفاف چندینبار بهطور جداگانه رندر شده و بعد با هم ترکیب میشوند. جیمز پاور، مهندس رندر ارشد بایوور، در این رابطه خاطرنشان کرد:
«ما ابتدا قسمت مات تار مو را رندر میکنیم و سپس به رندر اجسام شفاف میپردازیم. سایهزنهای (Shaders) اجسام شفاف از بافت عمقی شفاف مو کمک میگیرند تا تعیین کنند که آیا پیکسل سایهزن در زیر تار مو قرار دارد یا بالای آن.»
دلیل مهمی که این فناوری در چنین سطح پیشرفتهای تنها در بازی Dragon Age: The Veilguard مورداستفاده قرار گرفته است و سری EA Sports FC از نسخهی ضعیفتر آن استفاده میکند، به این برمیگردد که عنوان نقشآفرینی جدید بایوور هیچوقت شامل صحنهای با ۲۲ کاراکتر مختلف (دو تیم فوتبال) بهصورت همزمان نمیشود و نگرانیهای کمتری دربارهی تأثیر منفی فناوری مذکور بر نرخ فریم وجود دارد.
با این حال، گزینهای برای غیرفعال کردن فناوری Strand Hair در تنظیمات نسخهی کامپیوتر و ایکس باکس سری اس این بازی در نظر گرفته شده است تا عملکرد فنی بهتری را برای بازیکنانی که دنبال نرخ فریم بیشتر هستند، تضمین کند.
منبع: EuroGamer