جستجو
Close this search box.
جستجو
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

7 دلیل اصلی کند شارژ شدن گوشی های هوشمند [راه حل رفع آن‌ها]

آشنایی با دلایل اصلی کند شارژ شدن گوشی های هوشمند و راه حل رفع آن‌ها!

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

حتماً برای شما هم پیش آمده که گوشی خود را به شارژر متصل کرده، اما سرعت شارژ همیشگی را از آن دریافت نکرده باشید. در این مطلب ضمن معرفی 7 دلیل اصلی کند شارژ شدن گوشی (فارغ از اندرویدی یا iOS بودن آن)، نحوه رفع این مشکلات را با شما در میان خواهیم گذاشت. با اِروتِک همراه باشید.

  • خرابی کابل شارژ USB

بدون شک «خرابی لوازم جانبی مخصوص شارژ»، یکی از رایج‌ترین دلایل کند شارژ شدن گوشی است. در این میان، در اغلب مواقع، وجود یک اشکال و خرابی در «کابل شارژ USB» ناشی از «درهم‌رفتگی، پیچ‌خوردگی یا محکم کشیده‌شدن» کابل است چرا که به واسطه “عدم مراقبت صحیح” از کابل شارژ، به ترمینال‌ها (نقاط پایانی کابل) و سیم‌های داخلی آن آسیب وارد شده و در نتیجه در هنگام شارژ کردن گوشی، جریان برق در مقیاس کم‌تر و با سرعت کندتری به دستگاه منتقل می‌شود.

از این رو توصیه می‌شود در زمان تشخیص خرابی کابل شارژ، یک کابل جدید و متناسب با سرعت شارژ (که بر اساس معیار وات اندازه‌گیری می‌شود) دستگاه خود را تهیه کنید. همچنین برای «کیفیت» کابل شارژ جدید نیز اهمیت بسیار بالایی را قائل شوید چرا که در صورت انتخاب یک کابل ارزان‌تر احتمال آسیب‌رسیدن به گوشی شما وجود داشته و این مسئله می‌تواند هزینه مالی بیشتری را به شما تحمیل کند.

  • خرابی یا عدم سازگاری شارژر با گوشی

در صورتیکه کابل شارژ گوشی شما سالم است، ممکن است که شارژر (آداپتور برق) دلیل کند شارژ شدن گوشی شما باشد. در حالت کلی توصیه می‌شود برای شارژ گوشی خود تنها از شارژر اصلی دستگاه خود یا یک شارژر که نیازهای اصلی شارژ (وات، ولتاژ و جریان) را پوشش می‌دهد، استفاده کنید. با این حال به خاطر داشته باشید که برخی از گوشی‌های هوشمند مدرن تنها با شارژرهای اختصاصی که از پروتکل‌های شارژ منحصربه‌فرد به کمپانی سازنده پشتیبانی می‌کنند، سازگار هستند. به عنوان مثال برای دریافت حداکثر سرعت شارژ در یک گوشی شیائومی، لازم است تنها از آداپتور اصلی گوشی (یا نهایتاً یک شارژر شیائومی هم‌رتبه با آن) استفاده کرد. همچنین این امر در رابطه با گوشی‌های وان پلاس و شارژرهای مخصوص به این کمپانی (SuperVOOC) نیز صدق می‌کند.

علاوه بر این در صورتیکه از یک شارژر سازگار با پروتکل‌های رایج مانند USB PD (پاور دلیوری) و شارژ سریع (Quick Charge) استفاده کرده یا مالک یک گوشی از سری گلکسی سامسونگ یا آیفون هستید، از مطابقت داشتن گوشی و کابل شارژ USB خود با مشخصات منحصربه‌فرد این استانداردهای شارژ اطمینان حاصل کنید. در نهایت در صورت تشخیص خرابی شارژر لازم است یک آداپتور شارژ جدید تهیه کنید. در این شرایط توصیه می‌شود، مشابه با روند جایگزینی کابل شارژ USB، یک شارژر اصلی را خریداری کرده و از بروز آسیب‌های احتمالی جلوگیری کنید.

  • خرابی پورت شارژ

«خرابی پورت شارژ» به عنوان سومین عامل اصلی در بروز کندی در هنگام شارژ گوشی شناخته می‌شود. در حال حاضر اغلب گوشی‌های هوشمند توسط پورت USB تایپ C به کابل شارژ و در نهایت به شارژر متصل می‌شوند. این در حالی است که طراحی فیزیکی این نوع از پورت‌ها بستر مناسبی برای تجمیع «زباله، گرد و غبار» را فراهم کرده و از این طریق کانکتورهای داخلی مسدود شده یا به آن‌ها آسیب رسانده می‌شود.

از این رو توصیه می‌شود همواره پورت شارژ گوشی خود را پاکیزه نگه داشته و در صورت مواجهه با کندی شارژ نیز زباله‌های داخل آن را خارج کنید. با این حال در صورتیکه پس از تمیز کردن پورت شارژ همچنان «کندی شارژ» را تجربه می‌کردید توصیه می‌کنیم کانکتورهای داخلی پورت را بررسی کرده و در صورت وجود خرابی با مراجعه به یک تعمیرگاه و دریافت مشاوره از کارشناسان، آن‌ها را تعمیر یا تعویض کنید.

  • ضعف یا خرابی منبع تغذیه

یکی از دلایل اصلی کند شارژ شدن گوشی، استفاده از منابع تغذیه ضعیف یا خراب است. به عنوان مثال در صورتیکه کابل شارژ USB را به یک دستگاه دیگر (مثلاً لپ‌تاپ خود) متصل کرده‌اید، ممکن است آن دستگاه نتواند توان دریافتی موردنیاز گوشی را تأمین کند. علاوه بر این از آنجایی که این مسئله می‌تواند به عدم سازگاری شارژر با گوشی نیز مرتبط باشد، توصیه می‌کنیم از سازگار بودن آداپتور با گوشی خود اطمینان حاصل نمایید. از سوی دیگر از آنجایی که در برخی از موارد تجربه کندی شارژ به وجود نقص‌هایی نظیر «نوسانات ولتاژ و جریان» در پریزهای برق اشاره دارد، توصیه می‌شود از یک برقکار حرفه‌ای برای بررسی پریزهای برق خود کمک بگیرید.

  • فرسودگی گوشی و باتری

همان‌طور که می‌دانید باتری‌های داخلی تمامی دستگاه‌های الکترونیکی به مرور زمان ضعیف می‌شوند. این قاعده در رابطه با گوشی‌های هوشمند نیز صدق کرده و باتری گوشی در طی زمان ظرفیت سلولی اصلی خود را برای نگهداری شارژ از دست می‌دهد. از این رو و در صورت قدیمی بودن گوشی، احتمالاً کند شدن فرآیند شارژ به دلیل فرسودگی باتری آن است. علاوه بر این، در برخی از موارد ممکن است باتری گوشی شما تنها به کالیبراسیون نیاز داشته باشد. در نهایت توصیه می‌شود با مراجعه به یک تعمیرکار حرفه‌ای و دریافت مشاوره نسبت به تعویض باتری گوشی خود اقدام کرده و از بروز آتش‌سوزی یا انفجارهای احتمالی ناشی از قدیمی بودن باتری، از خود و دستگاهتان محافظت کنید.

  • استفاده از گوشی در حال شارژ

استفاده از گوشی در حین شارژ یکی از اصلی‌ترین دلایل کند شارژ شدن گوشی است. از این رو توصیه می‌شود در هنگام شارژ کردن گوشی خود از انجام فعالیت‌هایی مانند «مرور وب، گیمینگ، تماشای ویدیو و سایر فعالیت‌هایی که به پردازش بیش از حد پردازنده و مصرف اینترنت وابستگی دارند» بپرهیزید. همچنین در حالت کلی توصیه می‌شود در هنگام شارژ گوشی، حتی‌الامکان، از آن استفاده نکرده و ترجیحاً اتصال Wi-Fi یا داده تلفن همراه سیم‌کارت را نیز خاموش کنید.

7 دلیل اصلی کند شارژ شدن گوشی های هوشمند [راه حل رفع آن‌ها]

  • باز بودن برنامه‌های بلااستفاده در پس‌زمینه

در حالت کلی باز گذاشتن و رها کردن اپلیکیشن‌ها و سرویس‌ها در پس‌زمینه (سیستم‌عامل دستگاه) یکی از عواملی است که می‌تواند بر روی سرعت شارژ و حتی عمر باتری گوشی شما تأثیر بگذارد. با این حال، در اغلب مواقع، این مشکل بر روی گوشی‌ها یا تبلت‌هایی که سیستم‌عامل قدیمی‌تری دارند (و خود نیز قدیمی هستند!) رخ داده و گوگل در توسعه نسخه‌های اخیر سیستم‌عامل اندروید بر روی بهبود بهینه‌سازی‌های نرم‌افزاری برای افزایش عمر باتری و کاهش زمان شارژ دستگاه‌های اندرویدی تمرکز کرده است.

با این حال، در صورتیکه در گوشی‌های نسبتاً جدید نیز با مشکل کندی سرعت شارژ مواجه هستید و به تمامی گام‌های فوق عمل کرده‌اید، توصیه می‌کنیم ضمن بستن اپلیکیشن‌های پس‌زمینه، اتصال Wi-Fi یا داده تلفن همراه را نیز غیرفعال کنید. علاوه بر این می‌توانید با بررسی مجوزهای ارائه‌شده به تمامی اپلیکیشن‌ها به لیست اپلیکیشن‌های پرمصرف یا اپلیکیشن‌هایی که در هنگام بسته‌شدن نیز همچنان به منابع اصلی گوشی شما دسترسی دارند، دست یافته و مجوزهای آن‌ها را مسدود یا در صورت عدم نیاز به این اپلیکیشن، آن‌ها را حذف کنید.

منبع: Nextpit

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *