جستجو
Close this search box.
جستجو
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

استفاده کمتر از شبکه های اجتماعی با این 6 ویژگی گوشی های هوشمند!

استفاده کمتر از شبکه های اجتماعی با این 6 ویژگی گوشی های هوشمند!

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اپلیکیشن‌های شبکه‌های اجتماعی می‌توانند بسیار اعتیادآور باشند و شما را به صفحه‌نمایش گوشی خیره کرده تا ساعت‌ها آنها را پیمایش کنید. با این حال، اگر می‌خواهید کنترل زمان خود را دوباره به دست بگیرید، شش ویژگی جذاب در گوشی‌های هوشمند وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید. با اِروتِک همراه باشید.

1. محدودیت های زمانی برای برنامه‌های شبکه‌های اجتماعی

یکی از بهترین راه ها برای کاهش زمان صرف‌شده در برنامه‌های شبکه‌های اجتماعی، تعیین محدودیت‌های زمانی روزانه برای آنهاست. این رویکرد به شما اجازه می‌دهد تا مرزهایی واضح ایجاد کرده و از مصرف بیش از حد این برنامه‌های اعتیادآور در روز جلوگیری کنید.

در ابتدا با ارزیابی میزان زمانی که در حال حاضر برای هر برنامه صرف می‌کنید شروع کرده و سپس یک محدودیت روزانه معقول را برای خود تعیین کنید. برای این کار می‌توانید از ویژگی‌هایی مانند زمان نمایشگر (Screen Time) در آیفون یا سلامتی دیجیتال (Digital Wellbeing) در اندروید برای ردیابی میزان استفاده خود برای هر برنامه و تعیین محدودیت استفاده کنید.

هنگامی که از این محدودیت روزانه فراتر رفتید، گوشی شما به‌طور خودکار برنامه را می بندد و تا زمانی که بازنشانی نشده باشد به شما اجازه استفاده از آن را نخواهد داد!

2. غیر فعال کردن اعلان‌ها

هر اعلانی که از برنامه‌های شبکه‌های اجتماعی دریافت می‌کنید، تلاشی برای بازگرداندن شما به آن برنامه است! خواه یک نظر در مورد پست جدید شما، پاسخ‌ها، لایک‌ها یا یک فالوور جدید باشد، این هشدارها برای ترغیب شما به تعامل با آن پلتفرم طراحی شده‌اند!

این اعلان‌ها در طول روز می‌توانند اضافه شوند و قبل از اینکه متوجه شوید، در نهایت زمان بیشتری را در این برنامه‌ها صرف کرده‌اید. برای جلوگیری از این امر، اعلان‌ها را برای برنامه‌هایی مانند فیسبوک، ایسنتاگرام، تیک‌تاک و دیگر برنامه‌هایی این‌چنینی که استفاده می‌کنید غیرفعال کنید.

برای خاموش کردن اعلان‌های یک برنامه در اندروید، به بخش “تنظیمات (Settings)” > “اعلان‌ها (Notifications)” > “اعلان‌های برنامه‌ها (Apps notifications)” بروید. سپس، کلید کنار برنامه‌ای را که می خواهید هشدارهای آن را غیرفعال کنید، خاموش کنید. اگر آیفون دارید، به مسیر “تنظیمات (Settings)” > “اعلان‌ها (Notifications) بروید. سپس برنامه خود را از لیست انتخاب کرده و کلید کنار گزینه “اجازه دادن به اعلان‌ها (Allow Notifications)” را غیرفعال کنید.

3. حالت مزاحم نشوید (DND) یا فوکوس (Focus Mode)

اگر نمی‌خواهید اعلان‌ها را به‌طور کامل غیرفعال کنید، فعال کردن حالت‌های فوکوس (Focus Mode) یا مزاحم نشوید (DND) در دستگاه‌تان بهترین کار بعدی است. این رویکرد می‌تواند به ویژه در ساعات کاری یا زمانی که نیاز به تمرکز بر روی یک کار دارید مفید باشد.

