چین بهتازگی از یک پروژه بلندپروازانه جدید خبر داده است؛ ساخت بزرگترین فرودگاه جهان بر روی جزیرهای مصنوعی! این نخستین فرودگاه در سرزمین اصلی چین است که بر روی یک جزیره مصنوعی در دریا ساخته میشود. این پروژه در شهر بندری دالیان، واقع در شمال شرقی چین، در حال اجراست. دالیان، شهری کاملاً فعال است که روابط اقتصادی قوی با ژاپن و کره جنوبی دارد.
به گزارش South China Morning Post (SCMP)، فرودگاه جدید بینالمللی جینژووان دالیان، مساحتی معادل ۲۰ کیلومتر مربع (۷.۷۲ مایل مربع) را دربرمیگیرد. این فرودگاه از نظر اندازه از فرودگاه بینالمللی هنگکنگ (۱۲.۴۸ کیلومتر مربع) و فرودگاه بینالمللی کانسای ژاپن (۱۰.۵ کیلومتر مربع) که هر دو روی جزایر مصنوعی ساخته شدهاند، بزرگتر خواهد بود.
هزینه تخمینی این پروژه حدود ۴.۳ میلیارد دلار آمریکا برآورد شده و انتظار میرود تا سال ۲۰۳۵ تکمیل شود.
ظرفیت: ۸۰ میلیون مسافر
شهر دالیان، واقع در شبهجزیرهای در انتهای شمالی تنگه بوهای، جمعیتی بیش از ۶ میلیون نفر دارد. این شهر بهعنوان یک مرکز اقتصادی پررونق شناخته میشود و بهدلیل موقعیت استراتژیک خود، صنایع پالایش نفت، خدمات لجستیکی و حملونقل دریایی و همچنین گردشگری ساحلی در آن شکوفا شدهاند.
با توجه به موقعیت جغرافیایی ممتاز، این فرودگاه بهعنوان یک مرکز بزرگ حملونقل هوایی منطقهای شناخته خواهد شد و ارتباطات بین دالیان و سایر مقاصد داخلی و بینالمللی را تسهیل میکند.
این فرودگاه جدید شامل چهار باند پرواز و یک ترمینال به مساحت ۹۰۰,۰۰۰ متر مربع (۹.۶۹ میلیون فوت مربع) خواهد بود. طبق اعلام شورای بینالمللی فرودگاهها (ACI)، ظرفیت اولیه فرودگاه، ۴۳ میلیون مسافر در سال خواهد بود، اما پیشبینی میشود این رقم در نهایت دو برابر شده و به ۸۰ میلیون مسافر سالانه برسد.
ظرفیت حمل یک میلیون تن بار
پیشبینی میشود فرودگاه جدید دالیان سالانه ظرفیت حمل یک میلیون تن بار داشته باشد. در ماه اوت، عملیات تثبیت عمیق پایهها برای منطقهای به مساحت ۷۷,۰۰۰ متر مربع (۸۲۸,۸۲۱ فوت مربع) از زمین بازسازیشده به پایان رسید. این مرحله یکی از گامهای کلیدی در آمادهسازی زمین برای ساختوساز، بهویژه در مناطقی با خاک نرم یا ناپایدار است.
فرودگاه فعلی دالیان ژوشویزی (Dalian Zhoushuizi) که در دوران اشغال ژاپن ساخته شده، پس از چندین مرحله توسعه به حداکثر ظرفیت خود رسیده است. این فرودگاه در سال گذشته پذیرای ۶۵۸,۰۰۰ مسافر بینالمللی بود.
گزارشها حاکی از آن است که لی هانمینگ، مشاور هوانوردی نگرانیهایی درباره فرودگاه ژوشویزی فعلی ابراز کرده است. او به موقعیت جغرافیایی آن که در درهای محصور میان کوهها قرار دارد، اشاره کرد و توضیح داد که این شرایط، بهویژه در شرایط جوی نامساعد، ناوبری را برای خلبانان دشوار کرده و خطر تصادفات را افزایش میدهد.
در حالیکه فرودگاه جدید وعده افزایش اتصال و دسترسی به دالیان را میدهد، نگرانیهایی نیز در مورد ریسکهای احتمالی مطرح شده است. موقعیت این فرودگاه بر روی یک جزیره مصنوعی ممکن است آن را در برابر بلایای طبیعی و حوادث آسیبپذیر کند.
بر اساس گزارش SCMP، لی همچنین به آسیبپذیری فرودگاههای جزیرهای که تنها از طریق پلهای منفرد به سرزمین اصلی متصل هستند، اشاره کرده است. این پلها میتوانند در برابر بلایای طبیعی مانند زلزله و طوفان یا حوادث انسانی مانند برخورد کشتی آسیبپذیر باشند. چنین اتفاقاتی ممکن است فرودگاه را منزوی کرده و فعالیت آن را مختل کند.
تا جولای ۲۰۲۴، چین در حال ساخت ۲۲ فرودگاه جدید بود و در این پروژهها در مجموع ۱۹.۶ میلیارد دلار آمریکا سرمایهگذاری کرده است. این اطلاعات بر اساس دادههای CAPA-Centre for Aviation، یکی از پیشروترین مؤسسات تحلیل بازار صنعت هوانوردی، منتشر شده است.
تکمیل این پروژه عظیم فرودگاهی بیتردید تأثیری قابلتوجه بر اقتصاد دالیان و موقعیت این شهر بهعنوان یک مرکز حملونقل منطقهای خواهد داشت.
منبع: Interestingengineering