تاکنون بازیهای شوتر اکسترکشن (Extraction Shooters) زیادی آمده و رفتهاند. برخی ادعای پادشاهی این سبک را داشتهاند، به ویژه بازی ARC Raiders از Embark. با این حال، بازی اصلی که همه چیز را شروع کرد و از سال ۲۰۱۲ در حال توسعه بوده، سرانجام در حال خروج از سنگرهای بتای بسته است. صحبت ما البته در مورد بازی فرار از تارکوف (Escape From Tarkov) از Battlestate Games است؛ یک شوتر اکسترکشن PvEvP که در شهری تخیلی و همنام بازی روایت میشود که به یک سرزمین بلامعارض و هرج و مرج تبدیل شده است.
نسخه ۱.۰ که قرار است در تاریخ ۱۵ نوامبر (۲۴ آبان) عرضه شود، آخرین تغییرات را برای انتشار اضافه خواهد کرد و حتی ورود بازی به پلتفرم استیم را نیز رقم میزند. اما چه انتظاراتی میتوانید داشته باشید و این بهروزرسانی عظیم چگونه سالها پشتیبانی را به پایان میرساند؟ بیایید به همه اینها بپردازیم. با اِروتِک همراه باشید.
پیشگام این سبک
شما حتماً با حلقه اصلی گیمپلی یک بازی اکسترکشن آشنا هستید و فرار از تارکوف نیز تفاوتی ندارد. شما وارد یکی از نقشههای متعدد میشوید (نقشههای بیشتری در زمان عرضه خواهند آمد که کمی بعد به آن میرسیم)، منابع جمعآوری میکنید، با دشمنان (و سایر بازیکنان) میجنگید و سپس سعی میکنید خارج شوید. عدم موفقیت به این معنی است که هر چیزی که همراه خود دارید، به جز چند مورد ذخیره شده در اسلاتهای امن، از دست میرود.
چه چیزی تارکوف را متمایز میکند؟
با این حال، تارکوف کمی بیشتر از اینها ارائه میدهد. هر قسمت از بدن شخصیت شما درجات جداگانهای از آسیب را متحمل میشود که منجر به عوارض جانبی ناتوانکننده میشود. پاهایتان شکست؟ از ۴۵ درصد کاهش سرعت حرکت، عدم امکان دویدن و ارتفاع پرش کمتر “لذت ببرید”. حتی ممکن است دچار بیماریهای منفی مانند خونریزی، درد عضلانی، ضربه مغزی و موارد دیگر شوید که نیاز به درمان دارند. همچنین یک بازار آزاد برای خرید و فروش آیتمها به بازیکنان دیگر و حتی یک حالت فقط PvE برای کسانی که علاقهای به PvP ندارند، وجود دارد.

واقعگرایی و سلاحهای جدید
یکی دیگر از اجزای اصلی تارکوف، واقعگرایی در شلیک است که در آن افت گلوله، نفوذ و حتی کمانه کردن باید در نظر گرفته شود. بیش از ۱۰۰ سلاح وجود دارد (به جز ابزارهای غیراسلحهای)، و نسخه ۱.۰ سلاحهای بیشتری را اضافه میکند، از جمله تفنگ تهاجمی Colt M16A1، مسلسل سبک DS Arms RPD، مسلسل دستی Škorpion Vzor 82 و بسیاری دیگر.
اتچمنتهای جدید
شما میتوانید اسلحهها را با انواع مهمات و اتچمنتهای مختلف به دلخواه خود شخصیسازی کنید. میزان گزینههای موجود بسیار زیاد است و در زمان عرضه نیز تعداد بیشتری هم خواهند بود، از جمله محافظهای جدید دست (هندگارد) و دوربینهای دید.
نقشهها و ترمینال (Terminal)
از فانوس دریایی (Lighthouse) و خانههای اطراف آن گرفته تا شهربازیای که همان هزارتو (Labyrinth) است و نقطه آغازین که همان منطقه گراند زیرو (Ground Zero) است، تارکوف مجموعهای نسبتاً گسترده از نقشهها دارد. نسخه بتا در مجموع ۱۱ نقشه ارائه میدهد که دوازدهمین آن، ترمینال، در نسخه ۱.۰ اضافه خواهد شد. از آنجاییکه همه اینها مناطقی در داخل تارکوف هستند، آیا احتمال اتصال آنها به یک نقشه غولآسا وجود دارد؟ Battlestate Games برای چنین چیزی برنامهریزی میکند، اما متأسفانه برای انتشار کامل آماده نخواهد بود!

داستان (Campaign)
باور کنید یا نه، تارکوف یک داستان دارد و در حالیکه بازیکنان بتا در تمام این سالها مشغول مأموریتهای جانبی بودهاند، کمپین کامل در نسخه ۱.۰ عرضه خواهد شد. در حال حاضر، تنها چیزی که مشخص است این است که شما در مأموریتی برای فرار از تارکوف هستید و این به معنای جستجو در محیطها، مبارزه با Scavها (Scavengers) و جمعآوری منابع کافی بدون مردن است. شاید زنده بمانید. شاید نه!
پایانهای چندگانه
فرار از تارکوف ممکن است هدف اصلی باشد، اما به هیچ وجه تنها نتیجه سفر شما نیست. چهار پایان وجود دارد و تأیید شده است که دستیابی به به اصطلاح “بهترین پایان” بسیار دشوار خواهد بود. Battlestate تخمین میزند که حدود ۲۰ درصد از بازیکنان به آن دست خواهند یافت، که باعث میشود از خود بپرسیم آیا این موضوع به میزان زمان بازی مورد نیاز مربوط است یا به مهارت ذاتی فرد مورد نظر. با این معیار، یک “پایان بد” چگونه به نظر میرسد؟ برگشت به بتا؟!
شخصیتهای فصلی و دائمی احتمالی
“وایپ” شدن (پاک شدن و ریست شدن) در بازیهای استخراجی میتواند یک موضوع حساس باشد، به خصوص زمانی که صحبت از هم سطح کردن زمین بازی به میان میآید. و در حالی که تارکوف غریبه با این موضوع نیست، تیم توسعه در مورد احتمال معرفی شخصیتهای فصلی و دائمی صحبت کرده است. اولی تابع وایپها است و با هر فصل جدید به صفر بازنشانی میشود، در حالیکه دومی به پیشرفت خود ادامه میدهد. این امر تفاوت چندانی با بازیهایی مانند Path of Exile نخواهد داشت و حتی میتواند به عنوان راهی خوب برای معرفی آیتمها و مکانیکهای اختصاصی آن فصل به عنوان انگیزهای برای بازی باشد.

“چند ترفند جدید” برای مشکل تقلب
تقلب سالهاست که یک مشکل مداوم بوده است، تا جاییکه حالت PvE اکنون به عنوان یک پناهگاه دیده میشود. توسعهدهنده بازی در مصاحبهای با PCGamesN “چند ترفند جدید در آستین” را برای انتشار بازی برای مقابله با این مشکل نوید داده است، اما همچنین اذعان کرده است که این یک “مسابقه بیپایان” است. اگر یکپارچگی رقابتی، حتی در دنیای غارت و خیانت، برای شما مهم است، این را در نظر داشته باشید.
خرید مجدد (و نصب مجدد) برای بازی در استیم
پس شما در طول سالها بتا، در فراز و نشیبهای فراوان از بازی حمایت کردهاید و برای بازی در استیم هیجانزده هستید. خب، خبر بد – باید آن را دوباره بخرید! لینک کردن حساب Battlestate شما هرگونه پیشرفتی را منتقل میکند، از جمله دستاوردها، اما آماده باشید که پول بپردازید. اگر این کافی نبود، برای بازی در استیم باید بازی را دوباره نصب کنید!
پاداشهای پیشخرید و بتا
کسانی که هر نسخهای از بازی را خریداری کنند، دو ست لباس، یک پلاک هویت PMC، یک هدف تیراندازی، ژستهای مانکن و جوایز دیگری دریافت خواهند کرد. اما اگر نسخههای Unheard و EOD را تهیه کرده باشید، یک جعبه “Battle-Worn Gamma”، یک سبک مخفیگاه (Hideout Style) به نام “Forgotten” و هدف تیراندازی “Ace of Spades” را دریافت خواهید کرد. دارندگان نسخه Unheard جوایز بیشتری دریافت میکنند – که باز هم همگی تزئینی هستند.
حداقل سیستم مورد نیاز
در طول سالها، ممکن است شنیده باشید که عملکرد بازی کاملاً… ایدهآل نیست. در مورد توصیههای نسخه ۱.۰، استیم حداقلها را Windows 10 64-bit، یک AMD Ryzen 5 3600 یا مشابه، ۱۶ گیگابایت رم و یک GTX 1660 یا مشابه ذکر میکند. سیستم مورد نیاز پیشنهادی؟! شاید بخواهید بنشینید تا این را بخوانید. اولی Windows 11 64-bit است، که تا اینجا عادی است. بعدی یک Core i7-14700F یا بهتر، ۶۴ – بله، ۶۴ گیگابایت رم و یک RTX 4070 یا بهتر است!

اولین DLC بر روی “Scav Life” تمرکز دارد
در حالیکه نسخه ۱.۰ یک نقطه عطف بزرگ است، به هیچ وجه نقطه توقف نیست. تارکوف با DLC بیشتر گسترش خواهد یافت – مشخص نیست که پولی است یا رایگان – و اولین آن بر روی Scav Life تمرکز دارد. شاید مقداری داستان و محتوای بیشتر مرتبط با این جناح، همراه با راهی جدید برای تجربه حملات Scavenger؟ هر چیزی ممکن است، بنابراین باید منتظر جزئیات بیشتر ماند.
سالها پشتیبانی پس از عرضه تایید شده است!
اما این ماجرا در اینجا متوقف نمیشود – و به طور بالقوه نمیتواند – زیرا Battlestate حدود پنج سال محتوای پس از عرضه را برنامهریزی کرده است. اگر تارکوف را برای مدتی دنبال کرده باشید، احتمالاً در مورد محتوایی شنیدهاید که برنامهریزی شدهاند اما همچنان در معرض تغییر هستند، خواه مکانهای جدید، حالتها یا ویژگیها. همه چیز کاملاً مبهم است و مقدار محتوایی که ممکن است به ۱.۰ یا مدتی پس از آن به عنوان محتوای پس از عرضه برسد، نامشخص است. با این وجود، تیم توسعه اصرار دارد که برای مدت طولانی به بازی پایبند باشد، نه اینکه روی یک دنباله کار کند.
انتشار برای کنسولها
برای کسانی که حوصله سر و کله زدن با سیستم مورد نیاز بسیار بالای آن در PC را ندارند، فرار از تارکوف برای کنسولها نیز عرضه خواهد شد. کِی؟ مشخص نیست! علاوه بر اینکه آیا قابلیت کراسپلتفرم و کراسپروگرشن (پیشرفت مشترک) را ارائه میدهد یا خیر – و Battlestate Games فراتر از تأیید توسعه، چیز زیادی ارائه نکرده است. بنابراین در حالیکه انتظار برای یک دوران با انتشار ۱.۰ به پایان میرسد، دوران دیگری آغاز میشود.
منبع: Gamingbolt










![بازی Horizon Steel Frontiers معرفی شد؛ یک MMO برای PC و موبایل! [تماشا کنید]](https://aero-tech.ir/wp-content/uploads/2025/11/9158-1-horizon-steel-frontiers-300x191.jpg)












