جستجو
Close this search box.
جستجو
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

7 برنامه کاربردی اندرویدی که احتمالاً آنها را نمی‌شناسید!

7 برنامه کاربردی اندرویدی که احتمالاً آنها را نمی‌شناسید!

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اپلکییشن‌های موبایل شکل ارتباط ما با فناوری و جهان بیرون را به‌شدت تغییر داده‌اند. از فضای مجازی که ما را در مورد دوستان و خانواده خود و جهان به‌روز نگه می‌دارد تا معمولی‌ترین برنامه تقویم، خیلی سخت است که زندگی خود را بدون این برنامه‌ها تصور کنیم. برخی برنامه‌ها به اندازه کافی محبوب‌تر شده و کم‌و‌بیش در هم جا یافت می‌شوند. اما هزاران برنامه کارآمد وجود دارند که از دید کاربران دور مانده و یا کاربران حتی از وجودشان خبر ندارند.  اندروید پلتفرمی است که به توسعه‌دهندگان دامنه اختیار گسترده می‌دهد تا به شما کمک کند که بیشترین استفاده را از گوشی خود ببرید. در این مطلب برخی از بهترین برنامه‌های اندرویدی که کمتر مشهور هستند را به شما معرفی خواهیم کرد. با اِروتِک همراه باشید.

این مطلب چند برنامه از بهترین برنامه‌هایی اندرویدی را که ممکن است خیلی‌‌ها با آنها آشنا نباشند را بررسی کرده‌ است. در میان این برنامه‌ها، از برنامه‌های پخش موسیقی عالی تا رابط کاربری‌های خاصی که ارتباط شما با گوشی یا تبلت اندرویدتان را تغییر می‌دهد، پیدا می‌شود. تمام برنامه‌هایی که اینجا معرفی می‌شوند، کمی با فضای رایج برنامه‌ها فاصله دارند، با این حال، به شکل عجیبی در زندگی روزمره کارآمد هستند. همچنین برای هر کس با هر نیاز چیزی در این مطلب پیدا می‌شود. با وجود اینکه برخی کاربران ممکن است مثلاً علاقه‌ای به برنامه‌ای که میانبرهای شخصی‌سازی‌شده دستیار گوگل (Google Assistant) را می‌سازد، نداشته باشند، اما برای مثال ممکن است برنامه‌ای که برخی جنبه‌های ایردراپ (AirDrop) اپل را در اندروید تکرار کرده‌ است، برای آن‌ها جذاب باشد. پس بدون مقدمه می‌توانید 7 تا از بهترین برنامه‌های اندرویدی که احتمالا تاکنون چیزی از آن‌ها نشنیده‌اید را در پایین ببینید.

7 برنامه از بهترین برنامه‌ های اندرویدی که شما احتمالا چیزی درباره آن‌ها نمیدانید

USB Audio Player Pro

اگر شما به موسیقی علاقه‌مند هستید یا هدفون‌های گران‌قیمتی دارید و می‌خواهید از بهترین تجربه گوش دادن به موسیقی بهره‌مند شوید، به سختی می‌توانید رقیبی برای USB Audio Player Pro پیدا کنید. با وجود آنکه این برنامه پخش صدا شهرت زیادی پیدا نکرده، برخی از دوست‌داران پخش صوتی Hi-Fi خیلی به آن علاقه دارند، چرا که امکانات شخصی‌سازی آن روی فایل‌های موسیقی تقریبا بی‌نهایت است و قابلیت‌های مرتبط با Hi-Fi فراوانی هم دارد. تنها نقطه ضعف این برنامه این است که برای نصب آن باید هزینه پرداخت کرد، اما این هزینه یک سرمایه‌گذاری یک‌باره است و دیگر نیازی به خرید اشتراک‌های آزاردهنده نیست و قطعا برای کسانی که بهترین تجربه پخش صدا را روی اندروید می‌خواهند ارزش پرداختش را دارد.

ممکن نیست بتوانیم که همه ویژگی‌های بی‌نظیر USB Audio Player Pro را فهرست کنیم. این برنامه با تجهیزات مختلف مرتبط با صدا و مورد علاقه دوست‌داران موسیقی کار می‌کند. از میان این تجهیزات می‌توان به رابط‌های موسیقی، DACها و همچنین هدفون‌های بلوتوثی رده‌بالا اشاره کرد. این برنامه با سرورهای محتوایی UpnP/DLNA هم کار می‌کند که به درد کسانی می‌خورد که یک کتابخانه موسیقی روی اینترنت شخصی خود دارند. همچنین می‌تواند با دراپ‌باکس و سرویس‌های موسیقی HiFi مثل Qobuz و TIDAL هماهنگ شود. اگر دستگاه اندرویدی شما یک Hi-Fi DAC درونی داشته باشد، این برنامه می‌تواند از ابزار Hi-Fi Direct برای رسیدن به بهترین کیفیت صدا استفاده کند.

در حقیقت، یکی از بهترین کاربردهای این برنامه مربوط به افزونه Morphlt است که امضاهای صدای هدفون شما را اصلاح می‌کند تا صدای آن را رضایت‌بخش‌تر کند. این کار به این معناست که Eqingهای شخصی‌سازی‌شده هدفون‌های موجود در بازار را حذف خواهد کرد. با این کار، چیزی که فرد در هدفون می‌شنود، به چیزی که هنرمند در استودیو می‌شنود نزدیک‌تر می‌گردد. برای مثال، صدای پیش‌فرض سامسونگ گلکسی بادز 2 پرو و هدفون‌ سونی WH-1000XM5 خیلی دوست‌داشتنی نیست، اما هر دوی این‌ها از سوی قابلیت Morphlt پشتیبانی می‌شوند که کیفیت پخش را در همان لحظه به استانداردهای مطلوب می‌رساند.

7 برنامه از بهترین برنامه‌ های اندرویدی که شما احتمالا چیزی درباره آن‌ها نمیدانید

PushBullet

PushBullet برنامه‌ای است که به شما اجازه می‌دهد تا فایل‌ها و لینک‌ها را بین دستگاه‌های مختلف بفرستید، اعلان‌های گوشی خود را در کامپیوترتان بازتاب دهید و از سایر دستگاه‌ها هم پیامک ارسال کنید. همچنین می‌توانید بین چند دستگاه مختلف فرآیند بریدن (Copy) و چسباندن (Paste) را انجام دهید.

البته کارکرد این برنامه در سال‌های اخیر توسط برنامه‌هایی چون Google Quick Share و Microsoft Phone Link هم انجام می‌شود. با این حال، این برنامه‌ها نمی‌توانند کارکرد روان PushBullet که باعث می‌شود به‌راحتی بتوان آن را پیشنهاد داد را تکرار کنند. با وجود اینکه بخش زیادی از کاربردهای این نرم‌افزار نیاز به پرداخت هزینه اشتراک دارد، نسخه رایگان آن همچنان به اندازه کافی کاربردی هست. البته نسخه پولی هم برای کسانی که همه این قابلیت‌ها را در یک برنامه می‌خواهد و یا از چند سیستم‌عامل استفاده می‌کنند، عالی است.

پس از نصب PushBullet روی یک یا دو دستگاه و وارد شدن به اکانت خود، می‌توانید 100 پیامک از کامپیوتر خود بفرستید و فایل‌های کوچک‌تر از 25 مگابایت را رایگان انتقال دهید. اشتراک پولی هم محدودیت انتقال را به 1 گیگابایت می‌رساند، محدودیت‌های پیامک دادن را حذف کرده و پشتیبانی بریدن و چسباندن در چند دستگاه و بازتاب دادن اعلان‌ها را اضافه می‌کند. البته می‌توان برای این سرویس هزینه نکرد، چرا که نرم‌افزارهای چندپلتفرمی دیگری از مایکروسافت و گوگل هم بسیاری از کاربردهای پولی ذکرشده را انجام می‌دهند.

