جستجو
Close this search box.
جستجو
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

گلکسی بوک 4 اج با هوش مصنوعی کوپایلت و گلکسی معرفی شد!

گلکسی بوک 4 اج با هوش مصنوعی کوپایلت و گلکسی معرفی شد!

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

مایکروسافت طی روزهای گذشته از دسته‌بندی جدید کامپیوترهای خود با نام «کوپایلت + پی‌سی» (Copilot+ PC) پرده برداشت. این دستگاه‌های قدرتمند و متمرکز بر هوش مصنوعی که می‌توانند به قدرت پردازش بیش از ۴۰ تاپس (تریلیون عملیات بر ثانیه) دست پیدا کنند، روند جدیدی را در بازار لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترها آغاز خواهند کرد.

سامسونگ به‌عنوان یکی از اولین کمپانی‌هایی که به استقبال از طرح «کوپایلت + پی‌سی» مایکروسافت آمده، به‌تازگی از لپ‌تاپ گلکسی بوک 4 اج (Galaxy Book4 Edge) رونمایی کرده است. این لپ‌تاپ در راستای تلاش‌های اخیر سامسونگ در گسترش استفاده از هوش مصنوعی گلکسی نیز قرار می‌گیرد و علاوه‌ بر کوپایلت، از این هوش مصنوعی هم بهره‌مند خواهد بود. گلکسی بوک 4 اج سامسونگ همچنین یکی از اولین لپ‌تاپ‌های مجهز به تراشه‌ی اسنپدراگون ایکس الیت کوالکام به حساب می‌آید.

این لپ‌تاپ در دو اندازه‌ی مختلف راهی بازار می‌شود؛ نسخه‌ی ۱۴ اینچی با ۱٫۱۶ کیلوگرم وزن، ۱۰٫۹ میلی‌متر ضخامت و باتری ۵۵٫۹ وات‌ساعتی برای خرید در دسترس قرار می‌گیرد، در حالی که نسخه‌ی ۱۶ اینچی با ۱٫۵۵ کیلوگرم وزن و ۱۲٫۳ میلی‌متر ضخامت، یک باتری ۶۱٫۸ وات‌ساعتی دارد.

نمایشگر هر دو نسخه از نوع امولد و با رزولوشن ۲٬۸۸۰ در ۱٬۸۰۰ پیکسلd، نسبت تصویر ۱۶ به ۱۰، نرخ نوسازی متغیر تا سقف ۱۲۰ هرتز، پوشش ۱۲۰ درصدی از گستره‌ی رنگی DCI-P3 و حداکثر روشنایی ۵۰۰ نیت با پوشش ضد انعکاس است و از قابلیت چند لمسی ده نقطه‌ای نیز پشتیبانی می‌کند.

علی‌رغم اینکه هر دو نسخه به تراشه‌ی اسنپدراگون ایکس الیت مجهز هستند، این موضوع لزوماً به‌معنای برابری کامل قدرت پردازش نسخه‌ی ۱۴ و ۱۶ اینچی نیست. هر دو نسخه‌ی لپ تاپ گلکسی بوک 4 اج به‌طور پیش‌فرض از تراشه‌ی X1E-80-100 استفاده می‌کنند، اما نسخه‌ی ۱۶ اینچی می‌تواند در صورت تمایل به تراشه‌ی X1E-84-100 مجهز شود.

به‌طور خلاصه باید گفت که تراشه‌ی اول با فعال بودن تمامی هسته‌های پردازنده‌ی مرکزی (CPU)، با حداکثر فرکانس ۳٫۴ گیگاهرتز به پردازش می‌پردازد و اگر تنها دو هسته فعال باشند، این فرکانس به ۴٫۰ گیگاهرتز افزایش می‌یابد. پردازنده‌ی گرافیکی Adreno نیز قدرت پردازش ۳٫۸ ترافلاپس (TFLOPS) را ارائه می‌دهد. تراشه‌ی دوم یا همان X1E-84-100 اما در سطح بالاتری قرار دارد و حداکثر فرکانس تمام‌هسته‌ای ۳٫۸ گیگاهرتز و فرکانس دوهسته‌ای ۴٫۲ گیگاهرتز را در اختیار کاربران نسخه‌ی ۱۶ اینچی می‌گذارد. لازم به ذکر است که تمامی مدل‌های اسنپدراگون ایکس الیت از ده هسته‌ی پردازنده، ۴۲ مگابایت کَش (Cache)، عملکرد واحد پردازش عصبی (NPU) ۴۵ تاپس و سرعت رم یکسانی برخوردارند.

گلکسی بوک 4 اج با هوش مصنوعی کوپایلت و گلکسی معرفی شد!

گلکسی بوک 4 اج با ۱۶ گیگابایت رم و دو نسخه‌ی مختلف با ۵۱۲ گیگابایت یا ۱ ترابایت فضای ذخیره‌سازی عرضه می‌شود. لپ‌تاپ‌های جدید سامسونگ به‌طور پیش‌فرض ویندوز ۱۱ را اجرا می‌کنند و از قابلیت‌های هوش مصنوعی گلکسی و ویندوز بهره می‌برند.

یکی از این نوع قابلیت‌ها «Recall» نام دارد که بیشتر برای کاربران فراموش‌کار مفید ظاهر می‌شود و کافی است که جزئیاتی از اسناد، ایمیل یا صفحه‌ی اینترنتی موردنظر خود را به Recall ارائه کنید تا گلکسی بوک 4 اج آن را برای شما بیابد. این مورد یکی از قابلیت‌های هوش مصنوعی گلکسی و کوپایلت پلاس است که اطلاعات شما را در فضای ابری بارگذاری نمی‌کند و تماماً توسط خود دستگاه انجام می‌شود. کاربران کنترل کاملی بر اطلاعات ذخیره‌شده روی دستگاه خود دارند و می‌توانند آن‌ها را طبقه‌بندی، تنظیم یا حذف کنند.

قابلیت‌های مبتنی‌ بر هوش مصنوعی سامسونگ که تاکنون با گوشی‌های گلکسی S خود مورداستفاده قرار داده‌اید هم در لپ‌تاپ جدید سامسونگ در دسترس هستند. گلکسی بوک ۴ اج به‌طور زنده و همزمان قادر به ارائه‌ی زیرنویس و ترجمه‌ی متون به انگلیسی است. از قابلیت‌های مبتنی‌ بر هوش مصنوعی دیگر این لپ‌تاپ می‌توان به مواردی مانند فیلترهای دوربین، Circle to Search with Google، هوش مصنوعی مولد، Live Translate و Chat Assist اشاره کرد.

سامسونگ برای لپ‌تاپ جدید خود یک دکمه‌ی اختصاصی هوش مصنوعی را نیز در نظر گرفته است که به کاربران دسترسی کاملی به قابلیت‌های مبتنی‌ بر هوش مصنوعی گلکسی بوک 4 اج می‌دهد.

بالاتر به ظرفیت باتری هر دو نسخه‌ی ۱۴ و ۱۶ اینچی گلکسی بوک 4 اج اشاره شد، وظیفه‌ی شارژ کردن این لپ‌تاپ‌ها نیز توسط یک آداپتور ۶۵ واتی USB-C انجام می‌شود. گزینه‌های اتصال شامل دو پورت سریع USB 4.0، یک پورت HDMI 4.1 (با پشتیبانی از رزولوشن 4K در نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه) و یک جک مشترک هدفون و میکروفون هستند و نسخه‌ی ۱۶ اینچی برای یک پورت اضافی USB 3.2 نیز جا دارد. جدیدترین لپ‌تاپ‌های سامسونگ از وای‌فای 7 پشتیبانی می‌کنند اما به‌علت محدودیت‌های قانونی، در کره‌ی جنوبی تنها وای‌فای 6E در دسترس قرار می‌گیرد.

بدنه‌ی این لپ‌تاپ‌ها از آلومینیوم، شیشه و پلاستیک ساخته شده است و شامل مواد بازیافتی می‌شود. گلکسی بوک ۴ اج در حال حاضر تنها یک رنگ‌بندی آبی دارد. باتری‌های لپ‌تاپ‌های جدید سامسونگ نیز حداکثر ۲۲ ساعت پخش مداوم ویدیو را وعده می‌دهند.

هر دو نسخه‌ی ۱۴ و ۱۶ اینچی گلکسی بوک 4 اج از تاریخ ۱۸ ژوئن (۲۹ خرداد) راهی بازار کشورهای آمریکا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، اسپانیا، کره‌ی جنوبی و بریتانیا می‌شوند. قیمت این لپ‌تاپ‌ها هنوز تأیید نشده است.

منبع: GSMArena

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *