جستجو
Close this search box.
جستجو
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

مدیاتک به‌طور رسمی از تراشه 3 نانومتری دایمنسیتی 9400 رونمایی کرد

مدیاتک به‌طور رسمی از تراشه 3 نانومتری دایمنسیتی 9400 رونمایی کرد

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

کمپانی مدیاتک از تراشه‌ی پرچم‌دار «دایمنسیتی 9400» (Dimensity 9400) رونمایی کرد. این تراشه که به پردازنده‌ی مرکزی و یک واحد پردازش گرافیکی قدرتمند مجهز است، از قابلیت پردازش وظایف هوش مصنوعی بر روی دستگاه و فناوری‌هایی جدید مانند پردازشگر سیگنال تصویر (ISP) و واحد پردازش عصبی (NPU) بهره می‌برد.

تراشه‌ی جدید مدیاتک با استفاده از فرآیند ۳ نانومتری TSMC ساخته شده است و عملکرد و بهره‌وری بالایی را وعده می‌دهد. پردازنده‌ی مرکزی این تراشه از معماری ۱+۳+۴ در چینش هسته‌ها استفاده می‌کند؛ قدرتمندترین هسته‌ی این پردازنده Cortex-X925 است که با فرکانس ۳٫۶۳ گیگاهرتز به پردازش می‌پردازد و توسط سه هسته‌ی Cortex-X4 با فرکانس ۳٫۳ گیگاهرتز و چهار هسته‌ی کم‌مصرف Cortex-A720 با فرکانس ۲٫۴ گیگاهرتز همراهی می‌شود.

مدیاتک به‌طور رسمی از تراشه 3 نانومتری دایمنسیتی 9400 رونمایی کرد

طبق گفته‌های مدیاتک، تراشه‌ی دایمنسیتی 9400 حدود ۱۵ درصد توانایی بیشتری در اجرای فرامین در هر چرخه‌ی عملیاتی دارد که همراه با افزایش سرعت کلاک هسته‌ها، منجر به بهبود ۳۵ درصدی عملکرد تک هسته‌ای و افزایش ۲۸ درصدی عملکرد چندهسته‌ای شده است.

این تراشه‌ی پرچم‌دار از واحد پردازش گرافیکی Immortalis-G925 بهره می‌گیرد که اوایل سال جاری میلادی معرفی شده بود. این پردازنده‌ی گرافیکی که با فرکانس ۱٬۹۱۲ مگاهرتزی، ۴۱ درصد عملکرد بهتر و ۴۰ درصد پردازش بهتر رهگیری پرتو (Ray Tracing) را ارائه می‌دهد، ۴۴ درصد مصرف انرژی کمتری نیز خواهد داشت.

از طرف دیگر، وظایف هوش مصنوعی هم توسط واحد پردازش عصبی NPU 890 انجام می‌شود که نسبت به نسل قبلی این تراشه ۳۵ درصد کمتر انرژی مصرف می‌کند. از قابلیت‌های هوش مصنوعی تراشه‌ی دایمنسیتی 9400 مدیاتک باید به مواردی مانند امکان تکمیل تصاویر برای جزئیات واضح‌تر، بزرگنمایی صد برابری با «جزئیات قابل توجه» و مصرف انرژی بسیار بهینه‌تر در هنگام ضبط ویدیوهای 4K با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه اشاره کرد.

علاوه‌ بر این، پردازشگر سیگنال تصویر Imagiq 1090 هم امکان ضبط ویدیوهای HDR در تمامی سطوح بزرگ‌نمایی را فراهم می‌کند و به‌لطف آن، تغییر لنزها و سطح زوم هیچ تأثیری بر کیفیت تصاویر نخواهد گذاشت.

دایمنسیتی 9400 اولین تراشه‌ی بازار است که رم‌های جدید LPDDR5X با سرعت انتقال داده‌ی ۱۰٫۷ گیگابیت بر ثانیه را به کار می‌گیرد. این چیپست همچنین با افزایش ۱۰۰ درصدی میزان کش L2 و افزایش ۵۰ درصدی میزان کش L3 مواجه بوده است.

مدیاتک به‌طور رسمی از تراشه 3 نانومتری دایمنسیتی 9400 رونمایی کرد

مدیاتک در حال حاضر ارسال تراشه‌ی دایمنسیتی 9400 به تولیدکنندگان را آغاز کرده است و انتظار می‌رود که سری ویوو ایکس 200 و اوپو فایند X8 در ماه جاری میلادی با این تراشه معرفی شوند.

منبع: GSMArena

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *