Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

رونمایی از هوش مصنوعی MusicLM گوگل؛ تبدیل متن به موسیقی!

رونمایی از هوش مصنوعی MusicLM گوگل؛ تبدیل متن به موسیقی!

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

گوگل یک سیستم هوش مصنوعی (AI) جدید به نام MusicLM را تولید کرده است که می‌تواند یک موسیقی را در هر سبکی از توضیحات متنی درخواست‌شده، تولید کند. برای آشنایی بیشتر با این سیستم و همچنین شنیدن موسیقی‌های تولید‌شده توسط این هوش مصنوعی، با اروتک همراه باشید.

با این حال، طبق برخی گزارش‌های رسانه‌ها، این غول فناوری به دلیل مسائل اخلاقی، این سیستم را در دسترس عموم قرار نداده است.

کیونو چوی، دانشمند هوش مصنوعی در Gaudio Lab روز جمعه در توییتی نوشت: “این برای من بزرگتر از هوش مصنوعی ChatGPT است. من می‌گویم گوگل تقریباً مشکلات تولید موسیقی مناسب را حل کرده است.”

اگرچه MusicLM اولین سیستم هوش مصنوعی مولد برای موسیقی نیست، اما اولین سیستمی است که آهنگ‌هایی با ترکیب‌بندی صحیح، پیچیدگی و وفاداری بالا به متن موردنظر را تولید می‌کند.

این الگوریتم پس از آموزش بر روی مجموعه داده‌های 280000 ساعتی موسیقی، می‌تواند آهنگ‌هایی تولید کند که منطقی باشند.

این سیستم توانایی این را دارد که بر روی ملودی‌های موجود، خواه سوت زده شوند، زمزمه شوند، خوانده شوند یا بر روی یک ساز نواخته شوند، یک موسیقی صحیح تولید کند.

به گفته محققان گوگل، این هوش مصنوعی همچنین می‌تواند روی مجموعه‌ای از توصیف‌های متوالی نوشته‌شده، کار کرده و آنها را به یک “داستان” یا روایت موسیقی تبدیل کند.

علاوه بر این، MusicLM قابلیت این را دارد که موسیقی‌ای تولید کند که توسط نوعی ساز خاص و به سبک خاصی “نواخته می‌شود”.

اگرچه این سیستم از نظر فنی می‌تواند صداها را ترکیب کند، اما نتایج کمی دور از حالت ایده‌آل هستند و مشکلاتی مانند نمونه‌های تحریف‌شده، در آن‌ها مشاهده می‌شود.

مسائل کپی رایت

مسئله کلیدی برای گوگل، پتانسیل MusicLM برای استفاده از داده‌های آموزشی است که حاوی مطالب دارای حق چاپ در آهنگ‌های تولید شده هستند.

در آزمایشی محققان دریافتند که یک درصد از موسیقی‌هایی که توسط این سیستم تولید می‌‌شود، مستقیماً آهنگ‌هایی را که روی آن‌ها آموزش داده شده، کپی می‌کند.

همچنین مطالعه کنید
قابلیت جدید هوش مصنوعی؛ تشخیص دیابت از طریق صحبت کردن با گوشی!

وبسایت TechCrunch در روز جمعه اشاره کرد که این رقم به اندازه‌ای بالاست که کسب‌وکار را برای انتشار MusicLM به شکل فعلی‌اش مردد کند.

محققان بر ضرورت تلاش بیشتر در آینده برای رسیدگی به این خطرات مرتبط با تولید موسیقی و همچنین خطر سوء استفاده از محتوای خلاقانه بالقوه مرتبط با موارد استفاده، تاکید کردند.

با این حال، برخی از مردم هنوز از کلیپ‌های صوتی تولید‌شده توسط هوش مصنوعی گوگل شگفت‌زده هستند.

یکی از کاربران توییتر نوشت: “با دیدن کیفیت آوازهای تولید‌شده تحت تاثیر قرار گرفتم! به نظر واقعی می‌رسند اما به زبانی خارجی.”

رونمایی از هوش مصنوعی MusicLM گوگل؛ تبدیل متن به موسیقی!

این اولین بار نیست!

این اولین بار نیست که موسیقی تولید‌شده توسط هوش مصنوعی باعث نگرانی‌های قانونی می‌شود.

شرکت Jay-record Z در سال 2020 پس از اینکه کانال یوتیوب از هوش مصنوعی برای تولید ترانه‌هایی مانند آهنگ «We Didn’t Start the Fire» اثر Billy Joel از استفاده کرد، شکایت‌های حق چاپ را علیه Vocal Synthesis ثبت کرد.

این فیلم‌ها ابتدا حذف شدند، اما یوتیوب بعداً تصمیم گرفت که درخواست‌های حذف “ناقص” هستند، بنابراین دوباره آنلاین شدند.

در گزارش TechCrunch، اریک سانری، کارآموز حقوقی فعلی در انجمن ناشران موسیقی، در یک مقاله ادعا می‌کند که هوش‌های مصنوعی تولیدکننده موسیقی مانند MusicLM، با استفاده از “نوارهای صوتی منسجم”، از ترکیب‌هایی که در طول آموزش مصرف می‌کنند، حق چاپ را نقض می‌کنند.

حصول اطمینان از اینکه موسیقی تولیدشده با هوش مصنوعی ممکن است به گونه‌ای استفاده شود که هم برای آهنگسازان و هم برای کاربران منصفانه باشد، ضروری است و صنعت باید با توسعه فناوری هوش مصنوعی به این چالش‌های اخلاقی و قانونی رسیدگی کند.

با این حال، ممکن است مدتی طول بکشد تا شفافیت در مورد چگونگی تصمیم دادگاه‌ها در مورد استفاده از موسیقی تولید‌شده توسط هوش مصنوعی حاصل شود.

برای شنیدن موسیقی‌های تولید‌شده توسط هوش مصنوعی گوگل می‌توانید از “این لینک” استفاده نمائید.

منبع: Interestingengineering

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>