یکی از استفاده‌های اصلی رایگان PushBullet این است که هنگامی که بیرون و در حرکت هستید و چیزی را پیدا می‌کنید که می‌خواهید روی نمایشگر بزرگ آن را ببینید، صفحات وب را از گوشی خودتان به کامپیوتر بفرستید. با این حال، نسخه هزینه‌دار این برنامه هم می‌تواند ارزشش را داشته باشد، مخصوصاً اگر شما هم دستگاه اندروید داشته باشید و هم از macOS یا ChromeOS استفاده کنید. در مورد دوم خوب است بدانید که PushBullet می‌تواند یک افزونه روی کروم بسازد و تجربه روان‌تری را میان کامپیوتر و گوشی شما ایجاد کند.

7 برنامه از بهترین برنامه‌ های اندرویدی که شما احتمالا چیزی درباره آن‌ها نمیدانید

Action Blocks

دسترسی‌پذیری یکی از مهم‌ترین مسائل مورد توجه در توسعه گوشی‌های هوشمند است. در فرآیند ساخت ابزارهایی که استفاده از اندروید را برای افراد دارای معلولیت آسان‌تر می‌کند، گاهی اوقات ابتکارهایی استفاده می‌شود که به همه کمک می‌کند. یکی از این دست برنامه‌ها Action Blocks است. این نرم‌افزار ساخت گوگل به شما این امکان را می‌دهد تا میانبرهای دلخواهتان را بسازید و آن‌ها را به عنوان ابزارک روی صفحه خانه گوشی خود بگذارید.

از روتین‌های هوشمند در خانه تا پیام‌های متنی شخصی‌سازی‌شده، Action Blocks می‌تواند به شما کمک کند معمول‌ترین کارهایی را که با دستگاه اندروید خود انجام می‌دهید، سریع‌تر به پایان برسانید. برای مثال، می‌توانید در کنترل روتین‌های هوشمد خانه خود از این برنامه استفاده کنید و یا به کمک آن با یک دکمه ایمیل‌های تجاری خود را بفرستید. شرکت گوگل، خود این برنامه را طراحی کرده‌ است. با این وجود، کمتر کسی از آن استفاده می‌کند و روی گوگل پلی هم تنها یک میلیون نصب دارد. عجیب است که این برنامه یکی از غیرمحبوب‌ترین برنامه‌های این فهرست است.

Action Blocks به عنوان یک مسیر ورودی برای دستیار گوگل (Google Assistant) عمل می‌کند. هر بلوک این برنامه یک میانبر است که دستورهای متنی را به دستیار گوگل می‌رساند. برای مثال، فرض کنید شما یک بلوک اجرایی (Action Block) دارید که همه چراغ‌های خانه‌تان را خاموش می‌کند و در را قفل می‌کند؛ اما درحقیقت وقتی شما روی این بلوک می‌زنید یک دستور متنی به دستیار گوگل ارسال می‌شود که «همه چراغ‌های خانه را خاموش کن و در را قفل کن».

این یک سیستم ساده و پیراسته است. تقریباً بی‌نهایت روش مختلف برای استفاده خلاقانه از Action Blocks وجود دارد. برای نمونه، وقتی فردی از نزدیکان شما در بیمارستان و در دوران نقاهت پس از جراحی است، شما می‌توانید یک بلوک اجرایی شخصی برای او بسازید که چراغ‌ها را روشن کند، پیامی به اسپیکر‌های گوگل نست (Google Nest) شما بفرستد و یک پیامک هم به شما بدهد تا وقتی او به کمک نیاز داشت، بتواند توجه شما را جلب کند.

7 برنامه از بهترین برنامه‌ های اندرویدی که شما احتمالا چیزی درباره آن‌ها نمیدانید

BuzzKill

برنامه BuzzKill که نامش هم با کاربردش سازگار است، یکی دیگر از برنامه‌های اندرویدی است که بسیار کم به آن توجه شده‌ است. این برنامه تنها 10000 دانلود در گوگل پلی دارد. BuzzKill اعلان‌های آزاردهنده را کاهش می‌دهد و برای سایر اعلان‌ها هم پاسخ‌های شخصی‌سازی‌شده می‌سازد.

پراستفاده‌ترین قابلیت این برنامه احتمالا CoolDown است که ارسال چند اعلان از یک منبع را متوقف می‌کند. این قابلیت زمانی به کار می‌آید که یک گروه یا کانال زیادتر از حد فعالیت می‌کند. در این حالت، به جای اینکه با تعداد زیادی اعلان بمباران شوید که گوشی شما را با صدای خود به یک زنگ تبدیل می‌کنند، BuzzKill تنها اجازه می‌دهد اعلان اول با صدا پخش شود و باقی بدون‌صدا نمایش داده می‌شوند. این قابلیت آن‌قدر کاربردی است که خود گوگل هم در حال به‌کارگیری مشابه آن است. به‌طوری که یکی از قابلیت‌های جدید اندروید 15 همین قابلیت است که گوشی شما را کمتر آزاردهنده می‌کند!

قابلیت‌های BuzzKill

BuzzKill قابلیت‌هایی دارد که احتمالاً آرزو می‌کردید روی اندروید موجود باشند. برای نمونه زنگ‌ دلخواه این برنامه به شما اجازه می‌دهد تا اشکال مختلفی از لرزش و صدا را به یک مخاطب یا یک برنامه خاص اختصاص دهید. با این برنامه شما می‌توانید که همه اعلان‌های خود رو جمع کنید و آن‌ها را زمان‌بندی کنید تا در زمان خاصی ارسال شوند. برای مثال، می‌توانید کاری کنید که ایمیل‌های کاری تا پیش از شروع کار در صبح مزاحم شما نمی‌شوند. شما همچنین می‌توانید واکنش‌های شخصی‌سازی‌شده‌ای را به اعلان‌ها اختصاص دهید. برای این کار از ساختار دستورهای شرطی استفاده می‌شود. مثلا می‌توان یادآوری‌های بازه‌ای و مرتب را برای پاسخ به پیامک‌های مخاطبان مهم مشخص کرد.

در مجموع، BuzzKill یکی از آن برنامه‌هایی است که شما پس از نصب آن و تنظیم آن با سبک زندگی و ترجیحات‌تان از خود می‌پرسید که پیش از آن چطور زندگی می‌کرده‌اید. با وجود اینکه این برنامه چند دلاری قیمت دارد، این هزینه نسبت به اشتراک ماهانه بهتر است و قیمت آن عادلانه‌تر است. برای همه ما اتفاق افتاده که از دست اعلان‌های بدون توقف که اهمیتی ندارند و یا نمی‌توانیم در لحظه کاری در موردشان انجام دهیم، به ستوه آمده باشیم. BuzzKill بسیاری از این آزارها را از بین می‌برد.

7 برنامه از بهترین برنامه‌ های اندرویدی که شما احتمالا چیزی درباره آن‌ها نمیدانید

Command Stick

از میان همه برنامه‌های این لیست هیچ‌کدام به اندازه Command Stick برای بازی کردن و گشتن ساده بامزه نیستند. این ابزارک در سیستم اندروید این طرف و آن طرف می‌رود و به شما اجازه می‌دهد که در دستگاهتان حرکت کنید. همچنین می‌توانید پخش محتوا  و تنظیمات را در حال حرکت تغییر دهید و کارهای مختلف دیگری انجام دهید. با وجود اینکه این برنامه تنها 5000 بار روی گوگل پلی دانلود شده‌است، به‌طور شایان توجهی خوب ساخته شده‌است. رابط کاربری این برنامه خاص است (تصور کنید که شکل دکمه‌های آیپاد به‌روز شود تا در گوشی‌های هوشمند قرار گیرد. سپس با یکی از رابط‌های کاربری هولوگرافی که مرد آهنی (Iron Man) در فیلم‌های مارول از آن‌ها استفاده می‌کند ترکیب شود) اما وقتی شما به‌خوبی آن را یاد بگیرید، به‌راحتی و بدون فکر کردن زیاد میان زیرمنوهای مختلف آن جابجا خواهید شد.

استفاده از Command Stick

در تنظیمات پیش‌فرض این برنامه میانبرهایی برای تغییر برنامه‌های و حرکت در صفحه فعلی وجود دارد که مورد دوم زمانی به کار می‌آید که بخواهید مطالب طولانی را با یک دست خود در گوشی بخوانید. کنترل‌های مرتبط با محتواهای مختلف اما برجسته‌ترین جنبه کاربرد Command Stick هستند، با این حال در حالت پیش‌فرض کمی دور از چشم قرار گرفته‌اند. بار دیگر می‌توان به رابط کاربری این برنامه اشاره کرد که مانند یک صفحه چرخان آیپاد پیشرفته عمل می‌کند. این صفحه برای ورودی‌هایی که شما می‌دهید بازخوردهای تصویری هم عرضه می‌کند. برای نمونه، وقتی در یک مسیر میان گزینه‌ها حرکت می‌کنید، نمودار ترتیب زمانی عملکردهای خودتان را می‌بینید. وقتی که می‌خواهید قطعات موسیقی را رد کنید، قطعات بعدی را دور قسمت بیرونی ساختار چرخ‌مانند این برنامه می‌بینید.

وقتی استفاده‌تان از Command Stick تمام شد، می‌توانید آن را به گوشه صفحه خودتان ببرید. در این حالت این برنامه به شکل یک دایره نیمه‌شفاف قرار می‌گیرد. وقتی دوباره به آن نیاز پیدا کردید، می‌توانید خیلی راحت همین دایره را به صفحه برگردانید و این دایره بار دیگر به همان ساختار چرخ‌مانند کنترل تبدیل می‌شود. از برنامه Command Stick می‌توانید این کنترل‌ها را تغییر دهید و آن‌ها را فعال و غیرفعال کنید.

7 برنامه از بهترین برنامه‌ های اندرویدی که شما احتمالا چیزی درباره آن‌ها نمیدانید

CrookCatcher

محافظ ضدسرقت اندروید برای مدت طولانی یکی از ویژگی‌های مهم در امنیت و حریم شخصی این سیستم‌عامل بوده‌ است. اما با وجود اینکه به کمک آن در زمان سرقت می‌توانید گوشی خود را ردیابی کنید، شناسایی سارق کار بسیار دشوارتری است. اینجاست که CrookCatcher وارد عمل می‌شود. این برنامه وقتی سارق در حال باز کردن قفل گوشی است، از او عکس می‌گیرد. همین قابلیت نشان‌دهده برتری آن نسبت به محافظت ضدسرقت اندروید است. هروقت که یک پسورد، PIN یا الگوی قفل گوشی یا تبلت اندرویدی شما اشتباه وارد شود، CrookCatcher یک عکس می‌گیرد. سپس آن عکس را همراه با موقعیت مکانی دستگاه ایمیل می‌کند.

البته واضح است که این سیستم بی‌ایراد نیست. یک مجرم باهوش گوشی شما در یک کیف یا جعبه ضدسیگنال می‌گذارد و یا آن را خاموش می‌کند. این‌گونه هرسیگنال بی‌سیم گوشی شما را قطع می‌کند. افزون بر این، سارق ممکن است حین تلاش برای باز کردن گوشی دوربین را بپوشاند. اما اگر سارق این قدم‌ها را برندارد، CrookCatcher پیدا کردن او را آسان‌تر می‌کند. یک توصیه مهم دیگر این است که معمولا رفتن به سراغ یک سارق موبایل، حتی اگر تصویری از او دارید کار هوشمندانه‌ای نیست. اجازه دهید افراد کاربلدی چون مأموران قانون این کار را انجام دهند.

نسخه رایگان CrookCatcher با دوربین سلفی تبلت یا گوشی شما عکس می‌گیرد، اطلاعات موقعیت مکانی را ثبت می‌کند و هر دو را ایمیل می‌کند. نسخه پولی آن یک قدم جلوتر می‌رود. این نسخه یک آلارم بلند از خود منتشر می‌کند، یک پیام شخصی‌سازی‌شده روی صفحه شما به دزد نشان می‌دهد و تا دسترسی به اینترنت برای ارسال ایمیل صبر می‌کند. علاوه بر این، پس از یک بار رمز نادرست این برنامه یک صفحه ورود غلط را روی دستگاه نشان می‌دهد، البته باید اشاره کرد که این صفحه جعلی تنها یک عکس ثابت است که فقط کسانی که کمترین اطلاعات را در مورد فناوری دارند، فریب آن را می‌خورند.

7 برنامه از بهترین برنامه‌ های اندرویدی که شما احتمالا چیزی درباره آن‌ها نمیدانید

Tap Scroll

یکی از بهترین استدلال‌ها برای استفاده از اندروید این است که این سیستم‌عامل اجازه شخصی‌سازی بی‌نهایت را می‌دهد. این یعنی وقتی سیستم‌عاملی مثل iOS قابلیتی به دست می‌آورد، خیلی طول نمی‌کشد که توسعه‌دهندگان اندروید، برنامه‌ای طراحی کنند که همان کار را انجام می‌دهد. Tap Scroll یکی از کاربردی‌ترین قابلیت‌های iOS، یعنی قابلیت بازگشت به بالای صفحه با زدن روی نوار وضعیت (Status Bar) را اجرا می‌کند. این برنامه اما همه چیز را یک قدم جلوتر می‌برد و به شما اجازه می‌دهد تا با دو بار زدن روی نوار وضعیت هم به پایین صفحه بروید. Tap Scroll اشاره‌های (Gestures) دیگری هم دارد که می‌توانید آن‌ها را برای ورودی‌های مختلف شخصی‌سازی کنید. برای مثال، به کمک آن‌ها می‌توانید به صفحه خانه، صفحه آخرین عملکردها و صفحه قبلی بروید و یا پنل اعلان‌ها را باز و بسته کنید.

استفاده از Tap Scroll

برنامه Tap Scroll به خودی خود زیبا نیست. مثلا روی گوشی‌های سامسونگ این برنامه رنگ‌ها را تقریبا ناخوانا نشان می‌دهد. با این حال، این نکته خیلی اهمیتی ندارد چرا که این برنامه برنامه‌ای نیست که پس از نصبش حتی یک‌بار هم چشمتان به آن بیفتد و پس از آنکه برای بار اول آن را تنظیم کردید، بعید است که نیاز به دوباره دیدن آن پیدا کنید. این برنامه خیلی راحت میانبرهای اشاره‌ها را به اندروید اضافه می‌کند. بنابراین، تنها درست کار کردن اشاره‌ها اهمیت دارد.

Tap scroll بیش از همه زمانی استفاده می‌شود که از برنامه‌هایی که کشیدن و حرکت در صفحه در آن‌ها هیچ‌گاه تمام نمی‌شود، مثل فیسبوک و اینستاگرام استفاده کنید. در این حالت، با کمک آن می‌توایند به سرعت به بالای بخش فید (Feed) خود برگردید. اگر هم با اشاره‌های جابجایی در اندروید احساس محدودیت می‌کنید، Tap Scroll به شما اجازه می‌دهد که کارآیی آن‌ها را با میانبرهای کشیدن صفحه به چپ یا راست و زدن یا دوبار زدن روی صفحه بیشتر کنید.

افزون بر صفحه خانه و صفحه قبلی و صفحه آخرین عملکردها و پنل اعلان‌ها، Tap Scroll می‌تواند طوری تنظیم شود که چراغ قوه گوشی را روشن و خاموش کند. در کنار آن هم تنظیمات سریع (ًQuick Settings) آن را باز کند یا منوی روشن و خاموش را بیاورد. این برنامه می‌تواند این عملکردها را با یک اشاره تنها عملی کند. دیگر لازم نیست چند عمل متفاوت را برای باز کردن این منوها و انجام این عملکردها انجام دهید.

7 برنامه از بهترین برنامه‌ های اندرویدی که شما احتمالا چیزی درباره آن‌ها نمیدانید

این برنامه‌ها چگونه انتخاب شدند؟

هر برنامه‌ای در این فهرست در یک بازه حداقل چند روزه امتحان شده‌ است. برخی هم برای مدتی طولانی بخشی از تنظیمات اصلی یک دستگاه اندرویدی بوده‌اند. در انتخاب برنامه‌ها، همچنین کم‌طرفدار بودن آن‌ها نسبت به جمعیت گسترده کاربران اندروید مورد نظر بوده‌ است. با وجود اینکه معیار خاصی برای اندازه‌گیری کم‌طرفدار بودن وجود ندارد، برنامه‌های انتخاب شده آن‌هایی بودند که مخاطب میانگین چندان با آن‌ها آشنا نیست.

منبع: SlashGear

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *