جستجو
Close this search box.
جستجو
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

باتری لپ تاپ چقدر عمر می کند؟

باتری یک لپ تاپ چقدر عمر می‌کند؟

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

یکی از نقاط ضعف لپ‌تاپ‌ها این است که با گسترش برنامه‌های جدید و افزایش کیفیت بازی‌ها، پس از مدتی چاره‌ای جز عدم استفاده از آن‌ها وجود ندارد چراکه دیگر پاسخگویی وظایف سنگین جدید نیستند. این در واقع هزینه‌ای است که برای قابل حمل و نقل بودن آن‌ها پرداخت می‌شود. بیشتر مدل‌های لپ‌تاپ به‌سختی ارتقا پیدا می‌کنند و یا غیرقابل ارتقا هستند. همه آن‌ها با باتری‌ای کار می‌کنند که ناگزیر در طی زمان فرسوده می‌شود.

پیش از خرید اولین لپ‌تاپ یا لپ‌تاپ بعدی خود، به نظر شما باتری یک لپ‌تاپ چقدر عمر می‌کند؟ تخمین‌هایی کلی در این مورد وجود دارد که در این مطلب ذکر است؛ هرچند که پاسخ دقیق پیچیده‌تر از این‌ها خواهد بود. برای آشنایی بیشتر با طول عمر باتری لپ‌تاپ‌ها با اِروتِک همراه باشید.

باتری‌های لپ‌تاپ‌ها چقدر عمر می‌کنند؟

برای پاسخ به این سؤال نیاز دارید ساختار دقیق شیمیایی به‌کاررفته در باتری را بشناسید، امّا بیشتر لپ‌تاپ‌ها با شکلی از فناوری لیتیوم – یونی کار می‌کنند؛ همان‌طور که گوشی‌های هوشمند و ایربادزها هم این‌گونه هستند. این فناوری بهترین تعادل را میان چگالی و ماندگاری باتری فراهم می‌کند. این نوع باتری حتّی در خودروها، دوچرخه‌ها، اسکوترها و تک‌چرخه‌های الکتریکی هم به کار می‌رود.

مطابق تخمین لنوو، یک باتری لپ‌تاپ باید به‌طور میانگین دو تا پنج سال، یا 300 تا 500 چرخه شارژ را دوام بیاورد. زمان هرکدام از این دو حالت زودتر فرا رسد، باتری به پایان عمر خود نزدیک می‌شود. از طرف دیگر HP مدعی است که باتری‌های دستگاه‌های خودش محدود به دو تا چهارسال هستند؛ امّا 1000 چرخه شارژ را دوام می‌آورند. این اختلاف‌ها ممکن است زیاد به نظر برسد؛ امّا عملکرد واقعی باتری‌ها به عوامل مختلفی بستگی دارند. برخی از این عوامل در می‌توانید در پایین بخوانید.

عوامل مؤثر بر عملکرد باتری

  • سرما و گرمای شدید: دماهای نزدیک به یخ زدن و یا گرمای شدید تابستان عمر باتری را کوتاه خواهند کرد. به‌طور ایده‌آل، لپ‌تاپ‌ها باید در دمایی نزدیک به دمای اتاق قرار گیرند.
  • شارژ بیش از حد: هرچند این موضوع چندان مشکل بزرگی محسوب نمی‌شود، اما شارژ کردن هرباره دستگاه تا 100 درصد، ماندگاری باتری را کاهش می‌دهد. به‌خصوص اگر لپ‌تاپ خود را در طول شب در شارژ نگه دارید، این مشکل با احتمال بیشتری پیش می‌آید. همچنین باید از استفاده از شارژرهایی که توان بالاتری از توان مشخص لپ‌تاپ شما دارند هم خودداری کنید؛ هرچند بهترین شارژرها دقیقاً در همان سطح مشخص لپ‌تاپ قرار می‌گیرند.
  • رساندن شارژ به نزدیکی صفر، پیش از شارژ کردن: طی کردن چرخه کامل شارژ از 0 تا 100درصد سرعت فرسایش باتری را افزایش می‌دهد.
  • مصرف توان بیش از حد: هرچه یک لپ‌تاپ سریع‌تر شارژ خود را از دست دهد، بعد از آن به مدت زمان بیشتری برای شارژ نیاز پیدا می‌کند.

خبر خوب این است که باتری لپ‌تاپ‌ها قابلیت تعویض دارند و در صورتیکه خریداری باتری درست، اغلب اوقات خودتان هم می‌توانید آن را تعویض کنید. اگر هم این فرآیند پیچیده است و یا صرفاً نسبت به کار با سخت‌افزار گران‌قیمت احساس خوبی ندارید، فروشگاه‌های تعمیراتی می‌توانند این کار را برای شما انجام دهند.

چگونه می‌توان عمر باتری لپ‌تاپ را بهبود بخشید؟

باتری لپ تاپ چقدر عمر می کند؟

موارد زیر چند توصیه پایه‌ای هستند:

  • لپ‌تاپ خود را در دماهای خیلی گرم یا سرد قرار ندهید: برای مثال، از رها کردن لپ‌تاپ خود در نور مستقیم خورشید خودداری کنید و یا اگر در دمای یخبندان زمستانی برای بیش از چند دقیقه بیرون می‌روید، آن را در یک کیف یا قاب نگه دارید.
  • شارژ خود را به 80 درصد محدود کنید؛ مگر اینکه به بیش از آن نیاز داشته باشید: امروزه هر دو سیستم عامل ویندوز و مک‌اواس از گزینه‌های شارژ باتری هوشمند یا بهبودیافته برخوردارند که می‌تواند شارژ باتری را تا زمانی که دستگاه‌ها را از برق بکشید، در 80 درصد نگه دارند. در ویندوز گزینه‌های مرتبط با کنترل این مورد اغلب به نرم‌افزار هر برند بستگی دارند.
  • اگر می‌توانید لپ‌تاپ را در طول شب از برق بکشید: روشن است که بسیاری از مردم نیاز دارند که لپ‌تاپشان هر روز صبح، شارژ شده و آماده باشد. با این وجود، اگر امکانش را دارید، بهتر است در طول شب شارژ کردن را قطع کنید و بار دیگر روز بعد دستگاه را به شارژ بزنید.
  • هیچ‌وقت شارژ باتری خود را به صفر نرسانید: چرخه‌های شارژ جزئی و غیرکامل برای باتری سالم‌تر هستند.
  • از حداکثر کردن تمامی تنظیمات لپ‌تاپ خودداری کنید: روشن است که یک لپ‌تاپ گیمینگ معمولا به سمت محدودیت‌های توان CPU و GPU خود حرکت می‌کند؛ اما لزومی هم ندارد که روشنایی یا سطح صدای آن حداکثر باشد و یا حتماً روی کیبورد از افکت‌های جذاب با نور LED برخوردار باشد.
  • لپ‌تاپ خود را مصون از گرد و غبار نگه دارید: گرد و غبار می‌تواند جریان هوا و کارایی لپ‌تاپ شما را تحت تأثیر قرار دهد و موجب افزایش دمای درونی لپ‌تاپ شود.

منبع: Pocket-lint

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *