بازیهای مسابقهای آرکید همیشه سرگرمکننده هستند و Wreckreation در این زمینه بسیاری از کارها را به درستی انجام داده است. یک نقشه بسیار بزرگ با بیش از ۴۰۰ کیلومتر مربع برای گشت و گذار و چیزهای زیادی برای کشف کردن در خیابانها و بزرگراهها وجود دارد. فعالیتها آنقدر متنوع هستند که به کاوش ادامه دهید، در حالیکه برخی از مسابقات واقعاً شما و ماشینتان را تا سر حد توان به چالش میکشند. همچنین این امکان وجود دارد که خلاقیت به خرج داده و مسیرهای سفارشی خود را طراحی کرده و آنها را مستقیماً در دنیای بازی قرار دهید تا شما و سایر بازیکنان از آنها لذت ببرید. در این مطلب به نقد و بررسی بازی Wreckreation میپردازیم. با اِروتِک همراه باشید.
چالشهای بازسازی جادوی Burnout Paradise
اما این اثر سرگرمکننده از استودیو Three Fields Entertainment که تلاش میکند جادوی Burnout Paradise را بازآفرینی کند، نقاط ضعفی نیز دارد. هیچ شباهتی به داستان در اینجا وجود ندارد، به این معنی که تمام هرج و مرجی که ایجاد میشود بدون زمینه باقی میماند. کنترلها و سیستمهای بازی ممکن است مبهم به نظر برسند تا زمانیکه کار در دنیای باز گسترده آن دستتان بیاید. همچنین، مشکلات عملکردی گاه و بیگاه وجود دارد که اگر با نتایج مسابقات بسیار فشرده تداخل نداشتند، شاید قابل چشمپوشی بودند.
نبود کمکرانندههایی مانند ABS یا کنترل کشش میتواند بازیکنان معمولی را از بازی دور کند.
جذابیتهای اصلی بازی
اما بهتر است عجله نشود و ابتدا به این دلیل پرداخته شود که چرا این بازی ساعتها صرف کشف انواع جدید مسابقه و یافتن ماشینهای تازه برای کسب برتری بیشتر در آن مسابقات شد. Wreckreation به سادگی، فقط سرگرمکننده است. رویکرد ساده و بیدردسر آن برای شروع فوری بازی حتی ممکن است نبود یک روایت برای چارچوببندی کل ماجرا را توجیه کند.
بازیکنان در عرض یک ساعت پس از اجرای بازی، کاملاً در حلقه گیمپلی آن غوطهور میشوند و بهتر است قسمت زیادی از یک آخر هفته صرف از بین بردن هر حریفی شود که بین بازیکن و امتیازات مجوز (License Points) لازم برای رتبه بعدی و یک ماشین جدید بالقوه برای ایجاد هرج و مرج قرار میگیرد. این وسایل نقلیه در انواع مختلفی عرضه میشوند که هر کدام بسته به موقعیتی که قرار است با آن مقابله کند، مزایا و معایب خاص خود را دارد.
به عنوان مثال، ماشینهای مسابقهای برای دریدن مسیرها و جلوتر ماندن از رقبا با یک ضربه یا سایدسوایپ گاه به گاه برای بیرون راندن آنها از جاده مناسب هستند. وسایل نقلیه کلاس Bruiser (قلدر) نقش تهاجمیتری به عهده میگیرند که در مسابقات «کوبیدن بدنه» (body slam) که مستلزم حذف حریفان در سریعترین زمان ممکن قبل از اتمام تایمر است، بسیار مفید هستند. خودروهای آفرود و هایپرکارها نیز در این ترکیب حضور دارند و مسابقات ویژهای وجود دارد که قبل از شرکت در آنها به یک کلاس خاصی از وسایل نقلیه نیاز است.