استفاده از حالت فوکوس (آیفون) یا حالت “مزاحم نشوید (Do Not Disturb)” (اندروید) یک راه عالی برای ایجاد تعادل بین اطلاع‌رسانی و به حداقل رساندن اختلالات ناشی از اعلان‌های برنامه‌های شبکه‌های اجتماعی است. شما به راحتی می‌توانید این حالت‌ها را با دسترسی به مرکز کنترل (آیفون) یا منوی تنظیمات سریع (اندروید) گوشی خود فعال یا غیرفعال کنید.

4. سفارشی سازی صفحه اصلی

دیدن برنامه‌های شبکه‌های اجتماعی موردعلاقه شما به محض باز کردن قفل گوشی، اغلب می‌تواند شما را وسوسه کند که آنها را باز کنید، حتی گاهی اوقات بدون فکر کردن یا نیاز داشتن! بنابراین حذف این برنامه‌ها از صفحه اصلی گوشی شما می‌تواند مانعی ایجاد کند که استفاده از آنها را به حداقل برساند.

این تغییر به ظاهر کوچک شما را مجبور می‌کند تا گام‌های بیشتری برای دسترسی به این برنامه‌ها بردارید که می‌تواند لحظه‌ای تأمل را فراهم کرده و به شما کمک کند تصمیم بگیرید که آیا واقعاً می‌خواهید در آن لحظه از آنها استفاده کنید یا خیر. همچنین می‌توانید این برنامه‌ها را به‌طور کامل از گوشی خود مخفی کنید.

در اندروید، می‌توانید به‌سادگی نماد برنامه‌ای را که می‌خواهید از شر آن در صفحه اصلی خلاص شوید به‌صورت طولانی فشار داده و حذف از صفحه اصلی را انتخاب کنید. به طور مشابه، در iOS می‌توانید یک برنامه را با فشار طولانی روی نماد برنامه و انتخاب “حذف برنامه (Remove App)” > “حذف برنامه از صفحه اصلی (Remove from Home Screen)” حذف کنید.

5. قفل کردن برنامه‌ها

کار دیگری که می توانید انجام دهید این است که برنامه‌های شبکه‌های اجتماعی خود را با رمزهای عبور طولانی و پیچیده قفل کنید. این کار باعث می‌شود دسترسی به این برنامه‌ها در زمان دلخواه کمی سخت‌تر شود. تایپ یک رمز عبور طولانی و پیچیده هر بار که می خواهید اینستاگرام، تیک‌تاک یا سایر پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی را بررسی کنید، شما را مجبور می‌کند مکث کرده و در مورد اینکه آیا واقعاً نیاز به استفاده از آن برنامه دارید یا خیر فکر کنید.

استفاده کمتر از شبکه های اجتماعی با این 6 ویژگی گوشی های هوشمند!

شما می‌توانید با استفاده از ویژگی‌های امنیتی داخلی یا با کمک یک برنامه شخص ثالث، قفل برنامه را در گوشی اندرویدی یا آیفون خود تنظیم کنید.

6. حالت خاکستری (Grayscale Mode)

اکثر برنامه‌های شبکه‌های اجتماعی با رنگ‌های روشن طراحی شده‌اند و مملو از محتوای چشم‌نوازند که نه تنها شما را درگیر خود نگه می‌دارند، بلکه شما را تشویق می‌کنند برای کسب اطلاعات بیشتر به آنها بازگردید. فعال کردن حالت خاکستری (Grayscale Mode) در اندروید یا آیفون، نمایشگر گوشی شما را به رنگ سیاه و سفید تغییر می‌دهد و از نظر بصری جذابیت کمتری دارد.

این تغییر ساده نه تنها می‌تواند مدت زمانی را که در رسانه‌های اجتماعی صرف می‌کنید، بلکه برای بازی‌ها و سایر برنامه‌های غیراصلی کاهش دهد.

استفاده از ویژگی‌های بالا در گوشی شما به کاهش چشمگیر استفاده از رسانه‌های اجتماعی کمک می‌کند. برای کمک بیشتر، می‌توانید برنامه‌های شخص‌ثالث اختصاصی که برای جلوگیری از پیمایش بی‌‌دلیل طراحی شده‌اند را نیز کاوش کنید.

منبع: Makeuseof

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *