در ژوئن 2021، توماس شافر، مدیرعامل سابق اشکودا (Skoda)، اعلام کرد که سه خودروی الکتریکی این شرکت پیش از پایان این دهه میلادی از انیاک (Enyaq) الکتریکی این شرکت پیروی خواهند کرد البته با سایزی کوچکتر و قیمتی ارزانتر. نسخه جدید کانسپت کراس اوور Vision 7S یکی از این سه خودرو خواهد بود و دیگری نیز یک خودروی برقی ارزانقیمت است که در اوایل ماه می امسال معرفی شد. اما سومی چطور؟! بهنظر میرسد خودروی اکتاویای پرفروش نیز، پس از سال 2025 تنها در یک نسخه الکتریکی میهمان جادهها خواهد بود.
مجله بریتانیایی Autocar اعلام کرده است که افرادی از ملادا بولسلاوی جمهوری چک کار توسعه یک نسخه تمام الکتریکی از این خودروی محبوب کامپکت-متوسط را آغاز کردهاند. جالب اینجاست که اکتاویای بدون آلایندگی، از پلتفرم MEB گروه فولکس واگن که توسط انیاک استفاده میشود صرفنظر کرده و پلتفرم SSP آینده را به کار میگیرد. گفته میشود که در مقایسه با باتری 89 کیلووات ساعتی کانسپت Vision 7S، اکتاویای الکتریکی از باتری پیشرفتهتری استفاده میکند که طبق گفته اشکودا، برای مسافت 600 کیلومتری و حداکثر قدرت شارژ 200 کیلوواتی مناسب است.
انتظار میرود اکتاویای الکتریکی معمولی دارای دو موتور الکتریکی نصبشده در جلو (هر موتور برای یک چرخ) باشد. این در حالی است که یک نسخه پرمیموم RS، دو موتور را در عقب نیز دریافت میکند، بنابراین نسخه RS، یک نسخه چهارچرخ متحرک است. البته بهنظر میرسد اکتاویا RS با قابلیت چهار چرخ متحرک (AWD)، همراه با نسخه اولیه رونمایی نخواهد شد زیرا منطق به ما میگوید که اشکودا نسخه رالی اسپرت پرفورمنس خود را حداقل یک سال پس از نسخه استاندارد معرفی خواهد کرد.
البته بعید بهنظر میرسد اکتاویای الکتریکی پایانی برای مدلهای TSI و TDI باشد، زیرا اتوکار معتقد است که اشکودا قصد دارد مدلهای با موتور معمولی را در خط تولید حفظ کند. با این حال، در سال 2035، زمانی که ممنوعیت فروش تمام خودروهای جدیدی که آلایندگی دارند در اتحادیه اروپا اجرایی شود، این خودروساز نیز مجبور خواهد شد موتورهای احتراقی را کنار بگذارد.
اشکودا از هماکنون نیز اکتاویا را با معرفی یک پیشرانه هیبریدی پلاگین که در دو مرحله قدرت ارائه میشود، اندکی الکتریکی کرده است و ظاهراً نباید مشکلی خاصی برای تولید نسخه تمام الکتریکی این خودرو وجود داشته باشد.
منبع: Motor1