Wreckreation به سادگی، فقط سرگرمکننده است!
سیستم پیشرفت و سفارشیسازی
قفل ماشینها یا با افزایش سطح از طریق بردن مسابقات باز میشود (که هر کدام چند امتیاز مجوز برای رتبه بعدی به ارمغان میآورند)، یا با یافتن آنها در دنیای باز، منهدم کردن و افزودن آنها به ناوگان در حال رشد. هندلینگ هر ماشین خوب است و نگه داشتن آنها در جاده به اندازه کافی چالشبرانگیز است تا بازیکن درگیر بماند، بدون اینکه طرفداران معمولی بازیهای مسابقهای آرکید را دلسرد کند.
نبود کمکرانندههایی مانند ABS یا کنترل کشش میتواند بازیکنان معمولی را دلسرد کند، اما در بیشتر مواقع، بازی کار خود را به اندازه کافی خوب انجام میدهد تا شما را در جاده نگه دارد، به شرطی که ماشین خود را به خوبی کنترل کنید. در حالیکه برخورد بین رانندگان به طور کلی تشویق میشود، برخورد با یک شی میتواند منجر به از دست دادن ثانیههای ارزشمند در طول مسابقه شود. با این حال، تصادفات در دنیای باز به راحتی با مراجعه به نزدیکترین پمپ بنزین برای تعمیر کامل وسیله نقلیه برطرف میشوند.
همچنین از طریق سیستم MixWorld امکان تغییر ظاهر ماشین و متمایز کردن هر کدام وجود دارد، به همراه منوی ذکر شدهای که امکان ایجاد مسیرها و رویدادهای سفارشی را فراهم میکند. با این حال، اینجاست که ممکن است برای برخی از بازیکنان اوضاع کمی دشوار شود. طراحی مسیرهای سفارشی یا بهتر بگوییم تلاش برای انجام آن، ممکن است برای برخی بازیکنان نامأنوس و آشفته به نظر برسد. علاوه بر این، کمبود کیتهای بدنه، اسپویلرها و سایر گزینههای سفارشیسازی باعث شد که منو کمی محدود به نظر برسد، اگرچه این یک نقطه ضعف بزرگ نیست. با این حال، میتوان پیشبینی کرد که بازیکنان خلاق با کمی عزم و اراده بیشتر، به محض اینکه بازی جا بیفتد، طرحهای عالی ارائه خواهند کرد.

طراحی مسیرهای سفارشی، یا بهتر بگوییم تلاش برای انجام آن، ممکن است برای برخی بازیکنان نامأنوس و آشفته به نظر برسد.
مشکلات تعادل و عملکرد
آنچه بسیار آزاردهندهتر بود، مقدار محدود امتیازات مجوز است که حتی با کسب مقام اول در مسابقه به دست میآید. این موضوع باعث شد که تجربه بازی برای عنوانی که بر رساندن بازیکن به پشت فرمان ماشینهای جدید و قدرتمند در اسرع وقت تمرکز دارد، بیش از حد فرسایشی (grindy) احساس شود. این مسئله به ویژه آزاردهنده بود زیرا به نظر میرسید خود مسابقات طوری طراحی شدهاند که بازیکن را خیلی زود در موقعیت عقبافتاده قرار دهند و سپس مجبور شوند برای جبران و رسیدن به صدر گروه تقلا کنند.
توضیح آن این است که بازیکن یک مسابقه را شروع میکند و متوجه میشود که برای استفاده از نیترو باید امتیازات تخریب (Wreckage Points) تولید کند. این امتیازات به راحتی از طریق برخورد با سایر رانندگان یا زیر پا گذاشتن قوانین جاده به دست میآید، اما نه به اندازه کافی سریع که از عقب ماندن از اکثریت رقبا در یک ابر از گرد و غبار جلوگیری شود. هنگامی که بوست کافی در اختیار دارید، سرعت گرفتن در مسیر مستلزم آن است که تقریباً بینقص عمل کنید تا بتوانید خود را برسانید، زیرا حتی یک تصادف، ثانیههای ارزشمندی را از دست میدهد که میتواند به قیمت باخت در مسابقه تمام شود. همیشه میتوان مسابقات را تکرار کرد و تلاش کرد تا رتبه بهتری برای کسب امتیازات مجوز باقیمانده کسب شود، اما این توجیهی برای تعادل ضعیف مشهود در بازی نیست!
کمی عادت کردن نیاز است و همچنان متوجه خواهید شد که بیش از حد معمول عقب میمانید در حالیکه بقیه بازی طوری طراحی شده که شما را ستاره نمایش احساس کنید. کسب جایگاه برتر قابل تقدیر است، اما این حس به وجود میآید که Wreckreation از همان ابتدا یک زمین بازی هموار فراهم نمیکند. با این حال، باید اذعان کرد که رسیدن به رقبای دیگر و حذف سیستماتیک آنها از معادله، یک هیجان و لذت واقعی است و «تیکداونها» (Takedowns) به شکلی مناسب رضایتبخش هستند.

حس این است که Wreckreation از همان ابتدا یک زمین بازی هموار فراهم نمیکند!
متأسفانه، این هیجانات با مشکلات عملکردی گاه به گاه مانند فریمهای لرزان که باعث خروج از مسیر شد، یا چند پرش به یاد ماندنی از روی رمپها که زمین زیرین ناپدید میشد و منجر به سقوط در یک خلاء بینهایت میشد تا زمانیکه بازی تصمیم به بازگرداندن به آخرین مکان امن میگرفت (که به ناچار یک نقطه ضعف بزرگ بود)، خدشهدار شدند. این امر به خصوص در مسابقاتی که بازیکن برای رسیدن به خط مقدم تلاش کرده بود، آزاردهنده بود.
نکات فنی و جمعبندی
کمبود گزینهای برای تنظیم حالتهای گرافیکی کمی به چشم میآید، اگرچه بازی بر روی تنظیمات پیشفرض خود در یک PS5 پایه، به غیر از مشکلات ذکر شده، خوب اجرا میشود. زمان بارگذاری نیز بسیار سریع است و بازی هر بار که سریع سفر میکنید، شما را به سرعت به دل اکشن بازمیگرداند.
یکی دیگر از مسائلی که در بازی وجود داشت، کالکتیبلها (آیتمهای قابل جمعآوری) هستند. یا باید از میان دروازههای قرمز یا بیلبوردها عبور کنید و بازی وعده پاداش در صورت جمعآوری همه آنها را میدهد. با این حال، تعداد زیاد آنها و این واقعیت که بیلبوردها به کمی آزمون و خطای آکروباتیک نیاز دارند، باعث شد که از آنها چشمپوشی شده و به جای آن، لذت سرعت در خیابانها برای رسیدن به شکوه انتخاب شود.
اگرچه امکان امتحان گزینههای چندنفره وجود نداشت و زمان بازی کاملاً انفرادی بود، اما قابلیت پیوستن دوستان به سرگرمی یا شیرجه زدن به خلاقیتهای بازیکنان دیگر میتواند بسیار جذاب باشد. فقط امید است که عملکرد بازی مانع تفریح نشود. نبود بازی بین پلتفرمی (کراسپلی) یک نکته منفی است.
باید به تصاویر بصری و طراحی صوتی بازی امتیاز مثبت داد، در حالیکه موسیقی متن نیز قوی است و بازی را سرگرمکننده نگه میدارد. به خصوص، نحوه پخش صداهای مختلف موتور و صدای برخوردها که کاملاً واقعگرایانه و محکم به نظر میرسد، بسیار تأثیرگذار بود. در مجموع، Wreckreation یک بازی مفرح برای غوطهور شدن است وقتی که احساس میکنید فقط میخواهید پشت فرمان نشسته و کمی هرج و مرج در خیابانها ایجاد کنید. به عنوان یک بازی مسابقهای آرکید در یک دنیای سندباکس، چیزهای زیادی برای دوست داشتن وجود دارد. ممکن است حتی مشکلات آن را نادیده بگیرید اگر فقط بخواهید خود را رها کرده و با ماشینهای باحال رانندگی کنید!
اما آیا بازی برای کسانی که به دنبال ارزش در برابر پولی که میدهند هستند، توصیه میشود؟! پاسخ مثبت است، با این امید که بهروزرسانیهایی برای رفع مشکلات عملکردی و تعادلی آن منتشر شود. ممکن است بهتر باشد مدتی صبر کنید تا ببینید آیا Three Fields تغییراتی اعمال میکند.

نکات مثبت:
- مکانیک رانندگی قوی
- مسابقات سرگرمکننده
- ماشینهای عالی
- تصاویر بصری و صدای فوقالعاده
نکات منفی:
- مشکلات عملکردی
- پیشرفت فرسایشی (Grindy)
- حریفان نامتعادل
نظر نهایی:
چیزهای زیادی در Wreckreation وجود دارد که میتوان آنها را دوست داشت، اما مشکلات آن، چه بزرگ و چه کوچک، مانع از تبدیل شدن آن به یک سندباکس درخشان میشوند که ساعتها سرگرمی ناب را در خیابانهای خود برای شما به ارمغان بیاورد. با این حال، چیزی در مورد این تجربه وجود دارد که مطمئناً شما را برای بازگشت دوباره ترغیب میکند!
منبع: Gamingbolt













![بازی "Halo: Campaign Evolved" معرفی شد؛ انتشار در سال ۲۰۲۶! [تماشا کنید]](https://aero-tech.ir/wp-content/uploads/2025/10/9044-1-halo-campaign-evolved-scaled-e1761422325950-300x200.jpg)







