چرا پورشه ۹۱۱، «۹۱۱» نامیده می‌شود؟!

چرا پورشه ۹۱۱، «۹۱۱» نامیده می‌شود؟!

اشتراک‌گذاری:

در تاریخ خودروهای اسپرت، شاید هیچ خودرویی به اندازه “پورشه ۹۱۱ (PORSCHE 911)” مورد تحسین و ماندگاری طولانی قرار نگرفته باشد. این خودرو با سابقه‌ای بیش از هفت دهه، بیش از یک میلیون دستگاه در مدل‌های مختلف به فروش رسانده است. ۹۱۱ که یک کالای کلکسیونی بسیار ارزشمند به شمار می‌رود، به دلیل برتری مهندسی خود نیز خاص محسوب می‌شود. پورشه ادعا می‌کند که بیش از ۷۰ درصد از تمام ۹۱۱های تولید شده “امروز نیز آماده رانندگی هستند” و این خودرو بیش از نیمی از ۳۰ هزار پیروزی در مسابقات را که توسط کل مجموعه پورشه به دست آمده، کسب کرده است. اما چرا پورشه ۹۱۱، «۹۱۱» نامیده می‌شود؟! برای آشنایی با تاریخچه نام این خودروی جذاب با اِروتِک همراه باشید.

برای خودرویی که این‌قدر در صنعت خودروسازی مورد تحسین قرار گرفته، شاید تعجب‌آور باشد که پورشه در ابتدا نام کمی متفاوتی برای آن انتخاب کرده بود. قبل از رونمایی در نمایشگاه بین‌المللی خودرو فرانکفورت در سال ۱۹۶۳، نام در نظر گرفته شده برای این خودرو “پورشه ۹۰۱” بود. اما یک تهدید حقوقی از سوی یک خودروساز فرانسوی، پورشه را مجبور به تغییر نام کرد و در نهایت نام به ۹۱۱ تغییر یافت. ظاهراً پژو حق قانونی نام‌گذاری مدل‌های خودروی سه‌رقمی با یک صفر در وسط را در اختیار داشت.

پورشه آماده ارسال مدل ۹۰۱ بود، اما درست پیش از آغاز سفر تجاری‌اش، پورشه ادعا می‌کند که یک “نامه دوستانه اما واضح” از این خودروساز همکار دریافت کرده است. اختلاف خودروسازان بر سر نام‌های “بیش از حد مشابه” چیز جدیدی نیست. در سال ۲۰۱۱، فورد از فراری به دلیل شباهت نام F150 برای خودروی مسابقه‌ای‌اش با کامیون F-150 فورد شکایت کرد. نام ۹۱۱ نیز از یک کشمکش مشابه متولد شد.

وقتی اعداد وارد بازی می‌شوند!

چرا پورشه ۹۱۱، «۹۱۱» نامیده می‌شود؟!

در سال ۱۹۶۳، در حالی‌که پورشه در حال آماده‌سازی خودروی جدید خود برای یک معرفی باشکوه بود، پژو یک سورپرایز رو کرد: نام‌هایی مانند ۸۰۲، ۷۰۳ و ۹۰۱ خارج از دسترس پورشه بودند. اما پورشه از قبل در روند طراحی خودروی افسانه‌ای خود با هدف حک کردن نشان “۹۰۱” با رنگ طلایی در مکان‌های مختلفی مانند داشبورد و عقب خودرو پیش رفته بود. پورشه در یک ویدیو در یوتیوب توضیح می‌دهد: “این حروف از قبل تولید شده بودند. بنابراین، آن‌ها ‘۹’ و ‘۱’ را داشتند.”

حتی حروف فلزی که قرار بود روی عقب خودرو قرار گیرند، پانچ شده بودند. با نگاه به گذشته، نام “ناین ایلون” (۹۱۱) بسیار راحت‌تر از “ناین او وان” (۹۰۱) به زبان می‌آید، بنابراین یک مزیت آوایی ناخواسته به نفع پورشه رقم خورد. البته پورشه تحقیقات خود را انجام داده بود تا مطمئن شود هیچ خودروی دیگری با نام تجاری ۹۰۱ در جاده‌ها وجود ندارد. اما شانس پورشه در مورد یک قانون فنی نام‌گذاری که توسط قوانین محلی محافظت می‌شد، به پایان رسید.

پورشه توضیح می‌دهد: “پژو اصل صفر میانی را به صورت انحصاری در اختیار دارد: یک عدد سه‌رقمی با یک صفر در وسط. در فرانسه، آن‌ها حقوق قانونی تمام توالی‌های عددی مشابه را دارند.” و اضافه می‌کند که نام ۹۱۰ نیز نقض قوانین حق چاپ و حفاظت از علائم تجاری در فرانسه بود. این خودروساز آلمانی ادعا می‌کند که خبر یک چالش حقوقی قریب‌الوقوع در “بدترین زمان ممکن” به دستشان رسید، زیرا تمام مواد بازاریابی و برندینگ، مانند لوگو، بروشورها و پوسترها با نام حذف‌شده ۹۰۱ آماده بودند.

یک ایده نبوغ‌آمیز، از یک نابغه

چرا پورشه ۹۱۱، «۹۱۱» نامیده می‌شود؟!

داستان پشت تغییر نام، بسیار جذاب است، داستانی که یک مشکل حقوقی غیرمنتظره را با نبوغ انسانی ترکیب می‌کند. در یک پست مربوط به سال ۱۹۶۳، پورشه به یاد می‌آورد که “حال و هوای خوش‌بینی و هیجان تا مرز سرخوشی” در مرکز زوفن‌هاوزن حکم‌فرما بود. خودرو آماده بود. مواد برندینگ در دسترس بودند. اما خبر شوکه‌کننده از حق انحصاری عددی پژو مانند یک پتک بر سرشان فرود آمد. با این حال، به لطف طراح اصلی، فردیناند الکساندر پورشه، این شرکت بدون آسیب از این وضعیت خارج شد.

پورشه نوشت: “او به سادگی ‘۱’ را در نام دوبرابر کرد. چه حرکت نمادینی! صفر به یک تبدیل شد. ۹۰۱ به ۹۱۱ و ۹۱۱ به یک افسانه تبدیل شد.” و کاملاً شایسته بود که طراح اصلی حرف آخر را در این زمینه بزند. او که در تاریخ پورشه با نام “اف. اِی.” به یاد می‌آید، کار بر روی ۹۰۱، “شاهکار او”، را در اوایل دهه ۱۹۶۰ آغاز کرد. و به لطف ایده نبوغ‌آمیز او در لحظه آخر، جهان شاهکاری را به دست آورد که اکنون آن را با نام پورشه ۹۱۱ می‌شناسیم.

فردیناند اِی. پورشه همچنین ایده تغییر از روکش کروم روی قاب پنجره‌ها و تریم به رنگ سیاه مات را تصویب کرد. او علاوه بر تخصصش در طراحی خودروهای مسابقه، در ساخت ساعت برای بخش پورشه اِی‌جی نیز دست به کار شد، که منجر به تولد کرونوگراف ۱ شد. این ساعت به عنوان اولین ساعت با قاب مشکی و صفحه متناسب با آن شناخته می‌شود و پرفروش‌ترین محصولی است که از استودیوی طراحی پورشه بیرون آمده است. فردیناند الکساندر پورشه در سال ۲۰۱۲ از دنیا رفت، اما میراث او با پورشه ۹۱۱، حتی در مدل برقی آن، همچنان زنده است.

منبع: Slashgear

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *