مهندسان نیسان خودروی الکتریکی آریا (Ariya) را برای تحمل شرایط آبوهوایی سخت، مانند دماهای بسیار سرد، آزمایش کردهاند. این آزمایشها در مرکز فنی نیسان آمریکای شمالی (NTCNA) در نزدیکی دیترویت انجام شدند، جاییکه خودرو در دماهایی که به ندرت خارج از مناطق قطبی دیده میشوند، مورد آزمایش قرار گرفت.
جف تسمر، مدیر ارشد خودروهای بدون آلایندگی در NTCNA، گفت:
محفظههای ما میتوانند از ۴۰- درجه فارنهایت (۴۰- درجه سانتیگراد) تا ۱۷۶ درجه فارنهایت (۸۰ درجه سانتیگراد) را پوشش دهند. این محفظه همچنین قادر است رطوبت را تنظیم کند و به مهندسان امکان میدهد خودروهایی مانند Ariya را در شرایطی که اکثر رانندگان به ندرت تجربه میکنند، آزمایش کنند.
تسمر در این بیانیه مطبوعاتی افزود:
ما میخواهیم بدترین سناریوها را آزمایش کنیم تا مشتریان ما در شرایط مختلف آبوهوایی همچنان عملکردی مانند قبل داشته باشند با توجه به اخباری که در دسامبر ۲۰۲۳ (آذر ۱۴۰۲) منتشر شد مبنی بر اینکه یک خودروی Ariya قرار است از قطب شمال به قطب جنوب سفر کند، نتایج این آزمایشها چندان هم تعجببرانگیز نیست.
در مجموعهای از آزمایشهای اخیر، مهندسان قصد داشتند بررسی کنند که چگونه Ariya در برابر هوای یخزده مقاومت میکند. آنها بهویژه علاقهمند بودند بدانند این دماها چه تأثیری بر سلامت باتری و توانایی “روشن شدن سرد” خودرو دارند.
خودروی الکتریکی در سرمای شدید برای تحقیقات علمی
یکی از آزمایشهای خاص، “خیس کردن در سرما” (cold soak) نام داشت که خودرو را برای ۲۴ ساعت در شرایطی مشابه یخچال قرار میداد تا واکنش فناوری آن بررسی شود. آنها دریافتند که باوجود شرایط یخبندان، باتری خودرو توانست ۱۷ درصد شارژ خود را در دمای ۴- درجه فارنهایت (۲۰- درجه سانتیگراد) حفظ کند، بدون اینکه به برق متصل باشد یا از گرمکن باتری استفاده کند.
این تیم همچنین متوجه شد که خودرو توانست بلافاصله روشن شود. پیش از اینکه مدلهای جدید برای تولید انبوه و فروش تایید شوند، چنین آزمایشهایی برای نیسان روتین هستند.
برخی قطعات خودرو حتی تحت شرایط سختتری مانند دمای ۴۰- درجه فارنهایت (۴۰- درجه سانتیگراد) آزمایش میشوند. این موفقیت به لطف سیستمهای پیشرفته Ariya محقق شد که به طور خاص برای مقاومت در برابر گرما یا سرمای شدید طراحی شدهاند.
این خودروی الکتریکی دارای سیستم مدیریت حرارتی مایع خنکشونده است که در شرایط گرم باتری را در دمای ایدهآل نگه میدارد. در مورد دماهای سرد، گرمکن باتری وظیفه مشابهی را انجام میدهد.
رانندگان میتوانند با استفاده از اپلیکیشن اختصاصی نیسان MyNISSAN، گرمکن باتری را روشن کنند تا خودرو پیش از سوار شدن گرم و راحت شود. این اپلیکیشن امکان مدیریت دمای داخلی خودرو و حتی تنظیم برنامههای شارژ را به رانندگان میدهد.
انسو جَمّه، مهندس تیم مهندسی بدون آلایندگی نیسان، گفت:
هنگام مبارزه با دمای سرد، Ariya بسیار خوب تجهیز شده است. اپلیکیشن MyNISSAN به شما امکان میدهد خودرو را از قبل آماده کنید. حتی میتوانید تایمری تنظیم کنید تا خودرو هر روز در یک زمان مشخص گرم شود.
او همچنین اشاره کرد که برای بهترین نتایج، خودرو باید به منبع برق اصلی متصل باشد تا عملکردهای گرمایشی به جای تخلیه باتری، از برق استفاده کنند. وی توضیح داد:
به این ترتیب، خودروی شما بدون نیاز به استفاده از باتری خودرو برای سفر گرم و راحت خواهد بود.
توانایی Ariya برای تحمل دماهای شدید
در مواقعی که راننده دور از خانه است، اپلیکیشن همچنین دارای قابلیت پیدا کردن شارژر در شبکه شارژ انرژی نیسان است.
علاوه بر توانایی Ariya در مقاومت در برابر دماهای شدید، ویژگیهای دیگر این خودروی الکتریکی را برای رانندگی در چنین شرایطی ایدهآل میکنند. برای مثال، سیستم e-4ORCE All-Wheel Drive این خودرو برای حفظ ایمنی در جادهها در آبوهوای سرد بسیار مناسب است.
کابین خودرو نیز میتواند سریعتر از خودروهای احتراقی معادل گرم شود، چراکه خودروهای احتراقی معمولاً به گرمای موتور وابسته هستند. جَمّه گفت:
خودروهای الکتریکی سریعتر گرم میشوند. این یکی از ویژگیهای ذاتی این محصول است.
جَمّه گفت:
مشتریان میتوانند انتظار داشته باشند که خودروهایشان در هر بار استفاده همان عملکرد را داشته باشند. خودروی شما هر روز بدون هیچ مشکلی آماده است، مهم نیست کجا زندگی میکنید.
منبع: Intetestingengineering