جستجو
Close this search box.
جستجو
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

پروژه تتیس؛ سری گلکسی S26 سامسونگ احتمالاً به یک تراشه دو نانومتری مجهز خواهد شد!

سری گلکسی S26 سامسونگ احتمالاً به یک تراشه 2 نانومتری مجهز خواهد شد!

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

این روزها کمپانی سامسونگ تمرکز خود را بر روی «پروژه تتیس/ Tethys» قرار داده و در این پروژه در پی ساخت یک تراشه با استفاده از فرآیند 2 نانومتری است. با توجه به گزارش‌ها به نظر می‌رسد سامسونگ قصد دارد به عنوان اولین کمپانی سازنده تراشه‌های 2 نانومتری (که احتمالاً با نام تجاری اگزینوس، یا به صورت دقیق‌تر، اگزینوس 2600 به بازار عرضه خواهد شد) از رقیب اصلی خود، یعنی کمپانی TSMC پیشی گرفته و در این حوزه عرض اندام کند. این در حالی است که با توجه به برخی از گزارشات، سامسونگ اولین سفارش خود برای توسعه چیپست 2 نانومتری را از یک شرکت ژاپنی به نام Preferred Networks (یا به اختصار PFN) نیز دریافت کرده است!

همچنین به نظر می‌رسد رقابت سامسونگ بر ساخت تراشه‌ها تنها به TSMC محدود نشده و این کمپانی به‌شدت در تلاش است تا نسبت به سایر رقبای خود، یعنی کوالکام و مدیاتک نیز به برتری دست یابد. برای ترسیم یک چشم‌انداز واضح‌تر لازم است بدانید که در حال حاضر سامسونگ در راستای مرتفع‌سازی شاخص‌های بهره‌وری انرژی در گوشی‌های تاشو خود (سری‌های زد فلیپ و زد فولد)، همچنان به تراشه‌های توسعه‌یافته‌شده توسط کمپانی کوالکام متکی است.

گوشی‌های گلکسی زد فولد 5 و گلکسی زد فلیپ 5

انتظار می‌رود پروژه ساخت چیپست 2 نانومتری یا همان “پروژه تتیس” در سال آتی میلادی (2025) برای رسیدن به مرحله «تولید انبوه» آماده‌سازی شده و پس از آن با به‌کارگیری تراشه اگزینوس 2600 (Exynos 2600) در سری گلکسی S26 به پایان برسد. این در حالی است که تمامی این گزارشات (که تاکنون به صورت رسمی تایید نشده‌اند) به واسطه وعده پیشین سامسونگ برای «تولید انبوه تراشه‌های 2 نانومتری تا سال 2025 میلادی» قوت می‌گیرند.

در حالیکه سامسونگ در سری گلکسی S23 به صورت انحصاری از تراشه‌های اسنپدراگون 8 نسل 2 کوالکام بهره گرفت، رویکرد این کمپانی در سری گلکسی S24 تغییر پیدا کرد و این کمپانی در سری گلکسی S24 به صورت مشترک از چیپست‌های اگزینوس 2400 و اسنپدراگون 8 نسل 3 کوالکام استفاده کرد. از این رو، گوشی‌های گلکسی S24 (نسخه وانیلی/ استاندارد) و گلکسی S24 پلاس، بسته به مناطق جغرافیایی عرضه‌شده، به یکی از دو تراشه مذکور مجهز می‌باشند. این در حالی است که سامسونگ قدرتمندترین پرچم‌دار خود، یعنی گلکسی S24 اولترا را به چیپست اگزینوس مجهز کرد! از این رو به نظر می‌رسد این کمپانی قصد داشته باشد «تراشه اگزینوس فعلی» خود را تنها برای سری گلکسی S در نظر گرفته و نسل ششم گوشی‌های تاشو خود (سری گلکسی زد فلیپ 6 و گلکسی زد فولد 6) را به صورت انحصاری به مدرن‌ترین چیپست از سری اسنپدراگون کوالکام مجهز سازد.

گلکسی S24 پلاس

همچنین شایعات حاکی از آن است که نسل بعدی تراشه اگزینوس 2500 سامسونگ از منظر «عملکرد و کارایی» ارتقاء پیدا خواهد کرد و از این رو سامسونگ از این چیپست برای سری گلکسی S26 بهره خواهد گرفت. با این حال به دلیل عدم تایید رسمی این اخبار هیچگونه گزارشاتی مبنی بر مناطق جغرافیایی که پرچم‌داران مجهز به تراشه اگزینوس را دریافت خواهند کرد، در دسترس نیست. با این وجود، در صورت بهبود «کارایی» چیپست نسل بعدی سامسونگ قابل درک است که این کمپانی تا حدالامکان از تراشه‌های اگزینوس در محصولات آتی خود استفاده کند.

پروژه تتیس؛ سری گلکسی S26 سامسونگ احتمالاً به یک تراشه دو نانومتری مجهز خواهد شد!
تراشه اگزینوس 2500

در نهایت، گزارشاتی مبنی بر تمرکز کمپانی TSMC بر روی توسعه تراشه‌های 2 نانومتری و قصد این کمپانی برای آغاز تولید انبوه این چیپست در 2025 میلادی نیز به گوش می‌رسد.

منبع: Gizmochina

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *