جستجو
Close this search box.
جستجو
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

8 نشانه آشکار که به شما می‌گویند باید یک گوشی جدید بخرید!

چه زمانی باید گوشی جدید بخریم؟ ۸ نشانه آشکار برای تعویش گوشی قدیمی!

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

با پیشرفت برق‌آسای تکنولوژی‌ها طول عمر گوشی‌های هوشمند نیز به سمت کوتاه‌تر شدن می‌رود چرا که مدل‌های جدیدتر، سخت‌افزارهای قدرتمندتر و ویژگی‌ها و قابلیت‌های نرم‌افزاری پیشرفته‌تری را ارائه می‌دهند. سازندگان گوشی‌های هوشمند نیز با به عقب راندن مرزهای نوآوری تلاش می‌کنند مصرف‌کنندگان را برای خریداری یک گوشی جدید وسوسه کنند! در این میان برخی از کاربران به دلایل مختلفی از جمله “محدودیت در بودجه مالی” از خرید یک گوشی جدید صرف نظر کرده و به دستگاه قدیمی خود دلبسته می‌شوند. این در حالی است که سخت‌افزارهای یک گوشی هوشمند نیز مشابه با هر دستگاه الکترونیکی دیگری «عمر طبیعی» منحصربه‌فرد خود را داشته و پس از به پایان رسیدن آن، عملاً بیشتر از سودرسانی به کاربر خود ضرر می‌رسانند! اما چه زمانی وقت خریداری یک گوشی جدید فرا می‌رسد؟ برای پاسخ به این سوال با اِروتِک همراه باشید.

1. عملکرد کند

«عملکرد ضعیف و کند» یکی از رایج‌ترین نشانه‌های به پایان عمر مفید یک گوشی هوشمند است. اما دلیل اصلی کندتر شدن سرعت عملکرد یک گوشی چیست؟ به‌طور کلی در طی یک روز شما اپلیکیشن‌های جدیدی را بر روی گوشی خود نصب کرده، عکس‌ها و ویدیوهای تازه‌ای را از طریق آن ثبت کرده و با وب‌گردی و بررسی مطالب منتشرشده بر روی شبکه‌های اجتماعی داده‌ها بیشتری را جمع‌آوری و بر روی گوشی خود ذخیره می‌کنید و به همین جهت از سرعت پردازش گوشی به مرور زمان کاسته می‌شود.

علاوه بر این، گوشی‌های قدیمی‌تر به واسطه محدودیت منابع سخت‌افزاری خود برای پاسخگویی به درخواست‌های اپلیکیشن‌های جدیدتر و نسخه‌های به‌روزشده نرم‌افزارها (نظیر سیستم‌عامل) با مشکل مواجه شده و در نتیجه «تأخیر در باز کردن اپلیکیشن‌ها و جابه‌جایی میان آن‌ها» و «عملکرد کندتر» را با خود به همراه می‌آورند.

8 نشانه آشکار که به شما می‌گویند باید یک گوشی جدید بخرید!

در حالیکه اغلب کاربران برای رفع مشکلات مذکور به آزادسازی فضای ذخیره‌سازی و حافظه نهان (Cache) روی می‌آورند، اما این راه‌حل‌ها بسیار گذرا بوده و در این شرایط لازم است دستگاه خود را به یک گوشی مجهز به پردازنده قدرتمندتر و رم بیشتر ارتقاء دهید!

2. هنگ کردن و فریزشدن مکرر صفحه‌نمایش

اگر اپلیکیشن‌ها به‌صورت ناگهانی بسته می‌شوند یا صفحه‌نمایش گوشی شما در حال پخش محتواهای چندرسانه‌ای یا نمایش رابط کاربری دستگاه مرتباً فریز می‌شود، این عدم پایداری می‌تواند به رو به پایان رفتن عمر قطعات سخت‌افزاری دستگاه مانند «باتری، پردازنده، فضای ذخیره‌سازی و ..» اشاره داشته باشد. علاوه بر این «قدیمی بودن سیستم‌عامل» و «ظرفیت ناکافی رم دستگاه» نیز می‌توانند بر روی مشکلات فوق تاثیرگذار باشند. در حالیکه برای رفع کوتاه‌مدت این مشکلات می‌توانید حافظه کش را پاکسازی و اپلیکیشن‌های خود را حذف و مجدداً نصب کنید، اما در صورت پایدار شدن آن‌ها توصیه می‌کنیم به خریداری یک گوشی جدید حتماً فکر کنید!

3. اتمام عمر باتری

در حالیکه راهکارهایی برای افزایش عمر باتری گوشی وجود دارد، اما اتمام عمر باتری یک مسئله اجتناب‌ناپذیر بوده و در طی زمان ظرفیت باتری گوشی شما به مرور کاهش می‌یابد. اگر در طی روز برای استفاده از گوشی خود در دفعات متعدد آن را شارژ می‌کنید و حتی پس از شارژ کامل آن سریعاً از ظرفیت شارژ باتری کاسته می‌شود، این احتمال وجود دارد که عمر باتری گوشی شما رو به اتمام باشد! در حالت کلی اغلب باتری‌های گوشی‌های هوشمند به گونه‌ای طراحی شده‌اند که پس از گذراندن «500 چرخه شارژ» همچنان حدود 80 درصد از ظرفیت اولیه خود را حفظ کنند، که این میزان (بسته به میزان استفاده از دستگاه) به منزله طول عمر «2 تا 3 ساله» باتری است. از این رو برای بررسی سلامت باتری گوشی اندرویدی یا آیفون خود می‌توانید به منوی تنظیمات مراجعه کرده و در صورت نیاز باتری آن را تعویض کنید.

4. عدم به‌روزرسانی سیستم‌عامل یا نصب نسخه‌های قدیمی آن

اغلب سازندگان در زمان عرضه اولیه گوشی‌های هوشمند جدید، مدت زمان مشخصی را برای ارائه به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری (سیستم‌عامل و رابط کاربری) و وصله‌های امنیتی را به کاربران خود وعده می‌دهند. از این رو از آنجایی که سازندگان با گذشت زمان پشتیبانی نرم‌افزاری از مدل‌های قدیمی‌تر خود را متوقف می‌کنند، دستگاه‌های قدیمی‌تر در برابر تهدیدات امنیتی نظیر «بدافزارها، ویرویس‌ها و ..» و مشکلات سازگاری آسیب‌پذیرتر می‌شوند. در حال حاضر دو کمپانی گوگل و اپل برای دستگاه‌های جدید خود ارائه به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری و وصله‌های امنیتی به مدت 3 تا 5 سال پس از عرضه دستگاه (و نه خرید آن توسط کاربر!) را متعهد می‌شوند.

به همین جهت در صورتیکه از یک گوشی که از زمان رونمایی آن بیشتر از 5 سال می‌گذرد استفاده می‌کنید، این احتمال وجود دارد که دستگاه شما واجد شرایط دریافت وصله‌های امنیتی و به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری جدید نبوده و به واسطه عدم سازگاری و پشتیبانی از نسخه‌های جدید سایر اپلیکیشن‌های شخص‌ثالث (نظیر شبکه‌های اجتماعی، بازی‌ها و ..) به تجربه کاربری شما خلل وارد کند.

5. به اتمام رسیدن ظرفیت خالی فضای ذخیره‌سازی

بدون شک «به اتمام رسیدن ظرفیت خالی فضای ذخیره‌سازی گوشی» برای اغلب کاربران خسته‌کننده و طاقت‌فرساست، چرا که پس از پر شدن حافظه داخلی گوشی به‌صورت مکرر پیام‌های هشدار را نمایش می‌دهد. این مشکل عموماً به واسطه افزایش تعداد (و در نتیجه حجم!) فایل‌های چندرسانه‌ای نظیر «عکس‌ها و ویدیوهای ثبت‌شده» و نصب اپلیکیشن‌های به‌روز و حجیم بروز پیدا می‌کند. در حالیکه در طی سال‌های اخیر ظرفیت فضای ذخیره‌سازی گوشی‌های هوشمند به‌طرز قابل‌توجهی افزایش یافته است اما به واسطه پیشرفت‌های نرم‌افزاری و بهبود کیفیت محتواهای صوتی و بصری (ثبت‌شده یا به‌اشتراک‌گذاشته‌شده)، حجم اپلیکیشن‌ها و فایل‌های چندرسانه‌ای نیز افزایش یافته است.

با این حال در شرایطی که اغلب کاربران در صورت بروز این مشکل “به انتقال فایل‌های حائز اهمیت خود به یک دستگاه دیگر” و “حذف آن‌ها از گوشی خود” روی می‌آورند، توصیه می‌کنیم در صورت مواجهه بی‌وقفه با پیام‌های هشدار «به اتمام رسیدن فضای ذخیره‌سازی» به فکر خریداری یک گوشی جدید با ظرفیت فضای ذخیره‌سازی بیشتر باشید!

6. افت کیفیت تصاویر و فیلم‌های ثبت‌شده توسط دوربین

برای بسیاری از کاربران، «دوربین» به عنوان یکی از کلیدی‌ترین قابلیت‌های یک گوشی هوشمند محسوب شده چرا که به آن‌ها اجازه می‌دهد لحظات ارزشمند خود را به‌آسانی ثبت کرده و با سایر افراد (خانواده یا دوستان خود) به اشتراک بگذارند. این در حالی است که با پیشرفت تکنولوژی‌های سخت‌افزاری و تنظیمات دوربین پیشرفته‌تر، قابلیت‌های دوربین نیز افزایش می‌یابد. به‌طور کلی گوشی‌های قدیمی‌تر در مقایسه با مدل‌های جدید به «سنسورهای دوربین و لنزهای کمتر و با وضوح پایین‌تری» مجهز می‌باشند. علاوه بر این، گوشی‌های قدیمی به واسطه پشتیبانی از الگوریتم‌های پردازش تصویر قدیمی‌تر، عکس‌ها و فیلم‌ها را با کیفیت پایین‌تری نسبت به مدل‌های جدید ثبت می‌کنند.

در حالیکه در نگاه اول ممکن است فکر کنید که دوربین گوشی شما به مرور زمان ضعیف‌تر شده است، اما این تفکر خلاف واقعیت بوده و در واقع شما عکس‌های باکیفیت پایین‌تر ثبت‌شده توسط گوشی قدیمی خود را با عکس‌های باکیفیت بالا ثبت‌شده توسط دوربین‌های گوشی‌های جدید مقایسه می‌کنید. اگر عکس‌ها و فیلم‌های دوستان و اطرافیان شما باکیفیت‌تر از عکس‌ها و فیلم‌های شما به نظر می‌رسند، شاید لازم باشد که مهارت‌های عکاسی با گوشی قدیمی خود را بهبود بخشیده یا یک گوشی جدید مجهز به دوربین‌های دارای وضوح بالاتر را خریداری کنید!

7. وارد شدن آسیب‌های فیزیکی یا فرسودگی قطعات

دیدن «خط و خش، فرورفتگی یا گلس صفحه‌نمایش ترک‌خورده» بر روی گوشی‌های قدیمی، چندان عجیب و غریب نیست. با این حال در حالیکه آسیب ظاهری ممکن است بر روی عملکرد دستگاه تأثیری نگذارد، اما وارد شدن آسیب‌های فیزیکی به اجزای داخلی نظیر «پورت شارژ، اسپیکر، جک هدفون و ..» می‌تواند عملکرد گوشی را مختل کند! علاوه بر این، در برخی از موارد هزینه تعمیر یک قطعه سخت‌افزاری آسیب‌دیده (مانند صفحه‌نمایش یا برد) می‌تواند از خریداری یک گوشی جدید برای شما گران‌تر تمام شود! از این رو توصیه می‌کنیم پیش از اقدام به پرداخت هزینه‌های گزاف برای تعمیر گوشی قدیمی خود، به خریداری یک گوشی جدید کمی فکر کنید.

8. عدم سازگاری گوشی با لوازم جانبی جدید

اغلب سازندگان در زمان رونمایی از گوشی‌های جدید خود، مجموعه‌ای از “گجت‌ها، لوازم جانبی و اکسسوری‌های” به‌روز و سازگار با گوشی‌های جدید را نیز معرفی می‌کنند. این در حالی است که اغلب گوشی‌های هوشمند قدیمی‌تر به دلیل تفاوت در «فرم فاکتور (ساختار)، پورت‌های اتصال یا پروتکل‌های بی‌سیم» خود با لوازم جانبی جدیدتر سازگاری ندارد.

اگر نمی‌توانید با استفاده از گوشی قدیمی خود از قابلیت‌های لوازم جانبی جدیدتر مانند «پدهای شارژ بی‌سیم، هدفون‌های بی‌سیم، ساعت‌های هوشمند یا هدست‌های واقعیت مجازی» بهره ببرید، شاید وقت آن باشد که گوشی خود را ارتقاء دهید. همچنین در نظر داشته باشید که در صورت ارتقاء گوشی خود می‌توانید با استفاده از قابلیت‌های نرم‌افزاری پیشرفته‌تر نظیر «اتصال به شبکه 5G، استفاده از قابلیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی و ..» همراه با با ایمنی بیشتر (به واسطه پشتیبانی دستگاه‌های جدید از سیستم‌های احراز هویت بیومتریک پیشرفته) تجربه کاربری بهتری را نیز کسب کنید.

8 نشانه آشکار که به شما می‌گوید یک گوشی جدید بخرید!

در نهایت لازم است که توجه داشته باشید که برای خریداری یک گوشی جدید، لزوماً نیازی به پرداخت هزینه‌های نجومی نداشته و می‌توانید بر اساس بودجه مالی موردنظر خود یک گوشی جدید و سازگار با نیازهای اساسی خود را از طیف متنوع گوشی‌های به‌روز انتخاب کنید.

منبع: Pocket-lint

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *