جستجو
Close this search box.
جستجو
Close this search box.
چرا هوش مصنوعی مانع نوآوری در صنعت موبایل می‌شود؟

چرا هوش مصنوعی مانع نوآوری در صنعت موبایل می‌شود؟

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

کمپانی‌های تولیدکننده گوشی‌های هوشمند به‌سرعت در حال یکپارچه‌سازی دستگاه‌های خود با هوش مصنوعی هستند و این جرقه‌ی ناگهانی در دنیای فناوری را به‌عنوان جهش بعدی در صنعت موبایل می‌بینند. بدون شک هوش مصنوعی در زمینه‌های مختلف کاربردهای خاص خود رو دارد، اما تمرکز و تأکید مداوم بر آن می‌تواند مانع نوآوری در صنعت موبایل شود. برای آشنایی با دلایلی که هوش مصنوعی ممکن است به روند پیشرفت دنیای گوشی‌های هوشمند آسیب برساند، با اِروتِک همراه باشید.

1. شرکت‌ها نوآوری در زمینه‌ی سخت‌افزار را نادیده می‌گیرند!

چرا هوش مصنوعی مانع نوآوری در صنعت موبایل می‌شود؟

صرف نظر از پلتفرم، کاربران هر دو سیستم‌عامل iOS و اندروید قبول دارند که نوآوری در صنعت موبایل با کاهش قابل‌توجهی روبه‌رو بوده است. اگرچه نمی‌توان ویژگی‌های مبتنی‌ بر هوش مصنوعی را مقصر اصلی این اتفاق دانست، اما این پدیده‌ی جدید وضعیت دنیای فناوری از نظر نوآوری و خلاقیت را بهتر هم نمی‌کند.

از آن‌جایی که شرکت‌ها بودجه‌ی محدودی برای تحقیق و توسعه در اختیار دارند، هر دلاری که برای پیشرفت مدل هوش مصنوعی جدیدی هزینه می‌شود، پولی است که دیگر برای نوآوری‌های سخت‌افزاری جدید هزینه نخواهد شد و فرصت پیشرفت در زمینه‌های دیگر را دریغ می‌کند.

به‌طور مثال، گوشی‌های تاشو هنوز از حالت ایده‌آل خود بسیار دور هستند و به سال‌ها اصلاح و بهبود نیاز دارند. با این حال، شرکت‌های سازنده‌ی چنین گوشی‌هایی در حال حاضر بخش بزرگی از بودجه‌ی تحقیق و توسعه را برای آموزش مدل زبانی بزرگ داخلی خود صرف می‌کنند و ممکن است در نهایت بودجه‌ی چندان زیادی برای آزمایش ویژگی‌های جدید و پیشرفت سخت‌افزاری باقی نماند.

2. اولویت قرار دادن هوش مصنوعی، مشکلات مهمی را حل‌نشده باقی می‌گذارد!

کاربردهای هوش مصنوعی و ابزارهای مفیدی که این پدیده در اختیار کاربران قرار می‌دهد را نمی‌توان انکار کرد، اما افزودن ویژگی‌های مبتنی‌ بر هوش مصنوعی جدید به دستگاه‌هایی که با مشکلات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری خاص خودشان دست‌وپنجه نرم می‌کنند، تصمیم درستی نیست. با این حال، به نظر می‌رسد برخی از شرکت‌های فعال در صنعت موبایل چنین تصمیمی را اتخاذ کرده‌اند و هوش مصنوعی را بالاتر از برطرف کردن مشکلات فعلی محصولات خود در اولویت قرار می‌دهند.

به‌عنوان مثال، ویژگی‌های هوش مصنوعی گلکسی (Galaxy AI) سامسونگ خلاقانه و هیجان‌انگیز هستند، اما احتمالاً اکثر کاربران ترجیح می‌دهند که این شرکت به حل برخی از مشکلات اصلی دستگاه‌های سامسونگ مانند تأخیر شاتر یا کاهش میزان Bloatware در دستگاه‌های گلکسی بپردازد و چنین مواردی را اولویت اصلی خود بداند.

به‌طور مشابه، بسیاری از کاربران گوشی‌های پیکسل تمایل دارند تا گوگل به‌جای تأکید مضاعف بر هوش مصنوعی، بیشتر روی بهبود سرعت شارژ، کیفیت ویدیو، شارژدهی و ارائه‌ی فضای ذخیره‌سازی بیشتر در محصولات پرچمدار خود کار کند.

رفع مشکلاتی که کاربران در حال حاضر با آن‌ها مواجه هستند، تصمیم منطقی‌تری است تا صرفاً افزودن ویژگی‌های جدیدی که شاید در نگاه اول کاربردی و خلاقانه به نظر برسند، اما کاملاً ضروری نیستند.

۳. هوش مصنوعی رابط کاربری را برای کاربران غیرحرفه‌ای پیچیده می‌کند!

چرا هوش مصنوعی مانع نوآوری در صنعت موبایل می‌شود؟

یکپارچه‌سازی افراطی هوش مصنوعی با رابط کاربری می‌تواند ظاهر به‌هم‌ریخته و سردرگم‌کننده‌ای به گوشی بدهد. با وجود اینکه کاربران حرفه‌ای ممکن است همچنان بتوانند در میان تمامی آیکون‌ها، برچسب‌ها و المان‌های مختلف رابط کاربری به کار خود ادامه دهند، اما اکثر مردم عادی آشنایی چندانی با اتفاقات جدید دنیای فناوری ندارند و نمی‌توانند با تمامی تغییرات هماهنگ بمانند.

ویژگی‌های مبتنی‌ بر هوش مصنوعی گاهی اوقات در نگاه اول بسیار پیچیده به نظر می‌رسند و کاربر باید کمی وقت برای یادگیری قابلیت‌های مختلفشان صرف کند. نتایج موردنظر کاربر نیز همیشه فوراً و بدون تأخیر نمایش داده نمی‌شوند و پردازش درخواست‌ها، به‌ویژه در گوشی‌های پایین‌رده، زمان می‌برد. این مسئله می‌تواند افراد را از امتحان کردن قابلیت‌های جدید هوش مصنوعی منصرف کند.

۴. شرکت‌ها از تازگی داشتن هوش مصنوعی سوءاستفاده می‌کنند!

با توجه به اینکه این روزها با پیشرفت‌های سخت‌افزاری بزرگ در صنعت موبایل فاصله‌ی زیادی داریم، کمپانی‌ها از هوش مصنوعی به‌عنوان وسیله‌ای برای متمایز کردن گوشی‌های خود و ارائه‌ی حس تازگی و پیشرفت استفاده می‌کنند.

بهره‌مندی گوشی‌های جدید از هوش مصنوعی باعث شده است تا برخی از کمپانی‌ها قیمت بالاتری را برای محصولات خود در نظر بگیرند و از تازگی داشتن این فناوری سوءاستفاده کنند. چنین اتفاقی برای آن دسته از کاربرانی که روی مقرون‌به‌صرفه بودن گوشی‌های خود تأکید دارند و به‌دنبال گوشی‌هایی می‌گردند که نیازهای کاربری اصلی را برطرف کند، اتفاق خوشایندی نیست.

یکپارچه‌سازی هوش مصنوعی و افزایش قیمت دستگاه‌ها، کاربران را در موقعیتی قرار می‌دهد که دیگر چاره‌ای جز پرداخت هزینه برای ویژگی‌های جدید ندارند، حتی اگر واقعاً نیازی به چنین ویژگی‌هایی نیز نداشته باشند.

هوش مصنوعی نباید به اولویت اصلی کمپانی‌های فعال در صنعت موبایل تبدیل شود و تا حدی برای آن‌ها اهمیت داشته باشد که سایر جنبه‌های مهم گوشی را نادیده بگیرند. هوش مصنوعی همچنین نباید حکم مانعی در مسیر برطرف کردن مشکلات فعلی گوشی‌ها را داشته باشد و به روند نوآوری و پیشرفت آسیب برساند.

منبع: Makeuseof

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *