جستجو
Close this search box.
جستجو
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

5 راه حل کلیدی برای محافظت از گوشی هوشمند در برابر عوامل بیرونی

چگونه از گوشی خود در برابر افتادن و خط و خش محافظت کنیم؟

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

از آنجایی که در حال حاضر قاب پشتی و جلویی درصد قابل‌توجهی از گوشی‌های هوشمند فعلی از جنس «شیشه» است، لازم است کاربران در هنگام استفاده از گوشی خود از آن در برابر عوامل مخاطره‌آمیز نظیر: «سقوط»، «ضربه»، «ترک، خراشیدگی یا حتی در بدترین حالت خرد شدن» صفحه‌نمایش و قاب پشتی جلوگیری کنند. در این مطلب به آموزش 5 راه‌حل کلیدی برای محافظت از گوشی هوشمند خواهیم پرداخت. با اِروتِک همراه باشید.

  • استفاده از یک قاب محافظ نرم برای محافظت از بدنه

قرار دادن یک قاب محافظ نرم بر روی گوشی یکی از ابتدایی و کلیدی‌ترین راه‌های محافظت از قاب پشتی و حاشیه‌های کناری آن در برابر خط و خش است. به‌طور کلی قاب‌های محافظ نرم علاوه بر جذب ضربات احتمالی، در برابر «رطوبت و پاشش قطرات آب» نیز محافظت بهتری را نسبت به سایر قاب‌های محافظ از خود ارائه می‌دهند. علاوه بر این قاب‌های محافظ نرم به واسطه چسبندگی بهتر به بدنه گوشی، نسبت به قاب‌های سفت و سخت، احتمال لیز خوردن گوشی از دست و افتادن آن را نیز کاهش می‌دهند.

5 راه حل کلیدی برای محافظت از گوشی هوشمند در برابر عوامل بیرونی

در حالیکه راه‌حل‌های دیگری برای محافظت از گوشی هوشمند در برابر خط و خش بدون استفاده از قاب محافظ نیز وجود دارد، با قرار دادن یک مانع فیزیکی میان گوشی خود و دنیای بیرونی می‌توانید از قاب محافظ به عنوان یک سپر بلا استفاده کنید! از این رو توصیه می‌شود برای گوشی خود یک قاب نرم از جنس «سیلیکون، چرم یا TPU (پلاستیک نرم)» را انتخاب کرده و برای قاب‌های محافظی که برآمدگی دوربین گوشی را نیز می‌پوشانند، ارزش بیشتری را قائل شوید.

  • استفاده از محافظ شیشه‌ای (گلس) برای محافظت از صفحه‌نمایش

پس از قرار دادن قاب محافظ نرم اکنون لازم است از پنل جلویی گوشی خود، یعنی صفحه‌نمایش آن، محافظت کنید. برای این کار می‌توانید از محافظ‌های شیشه‌ای (که از آن‌ها با اصطلاح گلس نیز یاد می‌شود) استفاده کرده و از صفحه‌نمایش دستگاه خود در برابر «پاشش قطرات آب یا تعریق دست»، «بروز خط و خش»، «سقوط» و «واردشدن ضربه» محافظتی تمام‌جانبه به عمل آورید.

به‌طور کلی محافظ‌های صفحه‌نمایش از جنس «پلاستیک» یا «شیشه» هستند که محافظ‌های شیشه‌ای آبدیده (سکوریت) مقاومت بهتری را نسبت به محافظ‌های پلاستیکی ارزان‌قیمت‌تر ارائه می‌دهند. علاوه بر این در صورت استفاده از یک محافظ صفحه‌نمایش شیشه‌ای، وجود یک لایه مضاعف و سنگین را بر روی نمایشگر گوشی خود احساس نخواهید کرد.

5 راه حل کلیدی برای محافظت از گوشی هوشمند در برابر عوامل بیرونی

  • استفاده از محافظ لنز برای دوربین

در حالیکه اغلب کاربران برای گوشی خود حتماً یک قاب محافظ و یک گلس را تهیه می‌کنند، با این حال درصد قابل‌توجهی از کاربران استفاده از محافظ لنز دوربین را فراموش کرده یا آن را به عنوان یک خرید غیرضروری قلمداد می‌کنند. این در حالی است که لنزهای دوربین گوشی نیز در برابر «خط و خش» و «ضربه» نیز بسیار آسیب‌پذیر بوده و اغلب قاب‌های محافظ گوشی نیز از این بخش‌ها محافظت نمی‌کنند!

به‌طور کلی محافظ لنز یک لایه شفاف است که عملکردی مشابه با گلس برای صفحه‌نمایش، را برای لنزهای دوربین ارائه می‌دهد. در حالت کلی برخی از قاب‌های محافظ گوشی نیز دارای محافظ لنز یکپارچه بر روی قاب هستند، اما توصیه می‌شود برای دوربین گوشی خود به‌صورت مجزاء یک (یا چند، بسته به تعداد لنزهای دوربین گوشی) شیشه‌ای مستحکم اما فوق‌العاده نازک را انتخاب کنید.

5 راه حل کلیدی برای محافظت از گوشی هوشمند در برابر عوامل بیرونی

  • تمیز کردن منظم گوشی

در حالیکه با تعبیه «قاب نرم، گلس و محافظ لنز» بر روی گوشی خود می‌توانید تا حد زیادی از گوشی خود محافظت کنید، اما لازم است توجه داشته باشید که به مرور زمان «ذرات گرد و غبار و سایر زباله‌های ریز» نیز راه خود به حدفاصل گوشی با قاب محافظ باز می‌کنند! در حالت کلی این ذرات کوچک تجمیع‌شده می‌تواند خراش‌های بسیار کوچکی را بر روی بدنه دستگاه ایجاد کنند. از این رو توصیه می‌شود در فواصل زمانی منظم (مثلاً هر دو هفته یا یک ماه) با درآوردن گوشی از قاب محافظ، هر دو آن‌ها را به خوبی تمیز کنید. برای این کار می‌توانید از یک «پارچه میکروفیبر نرم» و «آب شیرین یا پاک‌کننده‌های الکلی مخصوص لوازم الکترونیکی» استفاده کنید. با این حال از آنجایی که ممکن است برخی از پاک‌کننده‌های الکلی به مرور زمان از استحکام چسب‌ها (مثلاً چسب کناری گلس یا محافظ لنز) بکاهند، توصیه می‌شود از آب برای تمیز کردن صفحه‌نمایش گوشی خود استفاده کنید.

همچنین در صورتیکه مالک یک گوشی آیفون هستید، به توصیه اپل، بهتر است در هنگام تمیز کردن دستگاه خود از پاک‌کننده‌های الکلی و پارچه‌های زبر استفاده نکنید چرا که این مواد می‌توانند به پوشش اولئوفوبیک روی صفحه‌نمایش آسیب رسانده و بر روی آن خراش ایجاد کنند. علاوه بر این می‌توانید سطح تمیز کردن دستگاه خود را از حالت ابتدایی خارج کرده و پورت‌های دستگاه (مانند پورت شارژ) را با استفاده از «لوازم تمیزکننده اختصاصی» یا «یک خلال دندان پیچیده‌شده در پنبه» تمیز کنید. همچنین می‌توانید از یک «مسواک کوچک بسیار نرم» برای تمیز کردن «اسپیکر و دریچه‌های شبکه‌ای میکروفون» گوشی خود نیز استفاده کنید.

5 راه حل کلیدی برای محافظت از گوشی هوشمند در برابر عوامل بیرونی

  • استفاده از گریپ (دستگیره) گوشی

در حالیکه قاب محافظ نرم با ارائه چسبندگی مناسب از لیز خوردن دستگاه در دست جلوگیری می‌کند اما می‌توانید با تعبیه یک گریپ یا دستگیره/ حلقه بر روی قاب محافظ گوشی «چسبندگی» بهتری را تجربه کرده و «کنترل» بیشتری بر روی گوشی خود داشته باشید. علاوه بر این در صورت استفاده از گریپ، استفاده از گوشی (خصوصاً در حالت خوابیده و در هنگام خستگی) برای شما آسان‌تر شده و گوشی به‌راحتی از دست شما رها نمی‌شود. همچنین این اکسسوری در شرایطی که ابعاد دستگاه از کف دستان شما بزرگ‌تر است و نمی‌توانید آن را به‌راحتی حمل کنید، نیز بسیار مفید بوده و احتمال سقوط دستگاه از ارتفاع را کاهش می‌دهد.

نکات پایانی

علاوه بر تمامی اقدامات فوق توصیه می‌شود در موقعیت‌های مخاطره‌آمیز با احتیاط بسیار زیادی با گوشی خود برخورد کنید، چرا که استفاده از «کیس، گلس، محافظ لنز و گریپ» و «تمیز کردن منظم دستگاه» تنها از بروز نقص‌های سطحی جلوگیری کرده و گوشی شما را به‌صورت 100 درصدی ایمن نمی‌کنند! از این رو توصیه می‌شود برای محافظت هرچه بهتر از دستگاه خود، موارد زیر را نیز رعایت کنید:

  1. هرگز گوشی خود را با همراه با یک وسیله دیگر و در یک دست خود حمل نکنید.
  2. در هنگام انجام کارهای فیزیکی خارج از منزل مانند «باغبانی» و روشن بودن دستگاه‌هایی مانند «دستگاه تراشکاری، جوشکاری، نجاری و ..» هرگز از گوشی خود استفاده نکنید.
  3. هرگز گوشی خود را نزدیک لبه‌های سطوح مختلف (میز، مبل، کابینت و ..) قرار ندهید.
  4. هرگز گوشی خود را در کنار سایر اقلام ساینده (مانند دسته‌کلید، سوئیچ خودرو، سکه و ..) در یک جیب از لباس خود قرار ندهید.
  5. در صورت امکان از گوشی خود در هنگامی که بر روی یک سطح سخت (مانند آسفالت خیابان، ساحل دریا و ..) استفاده نکنید.
  6. در زمان اتصال گوشی به شارژر، مواظب خراش ندادن سطح صیقلی فلزی پایین گوشی توسط کانکتور USB-C یا Lightning باشید.

5 راه حل کلیدی برای محافظت از گوشی هوشمند در برابر عوامل بیرونی

در نهایت لازم است بدانید که در صورت رعایت تمامی نکات فوق، همچنان گوشی شما در برابر عوامل مخاطره‌آمیز آسیب‌پذیر است و به‌کارگیری از راه‌حل‌های مذکور تنها «احتمال» آسیب رسیدن به بخش‌های مختلف گوشی نظیر «بدنه، صفحه‌نمایش، دوربین و ..» را کاهش می‌دهد. با این حال از آنجایی که تهیه اکسسوری‌های مذکور هزینه چندان زیادی را به شما تحمیل نمی‌کند (و تمیز کردن منظم دستگاه نیز رایگان است!) توصیه می‌کنیم با استفاده از آن‌ها و رعایت موارد مذکور از گوشی خود محافظت کنید و به خاطر داشته باشید که همواره «پیشگیری بهتر از درمان است»!

منبع: Makeuseof

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *