جستجو
Close this search box.
جستجو
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

3 ویژگی و قابلیت جذاب آیفون 16 پرو!

۳ ویژگی و قابلیت جذاب آیفون 16 پرو!

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

هفته گذشته اپل از گوشی‌های سری آیفون 16 رونمایی کرد. این رویداد رونمایی امّا کمی گیچ‌کننده یا آزاردهنده بود و چیز ویژه‌ای برای ارائه نداشت. با وجود آنکه تیم کوک این معرفی را آغاز یک نسل جدید با وجود آیفون 16 پرو و هوش اپل (Apple Intelligence) خواند، خیلی سریع مشخص شد که قابلیت هوش مصنوعی اپل در حال حاضر در دسترس نخواهد بود که سبب شد برخی انتظارات برآورده نشوند. با همه این‌ها، آیفون 16 پرو چند قابلیت شگفت‌انگیز دارد که دانستن آن‌ها خالی از لطف نیست. برای آشنایی با این قابلیت‌ها با اِروتِک همراه باشید.

تراشه جدید A18 پرو: تراشه‌ای که تنها مخصوص هوش مصنوعی نیست!

هوش اپل (Apple Intelligence) به توان محاسباتی قابل‌توجهی نیازی دارد. نسخه پرو آیقون 16 هم 6 هسته گرافیکی، 6 هسته CPU و 16 هسته در موتور عصبی خود ارائه می‌دهد. هرچند بعد از ارائه اپل ممکن بود از خود بپرسید: «اگر امکان استفاده از هوش مصنوعی را نداشته باشیم، کاربرد این قدرت بالا چیست؟» امّا بعد از کار کردن با این دستگاه احتمالا! نظرتان تغییر کند.

اپل نه‌تنها پردازنده خود را بسیار توانمندتر کرده، بلکه مصرف آن را نیز کاهش داده است. یعنی عملکرد بر وات این گوشی افزایش یافته که به معنای عمر باتری طولانی‌تر نیز هست. شاید نتوان دقیق اندازه‌گیری کرد که بعد از یک روز طولانی چقدر از باتری این گوشی باقی می‌ماند. با این حال، اپل مدعی است که پس از یک روز باتری کافی برای چهار ساعت بازپخش ویدیو باقی خواهد ماند.

3 حقیقت شگفت انگیز درباره آیفون 16 پرو!

گذشته از عمر باتری، عملکرد این تراشه خارق‌العاده است و تجربه‌ای عالی هم در بازی‌های تریپل ای (AAA) و هم در عکاسی و فیلم‌برداری ارائه می‌کند. این تنها ویژگی آیفون 16 پرو است که شاید واقعا شگفت‌انگیز محسوب شود و احتمالاً تجربه نه‌چندان خاص و ویژه شما را به تجربه‌ای تأثیرگذار و مهم بدل کند.

اگر روی این آِیفون رزیدنت ایول (Resident Evil) را بازی کنید قطعا با گرافیک و گیم‌پلی بی‌نظیری که دریافت می‌کنید، پشیمان نخواهید شد. این همان‌ جایی است که ری تریسینگ (Ray Tracing) پردازنده A18 پرو برتری خود را نشان می‌دهد.

کنترل دوربین: چیزی بیش از یک ترفند!

اپل اخیراً یک رویکرد نوستالژیک و قدیمی هم در پیش گرفته است. از چند سال پیش، به نظر می‌آمد که این شرکت قصد دارد به‌تدریج تمام دکمه‌های فیزیکی را از روی گوشی‌های خود حذف کند؛ امّا حالا دکمه‌های جدیدی در حال اضافه شدن هستند.

سال گذشته، اپل دکمه اکشن (Action Button) را معرفی کرد. این دکمه به کاربران اجازه می‌داد که عملکردهایی را به آن نسبت دهند تا با یک فشار دکمه کوتاه اجرا شوند. امسال هم این شرکت دکمه کنترل دوربین را اضافه کرده است. این قابلیت در ابتدا شاید موجب شود که با خود فکر کنید: «خیلی جالب است؛ امّا واقعا چه کسی به آن نیاز پیدا خواهد کرد؟!»

3 حقیقت شگفت انگیز درباره آیفون 16 پرو!

کنترل دوربین به آیفون 16 و آیفون 16 پرو حس یک دوربین دیجیتال واقعی را می‌دهد و مانند یک دکمه شاتر حقیقی کار می‌کند؛ امّا کارآیی این دکمه بسیار بیشتر از ثبت عکس‌های فوری است.

فشار دادن کامل این دکمه یک عکس را با سرعت بسیار بالا ضبط می‌کند. فشار دادن کوتاه و آرام آن زوم دوربین را باز می‌کند و دوبار زدن این دکمه هم منویی از قابلیت‌های مختلف دوربین را به نمایش می‌گذارد. شما همچنین می‌توانید مانند یک پد لمسی روی این دکمه به این طرف و آن طرف بروید. با این کار می‌توانید میان گزینه‌های منو جابه‌جا شوید و عملکردهای مختلف را کنترل کنید.

همه این ویژگی‌ها بهتر از چیزی که به نظر می‌آید، کار می‌کنند. همچنین به لطف یک API که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهند به‌صورت مستقیم قابلیت کنترل دوربین را در برنامه مختلف ادغام کنند، این قابلیت کارکردهای بسیاری در ارتباط با عکاسی در برنامه‌های مختلف ارائه می‌دهد.

قابلیت‌های جدید مرتبط با عکس و فیلم، خیره‌کننده هستند!

اگر همه آنچه دیده ‌شد در کنار هم قرار گیرد، می‌توان گفت که با تراشه A18 پرو، کنترل دوربین و عملکردهای جدیدی که اپل در مورد آیفون 16 پرو عرضه کرده، این آیفون در حال تبدیل به یک دوربین دیجیتال واقعی است.

یکی از نکات خیره‌کننده دیگر این گوشی، قابلیت‌های مرتبط با فیلم‌برداری آن است. ویدیوهای آیفون 16 پرو با کیفیت 4K و با 120 فریم بر ثانیه در فرمت دالبی‌ویژن ضبط می‌شوند. سرعت بازپخش ویدیوها می‌تواند پس از فیلم‌برداری تغییر کند و به نصف (60 فریم بر ثانیه)، یک‌چهارم (25 فریم بر ثانیه) یا یک‌پنجم (20 فریم بر ثانیه) برسد. روشن است که نرخ فریم‌های پایین مثل حالت اسلوموشن دو برابر در 60 فریم بر ثانیه نرم و روان نخواهند بود. همچنین به کمک این قابلیت می‌توان از ویدیوهای موجود، ویدیوهای اسلوموشن عالی ساخت.

درجه‌بندی رنگ و یا کارهای پیشرفته در ویرایش ویدیو نیز در آیفون با سرعت نفس‌گیری ممکن است. ضمنا امکان اتصال درایو خارجی هم به آیفون 16 پرو وجود دارد تا فایل‌های حجیم، آیفون را سریع مسدود نکنند.

بسیاری از این قابلیت‌های مرتبط با ویدیو احتمالاً برای حرفه‌ای‌هایی که می‌خواهند محتوای ویدویی ضبط و تولید کنند، مفید است تا کارهای خود را به‌جای تجهیزات گران‌قیمت فیلم‌برداری با آیفون انجام دهند.

3 حقیقت شگفت انگیز درباره آیفون 16 پرو!

صدابرداری!

با این وجود، اپل یک قابلیت دیگر را هم در آیفون 16 پرو به کار گرفته که نه‌تنها برای حرفه‌ای‌ها بلکه برای تمام کسانی که آشنایی کمی با فیلم‌برداری دارند هم بسیار جذاب است. این قابلیت جدید که شما را حین استفاده از گوشی شگفت‌زده می‌کند، بیشتر مرتبط با عملکردهای صوتی می‌باشد.

چهار میکروفون آیفون 16 در هرحال، صدای بی‌نظیری ضبط می‌کنند. این گوشی با استفاده از الگوریتم‌های محاسبات و یادگیری ماشین هم می‌تواند نویزهای باد را در محیط‌های پر باد فیلتر کند تا شما چیزهایی که می‌خواهید را در ویدیو بهتر بشنوید. این قابلیت به شکل بی‌نظیری خوب کار می‌کند.

چیزی که واقعا جذاب است، قابلیت‌های صدابرداری فضایی (Spatial Audio) و ترکیب صداها (Audio Mix) است. ویدیوهای این گوشی می‌توانند به‌صورت پیش‌فرض با صدابرداری فضایی ضبط شوند. آن‌گاه اگر شما با ایرپاد به این ویدیوها گوش دهید، احساس می‌کنید که در محل ضبط ویدیو هستید.

3 حقیقت شگفت انگیز درباره آیفون 16 پرو!

ترکیب صداها قابلیت جدیدی است که اکنون تنها در آیفون 16 پرو موجود است. با این قابلیت، الگوریتم‌ها صداهای موجود و نویز‌های پس‌زمینه را آنالیز می‌کنند. گزینه‌هایی هم در کادر وجود دارد که به کمک آن‌ها می‌توانید روی صدای گوینده تمرکز کنید و سایر صداها را حذف کنید.

گزینه استودیو بسیار دوست‌داشتنی است. این قابلیت موجب می‌شود طوری به نظر برسد که گویند‌ه‌های گوناگون هرکدام میکروفون‌های استودیویی دارند. با وجود اینکه ممکن است در ویدیوی شما صداهایی وجود داشته باشند که نخواهید آن‌ها را بشنوید، با این قابلیت صداهای داخل ویدیو می‌توانند واضح و بدون نویز پس‌زمینه شنیده شوند.

این قابلیت برای تیم‌های ساخت و تدوین پادکست یا ویدیوهای مصاحبه بسیار کارآمد خواهد بود. هرچند باید کارآیی این قابلیت در واقعیت هم روشن شود.

یک گزینه ضبط سینمایی هم وجود دارد که در آن فوکوس روی صدای اصلی قرار می‌گیرد و نویز پس‌زمینه عقب رانده می‌شود.

برداشت کلّی

شوک معرفی آیفون جدید اپل بدون آنکه قابلیت کلیدی آن (یعنی هوش اپل) موجود باشد، همچنان باقی است. با این وجود، این حس آزاردهنده به‌تدریج در حال از بین رفتن است. این نه‌تنها بخاطر آن است که قابلیت هوش اپل در هفته‌های آینده از راه می‌رسد؛ بلکه بخاطر قابلیت‌های جدید نسخه‌های پرو آیفون 16 که بالاتر از انتظارات است.

از منظر اپل می‌توان گفت که آیفون 16 پرو در واقع بهترین آیفونی است که این شرکت تاکنون تولید کرده است و اختلاف میان آن و نسخه قبلی خود بسیار زیاد است.

منبع: Nextpit

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *