در حالیکه رویداد State of Play هفته گذشته بیشتر توجهات را به خود جلب کرد، حتی با وجود برخی اعلامیههای بزرگ در نمایشگاه بازی توکیو (Tokyo Game Show)، سخنرانی اصلی سونی اینتراکتیو اینترتینمنت در نمایشگاه اخیر جزئیات جدید و جالبی را فاش کرد. به عنوان مثال، هیدئاکی نیشینو، مدیر عامل شرکت، اعلام کرد که پلی استیشن ۵ (PS5)، «موفقترین نسل تا به امروز» برای این شرکت بوده است و ۱۳۶ میلیارد دلار برای بخش خدمات بازی و شبکه (Game and Network Services) درآمدزایی کرده است.
در مقایسه، نسل پلی استیشن ۴ (PS4)، که برای مدت طولانیتری (۲۰۱۳ تا ۲۰۱۹) ادامه داشت، ۱۰۷ میلیارد دلار درآمد کسب کرد. البته، شایان ذکر است که این ارقام نرخ تبدیل دلار به ین در دوره مربوط به هر نسل را در نظر میگیرند و شامل فروش همه کنسولها میشوند. مورد اخیر به خصوص مهم است؛ زیرا PS4 همچنان عناوین جدیدی، از جمله بسیاری از بازیهای نسل مشترک (cross-gen) فرستپارتی را حتی پس از عرضه PS5 دریافت میکرد.
با این وجود، نمودار نشاندهنده رشد خالص مثبت برای این بخش است و کنسول همچنان به نقاط عطف چشمگیر در میزان فروش میرسد (۸۰.۵ میلیون دستگاه تا تاریخ ۳۰ ژوئن). با این حال، به دلیل تعرفهها، افزایش قیمتهایی اعمال شده است؛ بهطوری که مدلهای اصلی و احتمالاً PS5 Pro با ۵۰ دلار افزایش قیمت عرضه میشوند. همچنین ادعا میشود که مدلهای جدیدتر PS5 Slim کاهشهایی را تجربه کردهاند و برای جلوگیری از افزایش بیشتر قیمت، دارای SSD با ظرفیت ۸۲۵ گیگابایت هستند که نسبت به مدلهای ۱ ترابایتی قبلی کاهش یافته است.
به نظر شما، این موفقیت مالی سونی بیشتر نتیجه کمیت فروش خود کنسولهاست یا فروش بازیها و خدمات شبکه؟
منبع: Gamingbolt