جستجو
Close this search box.
جستجو
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

گوگل کروم در اندروید 15 از ژست حرکتی بازگشت به عقب پیش‌بینی‌کننده بهره می‌برد

گوگل کروم در اندروید 15 از ژست حرکتی بازگشت به عقب پیش‌بینی‌کننده بهره می‌برد

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

یکی از چالش‌های توسعه‌دهندگان برنامه‌‎های اندرویدی، پیدا کردن راه‌هایی برای حفظ کاربران در محیط برنامه است. از آن‌جایی که بسیاری از کاربران به‌طور تصادفی هنگام کشیدن انگشت خود به کناره‌های صفحه و انجام ژست حرکتی بازگشت به عقب از برنامه‌ها خارج می‌شوند، حفظ کاربران در محیط برنامه حتی چالش بیشتری را در مسیر توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد. کاربران اغلب نمی‌دانند ژست حرکتی بازگشت به عقب، آن‌ها را دقیقاً به چه صفحه‌ای می‌برد. در همین راستا، راه‌حل گوگل برای مقابله با این مسئله، ژست حرکتی بازگشت به عقب پیش‌بینی‌کننده است که به‌تازگی از حالت پیش‌نمایش توسعه‌دهنده خارج شد و اکنون سرانجام به‌طور پیش‌فرض در اندروید 15 فعال شده و در چندین برنامه‌ی مهم گوگل مانند مرورگر کروم مورداستفاده قرار می‌گیرد.

این ژست حرکتی بازگشت به عقب اندروید به کاربران این امکان را می‌دهد تا قبل از اینکه به‌طور کامل ژست حرکتی را انجام دهند، مقصد حرکت آن را ببینند. به‌لطف این قابلیت، کاربران می‌توانند تصمیم بگیرند که آیا متعهد به بازگشت به عقب هستند یا می‌خواهند همچنان در صفحه‌ی فعلی باقی بمانند. به‌طور مثال، کاربر با انجام ژست حرکتی بازگشت به عقب، پیش‌نمایشی از صفحه‌ی اصلی خود را در حالی که در حال کشیدن انگشت خود روی صفحه است می‌بیند تا بتواند تصمیم بگیرد که آیا تمایل دارد از برنامه خارج شود یا خیر. این سیستم حتی نوعی انیمیشن «بازگشت به خانه» را نشان می‌دهد که در لانچرهای اندرویدی پشتیبانی‌شده، صفحه را تا اندازه‌ی آیکون برنامه در صفحه‌ی اصلی کوچک می‌کند.

شایان ذکر است گوگل ابتدا ژست حرکتی بازگشت به عقب پیش‌بینی‌کننده را در اندروید 13 معرفی کرد و امکان فعال کردن این قابلیت از طریق بخش گزینه‌های توسعه‌دهنده (Developer Options) وجود داشت. با این حال، گوگل سرانجام با انتشار بتای 2 اندروید 15 در ماه مِی، این ویژگی را به‌طور پیش‌فرض فعال کرد و کاربران دیگر نمی‌توانند ژست حرکتی بازگشت به عقب پیش‌بینی‌کننده را در گزینه‌های توسعه‌دهنده فعال یا غیرفعال کنند. تیم مرورگر گوگل کروم نیز در مسیر آماده‌سازی نسخه‌ی پایدار اندروید 15 برای انتشار در اواخر سال جاری میلادی، پشتیبانی از این ویژگی را به‌طور پیش‌فرض در نسخه‌ی اندرویدی این مرورگر فعال کرده است.

متأسفانه، پشتیبانی کروم از ویژگی مذکور در حال حاضر شامل ارائه‌ی پیش‌نمایشی از آخرین صفحه‌ای که بازدید کرده‌اید نمی‌شود. با این وجود، گوگل هم‌اکنون مشغول آزمایش و بررسی این قابلیت است. انیمیشن بازگشت به خانه در گوگل کروم به‌طور پیش‌فرض در نسخه‌های Canary اندروید فعال شده است و به‌زودی به نسخه‌های دیگر کروم نیز راه خواهد یافت. کاربرانی که تمایل ندارند سیستم‌عامل دستگاه خود را به اندروید 15 ارتقاء دهند، با فعال کردن سوئیچ «Predictive Back Animations» در بخش گزینه‌های توسعه‌دهنده اندروید 13 یا اندروید 14، همچنان می‌توانند از این ویژگی استفاده کنند.

منبع: AndroidAuthority

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *