جستجو
Close this search box.
جستجو
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

با 4 قابلیت کاربردی باند فوق عریض یا UWB در دستگاه‌های اندرویدی آشنا شوید

آشنایی با 4 قابلیت کاربردی باند فوق عریض (UWB) در دستگاه‌های اندرویدی!

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

در حالیکه فناوری باند فوق عریض (UWB) برای نخستین بار توسط اپل و در هنگام رونمایی از آیفون 11 معرفی شد، اما پس از گذشت 5 سال این فناوری همچنان به عنوان یکی از جدیدترین انواع از فناوری‌های بی‌سیم محسوب شده و درصد محدودی از گوشی‌های اندرویدی از آن پشتیبانی می‌کنند. با این حال اگرچه به‌کارگیری از فناوری UWB، حداقل آن‌طور که انتظار می‌رفت، گسترش نیافت اما به سبب مزایا و کاربردهای منحصربه‌فرد این فناوری انتظار می‌رود در آینده نه‌چندان دور حضور این فناوری را در عرصه‌های بیشتری شاهد باشیم. در این مطلب به آشنایی با 4 مورد از کاربردی‌ترین قابلیت‌های فناوری باند فوق‌عریض خواهیم پرداخت. با اِروتِک همراه باشید.

  • به‌اشتراک‌گذاری سریع

قابلیت «Quick Share» عملکردی مشابه با قابلیت AirDrop در محصولات اپل را ارائه داده و یکی از آسان‌ترین روش‌ها برای به‌اشتراک‌گذاری و انتقال فایل میان دو دستگاه اندرویدی است. با این حال در صورتیکه با نام «Quick Share» آشنایی ندارید لازم است ذکر کنیم که این نام توسط سامسونگ و برای برخی از گوشی‌های قدیمی‌تر استفاده شده و این قابلیت در سایر دستگاه‌های اندرویدی تحت عنوان «Nearby Share» شناخته می‌شود. با این حال به گفته گوگل در حال حاضر نسخه به‌روزرسانی‌شده «Quick Share» با «Nearby Share» سازگاری داشته و کاربران قادرند به آسانی اطلاعات خود را از طریق این دو گزینه با یک‌دیگر به اشتراک بگذارند.

در حالت کلی این قابلیت برای انتقال فایل‌ها تنها به پروتکل UWB نبوده از طریق «بلوتوث، ارتباط میدان نزدیک (NFC)، وای‌فای و UWB» نیز عملکرد خود را به نمایش می‌گذارد. با این حال در صورت استفاده از پروتکل UWB می‌توانید اطلاعات حجیم خود را با «دقت، سرعت، قابلیت اطمینان» بیشتری انتقال دهید.

  • کلید دیجیتال اندرویدی خودرو

در حالیکه برای استفاده از باند فوق عریض در قابلیت «به‌اشتراک‌گذاری سریع» تنها به دو گوشی اندرویدی ساده نیاز بود، برای بهره‌مندی از امکانات «کلید دیجیتال اندرویدی خودرو» لازم است مالک یک خودرو سازگار با UWB باشید! به‌طور کلی این قابلیت به کاربران اجازه می‌دهد بدون نیاز به سوئیچ خودرو، آن را روشن یا خاموش کنند. علاوه بر این در صورت استفاده از کلید دیجیتال اندرویدی خودرو با نزدیک شدن کاربر به یک شعاع مشخص (در حوالی خودرو)، قفل خودرو به‌صورت خودکار غیرفعال شده و در صورت اعمال برخی از تنظیمات نرم‌افزاری، خودرو به‌صورت کامل روشن می‌شود. این در حالی است که با دورشدن کاربر از خودرو قفل آن به‌صورت خودکار فعال می‌شود. علاوه بر این، تمامی این وقایع در شرایطی رخ می‌دهد که کاربر برای استفاده از کلید دیجیتال اندرویدی خود به باز کردن قفل صفحه‌نمایش گوشی خود نیازی نداشته و تمامی این اقدامات به‌صورت خودکار صورت می‌پذیرند.

با این حال تمامی خودروهای سازگار با باند فوق عریض از فناوری ارتباط میدان نزدیک (NFC) نیز پشتیبانی کرده و در صورت عدم تمایل کاربران به استفاده از UWB (به دلیل مسائل شخصی یا امنیتی) در این قابلیت، آن‌ها همچنان می‌توانند با قرار دادن گوشی خود در کنار حسگرهای NFC تعبیه‌شده بر روی خودرو (که عموماً بر روی دستگیره خودرو قرار داده می‌شوند) از کلید دیجیتال اندرویدی خود بهره ببرند.علاوه بر این در حالیکه در برخی از مواقع فناوری NFC حتی در صورت خاموش بودن گوشی نیز همچنان عملکرد خود را ارائه می‌دهد، توصیه می‌شود همواره سوئیچ فیزیکی خودرو را نیز با خود به همراه داشته باشید.

  • ردیابی دقیق در اپلیکیشن Find My Device

پلت‌فرم «Find My Device» عملکردی مشابه با اپلیکیشن «Find My» اپل را در اختیار کاربران دستگاه‌های اندرویدی قرار می‌دهد. این  قابلیت با ردیابی طیف وسیعی از دستگاه‌های اندرویدی به کاربران در «یافتن دستگاه‌ها یا گجت‌های گم‌شده یا مسروقه» کمک می‌کند. در حالیکه این قابلیت در اغلب مواقع به ترکیبی از «داده تلفن همراه، وای‌فای و بلوتوث» برای ردیابی “محلی و از راه دور” متکی است، اما باند فوق عریض مکان دقیق دستگاه گم‌شده در فواصل کم (مانند یک اتاق، واحد و ..) را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. در صورتیکه همواره وسایل شخصی خود را گم می‌کنید، این قابلیت از UWB می‌تواند برای شما بسیار مفید باشد!

با این حال برای استفاده از این قابلیت چند شرط اساسی وجود داشته و در وهله اول لازم است دستگاه یا گجت گم‌شده (مانند ساعت هوشمند، مچ‌بند سلامتی، هدفون بی‌سیم، ردیاب و ..) شما نیز از UWB پشتیبانی کند و به حساب کاربری گوگل شما نیز متصل باشد. علاوه بر این از آنجایی که گوگل از ماه می سال جاری میلادی فرآیند راه‌اندازی شبکه اصلاح‌شده خود برای پلت‌فرم «Find My Device» را آغاز کرده است، پشتیبانی این پلت‌فرم از UWB به عنوان یک قابلیت بسیار جدید محسوب شده و ممکن است در برخی از مواقع عملکرد چندان قابل‌توجهی را ارائه ندهد.

با 4 قابلیت کاربردی باند فوق عریض یا UWB در دستگاه‌های اندرویدی آشنا شوید

  • پخش محتوا از طریق Google Cast

بدون شک پشتیبانی از پلت‌فرم Google Cast یکی از جذاب‌ترین شاخصه‌های تلویزیون‌های هوشمند مجهز به سیستم‌عامل گوگل است! این قابلیت امکان پخش و به نمایش‌گذاشتن تمامی فایل‌های چندرسانه‌ای (مادامی که از طریق اپلیکیشن سازگار با این قابلیت صورت بگیرد!) بر روی یک نمایشگر خارجی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. علاوه بر این پیش‌بینی می‌شود به‌زودی کاربران برای استفاده از این قابلیت به اپلیکیشن انحصاری نیاز نداشته باشند و تنها با قرار دادن دستگاه اندرویدی خود در کنار نمایشگر از این قابلیت بهره ببرند!

با این حال، در حال حاضر، استفاده از این قابلیت محدودیت‌هایی را نیز با خود به همراه دارد. به عنوان مثال برای پخش محتوا از طریق Google Cast با استفاده از فناوری باند فوق عریض لازم است از یکی از گوشی‌های جدید سری پیکسل یا تبلت پیکسل استفاده شود! همچنین پخش محتواهای صوتی تنها به دو پلت‌فرم اسپاتیفای (Spotify) و یوتیوب موزیک (YouTube Music) محدود بوده و گوگل تاکنون جزئیات بیشتری در رابطه با پشتیبانی سایر پلت‌فرم‌های پخش صوتی یا تصویری (نظیر نتفلیکس و نسخه پریمیوم یوتیوب) از این قابلیت را ارائه نداده است. این در حالی است که به باور برخی از کارشناسان ممکن است گوگل این قابلیت را به‌صورت انحصاری و تنها در اختیار کاربران دستگاه‌های خود قرار دهد. با این حال از آنجایی که تمامی قابلیت‌های جدید دستگاه‌های پیکسل دیر یا زود به سایر دستگاه‌های اندرویدی نیز راه خود را باز می‌کنند، شاید این مسئله دغدغه چندان بزرگی نباشد!

در کدام دستگاه‌های اندرویدی می‌توان از قابلیت‌های باند فوق عریض استفاده کرد؟

برای بهره‌مندی از قابلیت‌های جذاب فناوری باند فوق‌عریض توصیه می‌شود در وهله اول از به‌روز بودن «سیستم‌عامل دستگاه خود (یعنی نصب آخرین نسخه از اندروید) و اپلیکیشن‌های مورد استفاده» و فعال بودن UWB اطمینان حاصل فرمایید. در حال حاضر دستگاه‌های اندرویدی زیر از فناوری UWB پشتیبانی می‌کنند:

  • تمامی گوشی‌های پرچم‌دار سری پیکسل گوگل (از سری پیکسل 6 به بعد)
  • گوشی تاشو پیکسل فولد گوگل
  • تبلت پیکسل گوگل
  • تمامی مدل‌های پلاس و اولترا گوشی‌های سری گلکسی S سامسونگ (از سری گلکسی S21 به بعد)
  • گلکسی نوت 20 سامسونگ
  • تمامی گوشی‌های سری گلکسی زد فولد سامسونگ (از سری گلکسی زد فولد 2 به بعد)
  • گوشی شیائومی MIX4
  • گوشی موتورولا اج (Edge) 50

منبع: Pocket-lint

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *