اگر اخبار مربوط به خودورهای سوپر اسپرت را دنبال میکنید حتماً تاکنون اصطلاح ترمز کربن سرامیکی به گوش شما خورده است. اما سیستم کارکرد این نوع ترمزها چگونه است و چرا در خودروهای سوپر اسپرت استفاده میشوند؟ برای آشنایی بیشتر با ترمزهای کربن سرامیکی با اِروتِک همراه باشید.
ترمزهای کربن سرامیکی نوعی سیستم ترمز با عملکرد بالا و جایگزینی برای سیستمهای رایجتر هستند که از دیسکهای ترمز ساخته شده از فولاد یا آهن استفاده میکنند. این ترمزها حاشیه ایمنی و عملکرد بیشتری را برای رانندگانی که از آنها استفاده میکنند، فراهم میکنند. دیسکهای ترمز کربن سرامیکی از یک هسته ساختهشده از مواد سرامیکی با تقویتکنندههای فیبر کربن تشکیل شدهاند. این هسته، که از کربن و سیلیکون ساخته شده است، سپس با مواد سرامیکی بیشتری پوشانده میشود تا عمر طولانیتری داشته باشد و ترمزگیری کارآمدتری ارائه دهد.
اولین کاربرد قابل توجه مواد کربن سرامیکی در کاشیهای بسیار گرانقیمت زیرین شاتل فضایی بود، جاییکه از آنها برای مقاومت در برابر دماهای بالای ناشی از گرمای شدید تولیدشده در هنگام ورود مجدد به جو زمین استفاده میشد. اولین سیستم ترمز که مواد کربنی (با استفاده از فیبر کربن تقویتشده با گرافیت) را به کار برد، هواپیمای کنکورد در سال 1976 بود. تا پایان دهه 1970، خودروهای مسابقه فرمول 1 نیز این فناوری پیشرفته ترمز را پذیرفته بودند.
اولین خودروی خیابانی قانونی که دارای ترمزهای کربن سرامیکی بود، مرسدس بنز CL 55 AMG F1 Edition مدل سال 2000 بود. این نسخه تولید محدود از مرسدس بنز CL 55 AMG، که بر اساس خودروی ایمنی مسابقات فرمول 1 آن سال ساخته شده و تنها 55 دستگاه از آن تولید شد، دارای ترمزهای کربن سرامیکی ویژه با کالیپرهای هشت پیستونی برمبو بود. نقاط عطف قابلتوجه دیگر در تاریخ اولیه ترمزهای کربن سرامیکی شامل عرضه پورشه 911 GT2 و 911 توربو مجهز به دیسکهای کربن سرامیکی در سال 2001 و به دنبال آن معرفی فراری انزو در سال 2002 بود که اولین خودروی تولیدی بود که به دیسکهای کربن سرامیکی کامپوزیتی مجهز شد.
چرا ترمزهای کربن سرامیکی در خودروهای سوپر اسپرت استفاده میشوند؟
امروزه، ترمزهای کربن سرامیکی نهتنها در خودروهای سوپر اسپرت، بلکه در خودروهای مسابقه، هواپیماها و وسایل نقلیه نظامی نیز استفاده میشوند. دلیل این امر این است که تمام این وسایل نقلیه به بالاترین عملکرد ترمزگیری نیاز دارند. بهبودهایی که رانندگان خودروهای سوپر اسپرت هنگام استفاده از ترمزهای کربن سرامیکی بیشتر از همه قدردانی میکنند شامل پاسخ ترمز سریعتر، مقاومت در برابر افت کارایی ترمز (Brake fade)، وزن سبک و عمر طولانیتر است. خودروهای سوپر اسپرت که قادر به دستیابی به سرعتهای نزدیک و حتی بیشتر از 320 کیلومتر در ساعت هستند، به ویژه آنهایی که برای استفاده در پیست مسابقه در نظر گرفته شدهاند، از تجهیز شدن به ترمزهای کربن سرامیکی سود خواهند برد.
دلیل دیگر استفاده از ترمزهای کربن سرامیکی در خودروهای سوپر اسپرت این است که این یک سیستم ترمز بسیار گرانقیمت است، بنابراین هزینه آن برای رانندگانی که حاضر به پرداخت قیمت بالای مورد نیاز برای خودرویی با قابلیت نیاز به نهایت قدرت توقف هستند، قابل قبولتر است. به عنوان مثال، هزینه ارتقاء به ترمزهای کربن سرامیکی در خودرویی مانند پورشه 911 توربو، 9650 دلار است که حدود 5 درصد از قیمت پایه 197200 دلاری کل خودروی توربو است. این مبلغ در مقایسه با قابلیتهای بیشتر و آرامش خیالی که ترمزهای کربن سرامیکی ارائه میدهند، چندان زیاد نیست!
منبع: Slashgear